Govor

Najlepša hvala. Spoštovana gospa predsednica, spoštovani gostje, spoštovani državljani in državljanke, ki nas gledate preko televizijskih sprejemnikov, drage športnice in športnice, športniki. Športna loterija Slovenije je nastala v bistvu kot posledica akcije Podarim dobim, ki se spomnimo tisti ljudje, ki smo lahko, bi rekel, srednji in pa starejši populaciji. Takrat so organizirali posamezniki, ki so v bistvu delovali znotraj takratne Smučarske zveze Jugoslavije, po osamosvojitvi pa Slovenske smučarske zveze oziroma tako imenovanega Juskipola. S prostovoljnim delom v bistvu takratnim entuziastom znotraj zveze in posameznikov iz medijskih krogov se je od ideje do zbiranja denarja za slovenske smučarje in smučarke razvila najbolj uspešna akcija zbiranja denarja za naše športnike, ki je trajala v bistvu od leta 1984 pa vse do leta v bistvu 1997. V 13-ih sezonah se je prodalo okrog 18 milijonov teh kartic, najbolj uspešno je bilo leto 1989, ko so prodali 2 milijona 230 tisoč kartic. Formalno kartica ni bila srečka, ampak v bistvu tudi kviz. Zaradi sprememb davčne zakonodaje glede sponzorstva in zakonodaje o igrah na srečo in drugih družbenih spremembah, kot so bila privatizacija ali propad družbenih podjetij, ter zaradi vedno večje komercializacije športa in družbe nasploh se je akcija v sezoni 1996/1997 zaključila. Nov Zakon o igrah na srečo iz leta 1995 je omogočil, da se je 25. oktobra 1995 dogovorom ustanovila Športna loterija Slovenije kot delniška družba. Glavni namen ustanovitve je bilo zbiranje finančnih sredstev za dejavnost športnih in invalidskih organizaciji. V Športni loteriji imamo naslednjo lastniško strukturo, Smučarska zveza Slovenije ima 3568 delnic in 20 % lastniški delež, Olimpijski komite Slovenije ima 3568 delnic in 20 % delež, Pošta Slovenije ima prav tako 3568 delnic in 20 % delež in Loterije Slovenije, delniška družba ima prav tako 3568 delnic ali 20 % , torej imamo 4 velike lastnike z 20 %, imamo tudi lastnika, petega lastnika, Nogometno zvezo Slovenije, ki ima 3086 delnic ali 17,30 % procentni delež, kasneje še Mont d. o. o. s 475 delnicami in kranjskogorske klub s 6. delnicami, ki predstavlja 0,03 % lastništvo, vse skupaj torej 100 % ali 17.839 delnic.

Športna loterija Slovenije in igre na srečo je družba torej, ki zagotavlja znatna sredstva športne organizacije preko Fundacije za financiranje športnih organizacij in zagotavlja torej znatna sredstva tudi invalidskim organizacijam preko Fundacije za financiranje invalidskih in humanitarnih organizacij. Letni promet Športne loterije Slovenije presega 100 milijonov evrov. Lanski dobiček je bil 4 milijone evrov, tako da v bistvu promet kot dobiček se iz leta v leto povečuje. Preko obeh fundacij sprejemajo športne in invalidske organizacije letno skoraj 10 milijonov evrov, skoraj 12 milijonov evrov pa se nateče torej v naš državni proračun preko različnih dajatev. V samem gradivu smo nekako nanizali torej tudi dobiček in pa promet Športne loterije Slovenije od leta 2018 do leta 2022, torej v zadnjem letu je bil promet prihodkov 107 milijonov evrov. Torej Športna loterija Slovenije je v bistvu v posredni lasti države, saj so največji lastniki v bistvu tudi državna podjetja, torej Pošta Slovenije in pa Loterija Slovenije vsaka 20 % deležem ter Smučarska zveza Slovenije, Olimpijski komite Slovenije, torej tudi z 20 % deležem, Nogometna Slovenija, kot sem pa danes povedal, pa ima nekoliko manjši delež kot prvi štirje lastniki, torej kot največji 17,3 % delež.

