Govor

Hvala lepa.

Odbor za finance je na 23. nujni seji, 7. 6., obravnaval zahtevo Državnega sveta za ponovno odločanje Državnega zbora o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo in sprejetje predložila Vlada in ga je Državni zbor sprejel na 10. seji 25. 5. 2023.

Odboru je bilo posredovano gradivo objavljeno na spletnih straneh Državnega zbora.

Pri delu odbora so sodelovali predstavnice in predstavniki Državnega sveta, Ministrstva za finance in Zakonodajno-pravne službe.

V uvodni dopolnilni obrazložitvi je predstavnik Državnega sveta predstavil pomisleke Državnega sveta, navedene v zahtevi za ponovno odločanje Državnega zbora o Zakonu o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024.

Pohvalil je prizadevanja za zmanjšanje proračunskih odhodkov, ki pa po mnenju Državnega sveta niso bila ustrezno usmerjena. Opozoril je, da so bile težave gospodarstva delno naslovljene, pri čemer je predstavil tudi primerjalni vidik ukrepov na področju energetike ter dodatna področja, ki bi jih bilo potrebno nasloviti. V nadaljevanju je izpostavil pomisleke Državnega sveta glede višine povprečnine in nižje realizacije sredstev iz proračuna Evropske unije. Glede zimskega letnega dodatka pa je opozoril, da je ta neutemeljeno vezan na prejem pravice iz pokojninskega zavarovanja.

Državna sekretarka na Ministrstvu za finance je opozorila na izzive, s katerimi se sooča Evropska unija, na spremembe dostopnosti finančnih virov in delovne sile ter energentov. Pri tem je Slovenija vezana tudi na skupna pravila. Poudarila je, da si vlada prizadeva vzpostaviti pogoje, ki bodo omogočili hitre in enostavne prilagoditve gospodarstva. Navedla je, da so razmere na trgu energentov bolj predvidljive kot ob pripravi proračuna, zato je tudi predvideno zmanjšanje rezerve. V rebalansu se ohranja rekordna raven investicij, potrjen je tudi program za izvajanje evropske kohezijske politike v višini 3,2 milijardi evrov za novo perspektivo. Ob tem se izvaja tudi načrt za okrevanje in odpornost. Predstavila je sodelovanje z občinami glede povprečnine in omejitve, ki pri tem izhajajo iz fiskalnih pravil ter višje cene zadolževanja. V zaključku je izpostavila tudi, da pri zimskem dodatku ne gre le za socialni transfer, temveč za dodatek upokojencem, ki so v delovno aktivni dobi plačevali prispevke v bistveno višjem znesku.

Predstavnica Zakonodajno-pravne službe je pojasnila, da se navedbe Državnega sveta v zahtevi za ponovno odločanje nanašajo predvsem na vprašanje povprečnine, novela Zakona o izvrševanju proračunov za leti 2023 in 2024 pa ni odpirala 57. člena osnovnega zakona, ki ureja povprečnine. Državni zbor je bil tako vezan na omejitev iz prvega odstavka 132. člena Poslovnika. Preostale navedbe Državnega sveta iz zahteve pa se nanašajo na vsebine, ki presegajo okvir poslovniško določenih nalog ZPS, zato se le ta do njih ni opredelila.

V razpravi so članice in člani odbora predstavili svoja stališča glede zahteve Državnega sveta. Izražena je bila podpora zahtevi zaradi potrebe po ureditvi višine povprečnine, položaja upokojencev ter postopkovnih vprašanj. Opozorjeno je bilo tudi na težavnost posamičnega urejanja financiranja občin. Po drugi strani je bilo navedeno, da se z zahtevo zgolj otežuje postopek sprejemanja zakona, ki je usmerjen v zmanjševanje proračunskih odhodkov. Ob vsakem predlogu za povišanje proračunskih odhodkov pa je potrebno imeti v mislih, da bo v ta namen potrebno tudi znižanje drugih postavk ali pa dodatno zadolževanje. Glede dodatnih stroškov plač je bilo izpostavljeno, da so ti bili že upoštevani v dogovoru o višini povprečnine. Država je občinam pomagala tudi preko kritja dela stroškov ogrevanj. Morebitna dodatna sredstva / znak za konec razprave/ bodo občine pridobile ob upoštevanju stroškov in ne vnaprej.

V razpravi je bila poudarjena tudi skrb za gospodarstvo, ki se je glede na izpostavljene kazalce s pomočjo sprejetih ukrepov uspešno prebilo skozi energetsko krizo. Po razpravi je odbor glasoval 9 za, 5 proti o naslednjem mnenju: Zakon o spremembah in dopolnitvah Zakona o izvrševanju proračunov Republike Slovenije za leti 2023 in 2024 je ustrezen. / znak za konec razprave/

Hvala lepa.