Govor

Hvala.

Spoštovana predsednica, spoštovana ministra, kolegice in kolegi!

V Novi Sloveniji zadnjih nekaj let močno zaznavamo, da se težave z upravljanjem, izobraževanjem, izvajanjem, nadzorom ne kopičijo samo v zdravstvu, sociali, pravosodju, ampak tudi na področju izobraževanja oziroma zagotavljanju dobrih in strokovnih učiteljev za naše otroke. Kje se začne vzgoja za vrednote, za odgovornega in dobrega državljana, če ne že v vrtcu, ter na to v šoli in naprej v izobraževalnem sistemu, zato je naša skrb za dober, izobražen in strokoven učiteljski kader toliko večja in pomembnejša. Na problematiko pomanjkanja učiteljev matematike, fizike, tehnike, računalništva, informatike, ki je izrazitejši še posebno v po covidnem času, v Novi Sloveniji v svojih razpravah opozarjamo vsakokrat, ko imamo seje odborov ali preko poslanskih vprašanj. Žal so odzivi ministra medli in prepočasni.

V Novi Sloveniji imamo zaenkrat pozitiven in dober odnos do našega izobraževalnega sistema, ker je kader še dober, kakovosten in na to smo vsi ponosni, je pa razvoj in čas informatizacije, digitalizacije prinesel velike izzive tudi na tem področju. Vedno večja potreba po fleksibilnosti pri prehajanju med različnimi zaposlitvami, tudi z vidika večjega prenosa znanj, veščin ter praks na učence zahtevajo ukrepanje ministrstva. Ob tem opozarjamo, da je potrebno reševanje kadrovskega pomanjkanja učiteljskega poklica reševati sistematično. V Novi Sloveniji menimo, da je treba najprej ustrezno ovrednotiti poklic učitelja in drugih strokovnih poklicev v vzgoji in izobraževanju, da bo plača dostojna in primerna zahtevnosti poklica, ki obsega tako vzgojni kot tudi izobraževalni vidik. Izboljšanje pogojev za delo, omogočanje strokovnega razvoja ter prilagajanje novim vsebinam, znanju in veščinam v informacijsko komunikacijski tehnologiji, je le del potrebnih ukrepov. Za mlade strokovne delavce, učitelje, je zagotovo pomembna politika zagotavljanja in dostopnosti kadrovskih stanovanj, še posebno o odločitvi za družino. Pogosto dobivamo pisma in sporočila, da mladi v učiteljskem poklicu praktično skoraj niso kreditno sposobni in zato odhajajo v druge poklice, kjer so bolje plačani.

Namen zakona, ki ga danes obravnavamo po skrajšanem postopku je zagotoviti več učiteljev ob zagotavljanju vsaj obstoječe ravni kakovosti izobraževanja. To si koalicija predstavlja z uvedbo ugodnejših pogojev za zaposlitev učiteljev v primerih prehajanja z drugih strokovnih področij dela na področju vzgoje in izobraževanja. Postopki bi bili hitrejši in enostavnejši, pa bi bil tudi dokazovanje ustrezne jezikovne kompetence učnega jezika. Zakon se na prvi pogled bere lepo, vendar v sebi skriva tudi pasti in nedorečenosti. Ali so predlagane rešitve smiselne in gredo v smer zagotavljanja kvalitete izobraževanja za naše otroke? V Novi Sloveniji poudarjamo, da glede znanja slovenskega jezika kot učnega jezika, ne sme biti nikakršnega dvoma o morebitnih odstopanj. Slišimo lahko, da je zahteva po znanju slovenskega jezika lahko dodaten razlog, da se strokovnjaki ne odločajo za zaposlitev v vzgoji in izobraževanju. Ob teh besedah se človek vpraša, kje smo zgrešili cilj, da je v Sloveniji slovenski jezik postal ovira. Vprašljivo je tudi razlikovanje pri trajanju pogodb za določen čas ob zaposlovanju strokovnih delavcev, ki ne izpolnjujejo vseh pogojev za zaposlitev v šolah, za 2 leti se namreč omogoča zaposlitev za določen čas kandidatom, ki izpolnjujejo pogoje glede stopnje izobrazbe in smeri izobrazbe, nimajo pa opravljenega strokovnega izpita, za kar 3 leta pa kandidatom, ki izpolnjujejo pogoje glede stopnje in smeri izobrazbe, nimajo pa ustrezne pedagoške, pedagoško andragoške ali socialno-pedagoške izobrazbe, pri čemer se mora kandidat v roku enega leta vpisati na ustrezen študijski program, da jo pridobi, se pravi profesorju magistru fizike brez strokovnega izpita 2 leti, magistru strojništva pa 3. Takšno razlikovanje se nam ne zdi ustrezno. Ob vsem tem pa se zastavlja vprašanje ali bodo predlagane spremembe sploh pripomogle k temu, da se bo več strokovnega kadra odločalo za zaposlitev v vzgoji in izobraževanju, glede na to, da plače ostajajo enake.

V poslanski skupini se zavedamo, da se šole zlasti pri strokovnih predmetih soočajo s pomanjkanjem učiteljev, zato zakonu ne bomo nasprotovali.