Vlada Republike Slovenije ima na področju torej upravljanja in gospodarjenja z državnim premoženjem velike pristojnosti, predvsem pa tudi seveda veliko odgovornost, odgovornost do vseh, ki so to premoženje v preteklosti ustvarili, predvsem pa do davkoplačevalcev, saj se z dobrim upravljanjem državnega premoženja mogoče zagotavlja znatna finančna sredstva za številne skupne potrebe, s tem pa se tudi zmanjša pritiske na proračun in posledično povečevanje seveda tudi davčnih bremen za naše davkoplačevalce.

V javnosti torej že kar nekaj časa, lahko bi rekel, se širi novica, odjeknila je novica, ki je nekako pompozna, ne samo za politiko, ampak predvsem torej za športnike in športnice, tako profesionalne kot ljubiteljske, nenazadnje tudi za invalidske organizacije, da se nameravajo nekako čez noč vsi trije lastniki, torej Smučarska zveza Slovenije, Olimpijski komite in pa Nogometna zveza Slovenije, torej svoje deleže, ki imajo v tem trenutku 20 plus 20 plus 17, 17,3 % prodati, in sicer tujemu skladu. Fundacija za šport, kot smo izvedeli, tej prodaji ostro nasprotujejo, ob tem je konec aprila obvestila torej številne naslovnike, med njimi tudi Vlado Republike Slovenije. Prodaja namreč negativno vpliva na bodoča sredstva, ki bi se jih preko javnih razpisov Fundacije za šport namenja za sofinanciranje slovenskega športa, seveda na različnih nivojih. S prodajo Športne loterije Slovenija po našem mnenju je, torej ogroža obstoj nacionalnih in lokalnih športnih zvez in društev ter seveda ostalih izvajalcev na področju športa. Naj povem, da seveda Športna loterija Slovenije predstavlja velikega monopolista, samo ime ne izvira iz tega, ne gre za tipično športno loterijo, gre za v bistvu športne stave. V Sloveniji imamo kar nekaj produktov tudi na področju športnih stav in pa ostalih produktov, ki pa so dostikrat nelegalni, deluje nelegalno in ne plačujejo torej tudi davkov v slovenski proračun, to je tudi ena specifika slovenskega prostora.

Torej, predsednik Vlade, naj povem, dr. Robo Golob je 16. maja 2023 v odgovoru na ustno poslansko vprašanje kolega Zvoneta Černača med drugim izjavil sledeče, citiram: »Tudi sam sem bil presenečen takrat, ko sem za to izvedel, da se taka prodaja pripravlja in moram reči, da si je ne želim. To, da si jaz osebno ne želim, ne pomeni, da ima Vlada na tem področju kakšne posebne pristojnosti, žal pa vendar še nič ni izgubljeno.« Danes lahko razpravljamo kakšne pristojnosti, vsaj v posrednem smislu ima Vlada, predvsem pa minister za finance. Da Vlada nima nič s tem, je izjavil tudi seveda kolega Han, torej minister, ki je odgovoren za šport. Seveda to ne drži. Na podlagi 3. in 5. odstavka, torej 32. člena Zakona o igrah na srečo lahko pravna oseba pridobi, osvoji delnice prireditelje, torej le ob predhodnem soglasju ministra, pristojnega za finance, v nasprotnem primeru je posel torej ničen. Minister pristojen za finance mora v vlogi za izdajo soglasja iz tretjega odstavka tega člena določiti v roku enega meseca odložiti popolne vloge in popolne dokumentacije, sicer se šteje, da je soglasje dano. Po našem mnenju je minister za finance še vedno član slovenske vlade, je, lahko bi rekel, podrejen kolektivnemu organu slovenske vlade in seveda pod nekim nadzorom, glede na to, da ga predlaga predsednik Vlade, tudi pod nadzorstvom predsednika Vlade. Tako mi razumemo parlamentarno demokracijo in samo delovanje Vlade. V tem primeru seveda je avtonomen glede njegove odločitve, podajanja soglasij ali ne podajanja soglasja na popolno ali nepopolno vlogo, predvsem seveda na popolno, ampak v tem primeru mislim, da tudi ostali člani Vlade, predvsem pa predsednik Vlade ima močno funkcijo, če pogledamo tudi državna podjetja, katerih v bistvu so v posredni upravljanje ali pa vsaj skupščino predstavlja država ali pa SDH, predvsem govorim o Pošti Slovenije, pa tudi Loteriji Slovenije, potem vemo, da ima lahko Vlada kot organ, kot kolektivni organ, lahko bi rekel pri teh odločitvah, lahko bi rekel izredno pomembno vlogo, tam, kjer nima direktne, torej neposredne, ima tudi posredno vlogo preko skupščine v obeh, torej velikih paradržavnih družbah, kot sta Pošta Slovenije in pa Loterija Slovenije.

