Spoštovani, hvala za besedo.
Koalicijske stranke smo 25. 5. 2023 po skrajšanem postopku vložile novelo Zakona o organizaciji in financiranju vzgoje in izobraževanja. Novela naslavlja trenutno situacijo pomanjkanja strokovnih delavcev na tem področju in z malimi koraki poenostavlja nekatere postopke za lažje zaposlovanje le-teh. Tako bi lahko posamezniki, ki jih zanima pedagoško delo, v izobraževalni sistem prišli iz drugih področij, kot so gospodarstvo ali zdravstvo, ali pa so zaključili študij, na katerih, na fakultetah oziroma smereh, ki ne izobražujejo primarno za pedagoške poklice, lažje prehajali v ta poklic, saj novela predvideva možnost zaposlitve za nedoločen čas tudi za njih. Način, ki ga novela predvideva, je, da, da izpolnijo manjkajoče pogoje v obdobju zaposlitve za določen čas, se pravi v 2 do 3 let, v katerem jih je tudi realno mogoče izpolniti. Rešitev je nujna zlasti zaradi kritičnega stanja na srednjih šolah, kjer primanjkuje oziroma bo v kratkem primanjkovalo učiteljev strokovnih predmetov pri posameznih predmetih, na primer informatika, matematika, naravoslovni predmeti in po celotni izobraževalni vertikali.
Z novelo se dotikamo tudi za dokazovanje znanja slovenskega jezika. Obvladovanje slovenščine kot učnega jezika strokovnega delavca, ki je pridobil srednjo ali srednjo strokovno izobrazbo po javno veljavnem izobraževalnem programu, ki se izvaja v Republiki Sloveniji, se preverja s strokovnim izpitom, kandidat za strokovnega delavca, ki ni pridobil izobrazbe v Republiki Sloveniji, pa bo moral uspešno opraviti preizkus znanja slovenskega jezika. Obseg, vsebino in način preizkusa bo določil minister.
Z novelo skrajšujemo tudi postopke sprejemanja podzakonskih predpisov, s katerimi minister določi izobrazbo, saj strokovni svet že v postopku sprejemanja izobraževalnih programov določi posebni del programa, ki je podlaga za določitev izobrazbe. Zato ni potrebno, da bi strokovni svet naknadno podal še mnenje glede predloga pravilnika.
Z omenjeno novelo spreminjamo določbo v ZOFVI glede sestavin posebnega dela izobraževalnega programa, saj sicer ta ne bo mogel implementirati v sistem do 1. 9. 2024, ko naj bi se začel izvajati v osnovnih šolah. V nasprotnem primeru bo na šolah, ki so sodelovale v poskusu, izvajanje teh vsebin prekinjeno vsaj do sprejetja ustreznih predpisov na nivoju zakonodaje, ki ureja področje osnovne šole, in uvedba novosti na vseh šolah. To bi pomenilo prekinitev razvojnega dela in razvojno naravnanih učnih aktivnosti za učence. Strokovno zapisano se v delu, ki določa poseben del izobraževalnega programa, k obstoječim sestavinam dodaja tudi druge programske dokumente, ki urejajo vsebino in obseg programskih elementov. Na ta način se vzpostavlja podlaga, da bodo ti dokumenti v posebnem delu izobraževalnega programa urejali vsebino ali oblike izvajanja izobraževalnega programa, ki predstavljajo programske elemente, vendar njihov status, umeščenost v predmetnik in organizacija izvajanja ni določena z učnim načrtom, predmetnim katalogom znanj ali izpitnim katalogom.
Prav tako zakon dopolnjujemo z možnostjo, da minister s sklepom odloči, da šole in vrtci, ki so v poskusu izvajali nov program, nov programski element ali novost, tega izvajajo pod enakimi pogoji kot v času poskusa, in sicer do izteka naslednjega šolskega leta po zaključku omenjenega poskusa, če javni zavod uvedbo novega programskega elementa ponovno predlaga. Izdaja sklepa bo omogočila premostitev med obdobjem poteka poskusa do formalnega sprejetja novosti v izobraževalnem sistemu in nenazadnje, s predlagano spremembo bi bila priznana tudi pridobljena pedagoško andragoška oziroma specialno pedagoška izobrazba v primerih, ko so v univerzitetni študijski program prve stopnje vključena pedagoško andragoška oziroma specialno pedagoška znanja v obsegu 60 kreditnih točk po ECTS, s katerim se pridobi strokovni naslov profesor.
Predlog zakona ne bo imel finančnih posledic na državni proračun ali druga javnofinančna sredstva, predstavlja pa ta sprememba majhen, a pomemben korak pri reševanju kadrovske problematike na področju vzgoje in izobraževanja, za katerega vsi vemo, da postaja vse večji izziv.
Hvala.