Govor

Spoštovana predsedujoča, spoštovani minister, kolegice in kolegi!

Odbor za izobraževanje, znanost in mladino je obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, ki ga je Državnemu zboru predložila skupina poslank in poslancev s prvopodpisanim mag. Borutom Sajovicem s predlogom za obravnavo in sprejetje po skrajšanem postopku. Gradivo, ki je bilo posredovano odboru v zvezi z obravnavano predloga zakona, je objavljeno na spletnih straneh Državnega zbora.

K predlogu zakona so bili vloženi amandmaji Poslanskih skupin Svoboda, Socialnih demokratov in Levice, in sicer k 1., 2., 4. in 5. členu predloga zakona.

Minister za vzgojo in izobraževanje je povedal, da Vlada predlagani predlog zakona podpira. Dodal je, da se Vlada zaveda problematike pomanjkanja kadra v vzgoji in izobraževanju, predlagana rešitev pa naslavlja ta problem. Odpravlja namreč ovire pri zaposlovanju posameznikov z ustrezno stopnjo in smerjo izobrazbe, ki jih zanima pedagoško delo in so v izobraževalni sistem prišli z drugih področij ali so zaključili študij na fakultetah oziroma smereh študija, ki ne izobražujejo primarno pedagoške delavce. Povedal je tudi, da se Vlada zaveda težav, do katerih prihaja v praksi ob izteku poskusov v skladu z 20. členom Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja, saj prihajajo v vzgojno izobraževalnih zavodih, ki so sodelovali v poskusu do prekinitve izvajanja novosti.

Predstavnik Državnega sveta je predstavil mnenje Komisije Državnega sveta za izobraževanje, kulturo, znanost, šport in mladino, ki predlagane spremembe podpira, hkrati pa navedel nekaj pripomb. Poudaril je, da komisija sicer podpira predlagane spremembe kot način za reševanje trenutne kadrovske problematike, vendar le kot začasen ukrep. Pojasnil je, da predlagane rešitve relativizirajo pomen pedagoške izobrazbe. Pri poučevanju je strokovno znanje na posameznem področju sicer nujni pogoj, bistveno pa je obvladovanje pedagoških, didaktičnih in metodoloških prijemov. Opozoril je tudi, da je plača pomemben faktor pri pridobivanju učiteljskega kadra, predvsem na področju, kjer trg dela ponuja boljše možnosti za zaposlitve.

Predstavnica Združenja mestnih občin Slovenije je povedala, da k predlogu zakona nimajo pripomb. Predstavnik Sindikata vzgoje, izobraževanja, znanosti in kulture Slovenije je poudaril, da se lahko predlagani ukrepi za zmanjševanje pomanjkanja učiteljev le začasni. SI zato predlaga, da se trajanje obdobja, ko se čas poučevanja brez pedagoško andragoškega znanja podaljšuje na 3 leta, omeji največ na 5 let.

V razpravi je članica odbora iz Poslanske skupine SDS povedala, da v poslanski skupini predlogu zakona ne nasprotujejo, imajo pa nekaj pomislekov v zvezi s predlaganimi spremembami. Izrazila je zaskrbljenost, da bodo v šolah 3 leta poučevali učitelji, ki ne bodo imeli ustreznih pedagoških znanj, kar je dolgo obdobje, ki lahko zaznamuje celotno generacijo. Menila je, da so bile rešitve v obravnavani predlagane precej pozno, saj so šole ob zaključku šolskega leta že intenzivno pripravljene naslednje leto.

Članica odbora iz Poslanske skupine Levica je povedala, da v poslanski skupini predlagane rešitve vidijo kot začasni ukrep za reševanje kadrovske problematike in jih kot take podpirajo. Zavedajo se, da izobraževalni programi potrebujejo celostno prenovo ter kot ključne razloge za pomanjkanje pedagoškega kadra navede neustrezno vrednotenje pedagoškega dela, neustrezne delovne pogoje in upadanje ugleda učiteljskega poklica.

Minister za vzgojo in izobraževanje je v razpravi dodatno pojasnil, da je ukrep zaposlitve strokovnega delavca za določen čas za 3 leta pozorno premišljen, saj strokovnemu delavcu omogoča pridobitev ustrezno pedagoških analoških znanj in opravo strokovnega izpita.

Odbor je sprejel vložene amandmaje in glasoval o vseh členih predloga zakona ter jih sprejel. Glede na sprejete amandmaje je pripravljeno besedilo dopolnjenega predloga zakona. Dopolnjen predlog zakona je sestavni del poročila odbora.

Hvala.