Lepo pozdravljeni, gospod podpredsednik! Pozdravljeni poslanke in poslanci! Pozdravljena državna sekretarka na Ministrstvu za pravosodje in vsi drugi vabljeni! Glede na to, da ste celotno poročilo in tudi mnenje Državnotožilskega sveta prejeli v pisni obliki in da je povzetke iz poročila danes podal že generalni državni tožilec, bo moje poročanje o podanem mnenju Državno tožilskega sveta krajše. Ozrl se bom predvsem na zaključke, ki smo jih sprejemali ob podaji tega mnenja.
Ob začetku, bi pa vseeno dejal, da je ena od nalog Državnotožilskega sveta kot samostojnega državnega organa, ki opravlja naloge državno tožilske samouprave in tožilske uprave ter sodeluje pri zagotavljanju enotnosti pregona in varuje samostojnost tožilcev, tudi oblikovanje navedenega mnenja k skupnemu letnemu poročilu o delu državnih tožilcev. Državnotožilski svet ob tem ugotavlja, da je poročilo za leto 2022 po vsebini sestavljeno skladno s pravilnikom o obliki letnega poročila o poslovanju državnega tožilstva. Hkrati pa moram, tako kot je že generalni državni tožilec v svojem uvodu izpostavil, ponovno opozoriti na nujnost spremembe pravilnika za pripravo letnega programa dela državnega tožilstva in pravilnika o obliki poročila o poslovanju državnega tožilstva in v tem delu v celoti Državno tožilski svet sledi in podpira prizadevanja in aktivnosti Vrhovnega državnega tožilstva.
Mogoče bi se ob podajanju tega mnenja nekoliko zadržal na kadrovski šibkosti državnega tožilstva, kar je sicer generalni državni tožilec že povedal, vendar ocenjujemo, da je to takšna problematika, ki lahko bistveno vpliva na učinkovito, kakovostno delovanje državnotožilske organizacije, kajti od leta 2017, ko je bila zasedenost tožilskih mest 83 %, do leta 2021, ko je bila zasedenost 75 %, je prihajalo do dodatnih obremenitev tistih tožilcev, ki so v tožilski organizaciji vztrajali, in tako kot je bilo tudi že ugotovljeno, v posledici tega smo pravzaprav v letu 2022 zapazili rahel zdrs sledenja, reševanja pripada, tako da je v letu 2022, 98,8 %, kar je nižje kot pretekla leta in je glede na strukturo državnotožilskih funkcionarjev enostavno za Državnotožilski svet razumljiva.
Kot izhaja iz skupnega poročila, se je v drugi polovici poročevalskega leta končalo zadrževanje imenovanj državnih tožilcev, saj prejšnja vlada v prvi polovici leta 2022 in celo leto 2021, o podanih predlogih za imenovanje državnih tožilcev ni odločala in je s pospešeno aktivnostjo v drugi polovici leta 2022 prišlo do sedanje Vlade, prišlo do imenovanja tožilcev, ki so čakali leto in več na imenovanje, tako da se je ob koncu leta 2022, kot vidite iz poročila, odstotek tožilcev dvignil iz 75 % na 79 %. Opisano ravnanje prejšnje vlade po eni strani kaže na izčrpavanje izjemno pomembnega gradnika pravosodja, to je organa kazenskega pregona, s čimer se zmanjšuje pravna varnost v Republiki Sloveniji, po drugi strani pa vnaša dvom o ustreznosti ureditve imenovanja državnih tožilcev na način, da je končna odločitev o imenovanju prepuščena politiki in ne stroki.
V poročilu se dotikamo, v mnenju se dotikamo tudi tega kar je že generalni državni tožilec tudi povedal, to je, težave z zaposlovanjem mladih pravnikov s pravosodnim izpitom ali pa tudi pravnikov kot pripravnikov, ker očitno glede na način nagrajevanja ta delovna mesta za prihajajoče pravnike niso dovolj zanimiva, zato je potrebno storiti vse, da se plačne razmere na tožilstvu, tako glede državnih tožilcev, kakor tudi javnih uslužbencev, kamor sodijo tudi strokovni sodelavci, v čim krajšem času uredijo. Kot veste, v zvezi s tem tečejo pogovori in mislim, da smo v zvezi s tem precej blizu, da pridemo do tega, da se plačna nesorazmerja in pa plačni sistem ustrezno uredi tako za tožilce kakor tudi za javne uslužbence.
Na koncu bi še povedal, da ob upoštevanju vsega navedenega Državnotožilski svet ocenjuje, da državno tožilstvo kot celota izkazuje uspešno, učinkovito in odgovorno poslovanje v letu 2022. Državno tožilstvo je v letu 2022 kljub izrazitemu kadrovskemu manku ter številnim odsotnostim, / nerazumljivo/, kot sem že rekel, reševalo v manjšem odstotku kot v prejšnjih letih, vendar še vedno ne s prevelikim zdrsom. Opravljeno delo v letu 2022 kaže na stabilnost, konsistentnost in strokovnost državno tožilske organizacije in njenih posameznikov, stabilen delež kazenskega pregona pa vpliva tudi na pravno varnost. Državnotožilski svet tudi ocenjuje, da je bila politika pregona ustrezno izvajana. O proučitvi skupnega poročila o poslovanju državnih tožilstev v letu 2022, ponovno opozarja, da je poročanje državnega tožilstva preobsežno in ni dovolj transparentno za širšo javnost. Prav tako Državnotožilski svet ugotavlja in poudarja, da je treba že znotraj same državnotožilske organizacije poiskati dobre prakse in jih z ustreznimi prilagoditvami prenašati tudi v ostale segmente delovanja. Nujno pa je nemudoma razreševati perečo problematiko, tako kadrovsko kakor tudi plačno. Lahko z veseljem ugotavljam, da na obeh področjih prihaja do premikov, tako da računamo, da bo s povečanjem kadrov in z ustrezno ustreznim nagrajevanjem delovanje državnotožilske organizacije še učinkovitejše.
Glede na vse navedeno Državnotožilski svet ugotavlja, da so državna tožilstva v letu 2022 delovala zakonito, učinkovito in v skladu s sprejeto politiko pregona.
Hvala lepa.