Govor

Matevž Frangež

Najlepša hvala predsedujoči.

Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci!

Zdaj, splošno znano dejstvo je, da digitalizacija in pogoji digitalnega okolja spreminjajo zakonitosti mednarodne trgovine, digitalna trgovina pa postaja seveda vse pomembnejša. Obstoječa pravila mednarodne trgovine pa ne upoštevajo posebne narave digitalne trgovine, kar med podjetji, gospodarskimi subjekti, ekonomijami, nenazadnje ljudmi, ustvarja negotovosti. Zato si države po vsem svetu prizadevajo vzpostaviti pravila o digitalni trgovini tako na dvostranskih, večstranskih kot multilateralnih ravneh. Evropska unija tako denimo pravila o digitalni trgovini vključuje vse svoje novejše sporazume o prosti trgovini. Evropska unija ima sporazuma o prosti trgovini od leta 2011 oziroma 2019 sklenjena tudi z Južno Korejo in Singapurjem, vendar pa ta celovitih določb o digitalni trgovini še ne vsebujeta.

V skladu s strategijo za sodelovanje v indijsko pacifiški regij je Evropska unija novembra 2022 oziroma januarja 2023 z Republiko Korejo in Singapurjem sklenila sporazuma o digitalnem partnerstvu, ki vključujeta tudi načela o digitalni trgovini. Ta načela imajo sicer pomembno sporočilno vrednost, vendar niso pravno zavezujoča.

Zato Evropska komisija predlaga, da se za zagotavljanje večje pravne varnosti za krepitev dvostranske digitalne trgovine in krepitev zaupanja potrošnikov v spletno okolje z Južno Korejo in Singapurjem doseže dogovor o pravno zavezujočih pravilih digitalne trgovine. Pogajalske smernice, ki so vključene v dodatku k sklepu sveta, predvidevajo dogovor o vsebinah, ki so sicer že dogovorjene v okviru drugih sodobnejših sporazumov Evropske unije, denimo z Veliko Britanijo ali z Novo Zelandijo, o kateri boste poslanke in poslanci na tem odboru predvidoma odločali prihodnji teden oziroma o njih tečejo pogajanja v okviru večstranskih pobud o e-trgovini, v okviru Svetovne trgovinske organizacije.

Zdaj, gre predvsem za vsebine o priznavanju e podpisov e pogodb, o ne uvajanju carin na elektronske prenose, na spletno varstvo potrošnikov, na čezmejni pretok podatkov, vključno z varstvom osebnih podatkov, o zaščiti izvornih kot olajševanju trgovine z brezpapirnim poslovanjem in o izdajanju e-računov, pa tudi o obvezah glede dostopa do interneta. Kot izhaja iz pogajalskih smernic, bodo morala biti dogovorjena pravila skladna s siceršnjim pravnim redom Evropske unije, ohraniti regulatorno avtonomijo Evropske unije na področju podatkovnih in digitalnih politik, sprejete obveze pa ne bodo smele vplivati na pravni okvir Evropske unije o kibernetski varnosti.

Poseben poudarek smernice za pogajanja dajejo določbam o pretoku podatkov in povezanem varstvu osebnih podatkov. Pristop Evropske unije v pogajanjih bo moral biti skladen s pristopom, ki ga EU že zasleduje v okviru drugih dvostranskih in večstranskih trgovinskih in naložbenih sporazumov in pogajanj. Pogajanja pa ne bodo smela zadevati pravil EU o varstvu osebnih podatkov ali nanje vplivati, zato lahko pričakujemo, da bodo pričakovana dogovorjena pravila o digitalni trgovini izboljšala pogoje za digitalno trgovino med Evropsko unijo na eni strani oziroma Korejo in Singapurjem na drugi strani v korist tako podjetij in potrošnikov.

Glede na rastoči pomen digitalne ekonomije tudi v Sloveniji si lahko neposredno korist od teh pravil obetajo tudi naša, še posebej majhna in srednje velika podjetja. Predlagamo torej, da Odbor za zadeve Evropske unije podpre Priporočilo sklepa Sveta EU o odobritvi začetka pogajanj o pravilih o digitalni trgovini z Republiko Korejo oziroma Singapurjem.

Hvala lepa.