Naj povem še, da po poročanju medijev so delničarji Športne loterije Slovenije, Olimpijskega komiteja Slovenije, Smučarske zveze Slovenije, Loterije Slovenije in Pošta Slovenije, ki imajo vsak po petino delnic, kar sem danes na začetku povedal, torej nekoliko manjši delež od teh največjih štirih po 20 %, pa ima seveda Nogometna Slovenija, Nogometna zveza Slovenije s 17,3 % deležem. Torej zavezujoče ponudbe za nakup vseh delnic družbe, ki je velik financer slovenskega športa, vsaka izmed njih, vsaka svojo ponudbo je že sprejela, vsaj po naših informacijah, na finančno ministrstvo že poslala vlogi za soglasje k prodaji oziroma nakup deleža. Minister za finance torej mora o vlogi odločiti v 30-ih dneh.

Izhajajoč iz navedene so navedbe predsednika Vlade, torej dr. Roberta Goloba in ministra za gospodarstvo, turizem in šport, kolega Matjaža Hana, da Vlada Republike Slovenije oziroma država nimata nič s prodajo deleža Športne loterije Slovenije, lahko bi rekel lažne, zelo zavajajoče do vseh tistih, ki delujejo v Državnem zboru, do številnih strokovnjakov in pa seveda glede na našo zakonodajo, torej vsi, ki delujete tukaj v Državnem zboru in tudi izven, poznate delovanje SDH, poznate delovanje Vlade kot kolektivnega organa in mislim, da tukaj sploh ni kakršnihkoli dilem. Prodaja torej tujemu skladu po našem mnenju je bila v veliko škodo slovenskega športa, in sicer predvsem z vidika financiranja. Torej predsednik, ki je danes z nami, tudi Fundacija za šport, kolega Branko Zorman je je izjavil pred kratki:, »Za to leto bomo razdelili torej 11 milijonov evrov.« Danes sem si pogledal približno te, približno 11 ali 10 milijonov evrov je Fundacija za šport razdelila številnim športnim organizacijam. Mislim, da ni občine, lokalne skupnosti, ni projekta, ne govorimo samo direktno športniki, ampak mi govorimo vedno o podhranjeni slovenski športni infrastrukturi na, lahko bi rekel, na celem teritoriju Republike Slovenije, nenazadnje pred leti smo se ukvarjali tudi z Ljubljano, glavnim mestom recimo na področju, mislim, da gimnastike takrat in tako naprej. Mislim, da je ta denar, ta sredstva morajo biti, lahko bi rekel, so se samo zviševati in da so potrebe za to, da Slovenci ostanemo kot športna nacija v slovenskem prostoru izrazito velike. Sam menim torej, da je tudi kupnina, o kateri poročajo mediji, za katere nekateri igralci govorijo, da je velika, težko je preveriti, težko je torej govoriti, da je 50 milijonov evrov relativno velika, torej kupnina. Glede na dejavnost Športne loterije Slovenije, še posebej pa glede na to, da v tem trenutku ne prodajamo podjetja, ki bi bilo na trgu, prodajamo predvsem dolgoletnega monopolnega, lahko bi rekel ponudnika športnih stav Republike Slovenije, ki ima posebno vlogo, torej, kot sem danes povedal, izdatno financiranje slovenskega športa in tudi invalidskega športa, invalidskih in humanitarnih organizacij. To je neka specialna, lahko bi rekel, njegova pristojnost te loterije in mislim, da tudi rezultati športa v zadnjih letih, da smo se Slovenci uveljavili kot blagovna znamka in Slovenija s svojimi športnimi rezultati, kažejo na to, da smo na tem področju tudi s financiranjem, ne samo profesionalnega, tudi tistega, lahko bi rekel, tistega hobi športa, tisti, ki nastaja od spodaj navzgor, da to je tisto, kar daje slovenskemu športu, lahko bi rekel, največjo dodano vrednost, pomladek v vsakem, lahko bi rekel v vsakem kraju, v vsakem mestu, v številnih športih, v številnih panogah, športnih panogah in tako naprej.

