Govor

Matevž Frangež

Spoštovane poslanke in spoštovani poslanci.

Mehanizem priglasitve in pregleda neposrednih tujih naložb je doslej urejen v Zakonu o interventnih ukrepih za omilitev in odpravo posledic epidemije covid-19, ki s 30. junijem 2023 preneha veljati, zato Vlada predlaga, da z novelo Zakona o spodbujanju investicij trajno uredimo ta mehanizem v našem pravnem redu, kot to predvideva tudi uredba EU 2019/452 o vzpostavitvi okvira za pregled neposrednih tujih naložb v Evropsko uniji, za zaščito strateških interesov Evropske unije v zvezi s tujimi naložbami in za zaščito javnega reda in varnosti v državah članicah. Zagotavljanje nadaljnjega delovanja in kontinuitete mehanizma je ključna za zagotavljanje varnosti in javnega reda Republike Slovenije, ki bi lahko bila ogrožena v primeru začasne pravne praznine, zaradi čedalje večjega prirasta primerov, ko tuji vlagatelji, zlasti podjetja v državni lasti iz tretjih držav iz strateških razlogov prevzemajo evropska podjetja, ki delujejo na kritičnih področjih. To lahko ima negativne posledice na kritično infrastrukturo, kritične tehnologije, zanesljivost oskrbe s kritičnimi viri in dostop do kritične tehnologije, zanesljivosti oskrbe s kritičnimi viri in dostop do občutljivih informacij. Na to že nekaj let opozarja tudi Evropska komisija. Na to problematiko je v svojem pismu aprila ministru Hanu opozoril tudi izvršni podpredsednik Evropske komisije, komisar Valdis Domobrovskis, ki ob tem opozarja še na poslabšanje globalne varnosti zaradi vojne v Ukrajini in opozarja, da naj države članice preko svojih nacionalnih mehanizmov za pregled tujih neposrednih naložb ocenijo in preprečijo morebitne grožnje.

Zagotavljanje nadaljnjega delovanja mehanizma je ključno tudi zaradi pravne predvidljivosti in kontinuiranega delovanja poslovnega okolja v Republiki Sloveniji, saj so tuji vlagatelji, ki se odločajo za investiranje v Sloveniji, obstoječi mehanizem že vključili in predvideli v svojem poslovnem procesu in bi možna pravna praznina lahko povzročila določene distorzije in zmedo v poslovnih procesih tujih vlagateljev. Prav pravna predvidljivost in urejeno poslovno okolje sta ključna dejavnika za privlačnost in konkurenčnost slovenskega gospodarstva, ki za povečevanje dodane vrednosti in s tem večje blaginje prebivalcev Republike Slovenije potrebuje ustrezen obseg in nadaljnjo rast tujih neposrednih naložb.

Na podlagi dosedanje prakse uporabe mehanizma in mnenj ter predlogov relevantnih deležnikov v predlagani noveli Zakona o spodbujanju investicij uvajamo nekatere spremembe, ki po našem mnenju sledijo najboljšim praksam tako dosedanjih postopkov kot drugih držav članic. Naj omenim samo nekatere bistvene spremembe. Glede na predpostavke delovanja notranjega trga EU in v skladu s pogodbo o delovanju Evropske unije se v predlogu novele spreminja definicija tujega vlagatelja tako, da je tretja država zgolj država, ki ni članica EU. Zaradi sledljivosti in resničnega prikaza lastniške strukture tujega vlagatelja spreminjamo definicijo neposredne tuje naložbe. Na podlagi delovanja dosedanjega mehanizma krčimo nabor pravnih poslov, ki zapadejo pod obveznost priglasitve. Normativno urejamo delovanje komisije za priglasitev, ki do sedaj ni bila uzakonjena oziroma urejena na zakonski ravni, temveč na ravni navodila ministra. Uvajamo dodatna vsebinska merila za presojo vlog zaradi učinkovitejšega in strokovnega identificiranja morebitnega negativnega vpliva tuje neposredne naložbe na varnost in javni red Republike Slovenije. Natančneje opredeljujemo pogoje za izvedbo, torej tako imenovani mitigating measures, tuje neposredne naložbe, kadar se izvedba določene naložbe odobri z določenimi pogoji. Krajšamo skrajni rok pregleda posamezne tuje naložbe in dodajamo prekrškovni del za primere, če tuji vlagatelj ne upošteva pogojne izvedbe ali prepovedi.

Nekaj popravkov in izboljšav v obliki amandmajev smo na ministrstvu pripravili tudi po posvetovanju na podlagi mnenja Zakonodajno-pravne službe v Državnem zboru, ki se ji na tem mestu zahvaljujem za pomoč in konstruktivne pripombe, na nekaj predlogov pa smo pisno odgovorili, in ta gradiva ste poslanke in poslanci prejeli. Veselimo se razprave.

Geostrateška realnost, v kateri živimo, narekuje nekoliko večjo pazljivost pri umeščanju tujih neposrednih investicij v evropski in s tem tudi slovenski prostor. Na Ministrstvu za gospodarstvo, turizem in šport smo prepričani, da s predlaganimi določili predloga zakona izboljšujemo dosedanji postopek, povečujemo predvidljivost za udeležence teh postopkov. Sam postopek poskušamo narediti čim bolj učinkovit. Ne glede na morebitno nadaljnjo polemiko naj povem, da so bili vsi vodeni postopki v okviru ministrstva do sedaj vodeni učinkovito, tudi z upoštevanjem časovne komponente kot morda bistvene komponente tega, da tuji investitorji razumejo naše okolje kot predvidljivo in privlačno.

Hvala lepa.