Športna loterije Slovenije, torej, da nekako zaključim, ni bila pred skoraj, lahko bi rekel sedaj 30-mi leti ustanovljena za to, da bi nekdo njeni prodaji mastno zaslužil, pač pa predvsem v podporo slovenskemu športu, slovenskim športnim uspehom, podporo tako profesionalnemu, predvsem pa je še bolj pomembno, se mi zdi, kot ljubiteljskemu športu. Res, za nas obstaja velika ironija, da se prodaja dogaja pod to Vlado, ki je polna usta zaščite, torej slovenskega javnega interesa. Ne mine, torej pa seveda tudi ne pogled na številne prodaje, ki so se dogajale v zadnjih letih, sam se spomnim prodaje Adrie neznanemu skladu, tukaj tudi tukaj gre za ponudbo nekih skladov, ki so skriti v davčnih oazah, predvsem z /Nerazumljivo/ spomnimo se Adrie, gledal sem pred nekaj dnevi tudi nekako magnetograme Državnega zbora s svojimi argumenti, kako smo nasprotovali prodaji predvsem nekemu skladu, ki skoraj ni imel nobenega kapitala, ki ni bil v tej panogi, kar je zelo pomembno. Ni se ukvarjal s panogo letalskih prevozov. Ni imel nobenih izkušenj. Nobenih, lahko bi rekel, tudi nekega osebja, ki bi imelo znanje na tem področju. In kako se je zaključilo? Poznamo. Poznamo prodajo netransparentno Heliosa. Spomnimo se sklada, ki je kupil Novo KBM. In spomnimo se tudi nekdanjega podjetja, s katerim sem sodeloval pred nekaj leti ali pa več kot desetletjem, Fotone, ki je bila prav tako prodana in potem preko sklada preprodana za nekajkratnik tiste vsote. Torej, večina teh prodaj, ki se niso prodajala v branži, ampak predvsem nekaterim skladom, so se končala čisto vsa sto procentno porazno, porazno. Tukaj danes pa imamo še eno specifiko. O tem govorimo. Govorimo o monopolu, o monopolnem podjetju, ki ga Slovenija prodaja tujemu skladu iz davčne oaze ali pa tujim skladom, povezanih z v neko skupino. Vsaj tisti prvi ponudniki kažejo na to, torej v davčne oaze. Če tukaj danes ne gorijo, lahko bi rekel in zvonijo vsi zvonovi vseh tistih, ki dajo karkoli na šport, na invalide, na humanitarne organizacije v Sloveniji, ki so zasledovali plemenite cilje na tem področju in s katerim financiranjem smo Slovenci kljub mali naciji dosegli ogromne športne uspehe in se z njimi največkrat poistovetimo, potem ne vem, če kdaj, mislim, da v tem trenutku.

Za zaključek naj samo povem, da glede na navedeno v Poslanski skupini Slovenske demokratske stranke predlagamo, da minister za finance ne poda torej soglasja k nakupu deležev Športne loterije Slovenija in s tem predvsem ohrani interese profesionalnega in ljubiteljskega športa v Republiki Sloveniji. Naj povem, da smo na začetku, ko smo sklicali to sejo, predlagali tri sklepe. Mi smo dva sklepa nekako odpravili, zato predlagamo danes v odločitev samo prvi sklep. Torej, prvi sklep se še enkrat glasi: Odbor za finance, minister za finance priporoča, da ne poda soglasja za prodajo oziroma nakup deleža Športne loterije Slovenije in igre na srečo, delniške družbe. Najlepša hvala.