Govor

Darjo Felda

Spoštovani vsi prisotni, poslanke, poslanci, vzgojitelji, učitelji, predstavniki sindikata, predstavniki mladih, predstavniki učiteljev in seveda vsi, ki nam je za to, da bi šola postala vendarle res neka prava vzgojno izobraževalna institucija in da bi normalno delovala. Namreč ena od temeljnih nalog sistema vzgoje in izobraževanja je ravno vzgojno delovanje vzgojno-izobraževalnih zavodov, to je tudi opredeljeno navsezadnje v 2. členu Zakona o financiranju vzgoje in izobraževanja. Izpostavljamo tudi, da je šola v okviru svojih vzgojno-izobraževalnih aktivnosti že sedaj avtonomna in neodvisna od zunanjih inštitucij ter vsem otrokom nudi sistemsko varno in spodbudno učno okolje, kar je tudi zapisano v istem zakonu. Šola sicer z različnimi preventivnimi aktivnostmi, usposabljanji, predavanji, internimi akti določa delovanje šolske skupnosti, ki mora biti usmerjeno v neprestano zagotavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja ter vzgojnega delovanja. Naj poudarim, da šola naslavlja vso paleto najrazličnejših situacij, do katerih prihaja v procesu vzgoje in izobraževanja, v primeru odklonskih ravnanj pa se ukvarja tudi s takojšnjim reševanjem le-teh. Vsi procesi vzgojnega delovanja so že urejeni v normativnih aktih, to so neki zakonski in podzakonski predpisi, ki določajo delovanje šol. Vsaka šola tako deluje predvsem preventivno, po potrebi pa določene do določene stopnje tudi kurativno. Avtonomna pravica vsakega vzgojno-izobraževalnega zavoda pa je, da znotraj teh okvirov uredi pravila, ki upoštevajo specifike konkretnega šolskega okolja, na tak način vse šole kot tudi vrtci v procesu(Nnaaljevanje) preventivnega delovanja vsakodnevno zagotavljajo sistemsko izvajanje ciljev vzgoje in izobraževanja in na ta način zmanjšujejo prostor za odklonska ravnanj.

Ob pojavu nasilja, imamo na državni ravni pripravljen protokol ob zaznavi in obravnavi medvrstniškega nasilja in pa pravilnik o obravnavi nasilja v družini za vzgojno-izobraževalne zavode. Protokol in konkretna navodila seveda niso vedno dovolj, saj je pri vsakem posameznem primeru ključen tudi človeški dejavnik, torej pripravljenost odzivanja posameznega pedagoga, ki je postavljen pred konkreten primer pojava grožnje z nasiljem. Pri posameznih incidentih se včasih tudi najbolj vešči učitelji in drugi strokovni delavci ter ravnatelji znajdejo v nezavidljivem položaju, ko se je potrebno dejansko odzvati zelo hitro in odločno, še posebej v primerih, ko gre za pojave nasilja zoper učitelje ali pojave medvrstniškega nasilja, ki niso strogo vezani na območje šole. Ministrstvo zagotavlja podporno okolje vzgojno-izobraževalnim zavodom za javno mrežo štirih strokovnih centrov, pristojnih za vzgojo in izobraževanje otrok in mladostnikov s čustvenimi in vedenjskimi motnjami. Določeni so tudi posamezni strokovni centri, ki usklajujejo sodelovanje zavodov na posameznem področju. Osnovne šole lahko v izjemnih primerih zaprosijo ministrstvo za začasno dodatno strokovno pomoč oziroma tudi osebje. Ministrstvo za vzgojo in izobraževanje in Zavod Republike Slovenije za šolstvo vzgojno-izobraževalnim zavodom nudita strokovno podporo za preventivno delovanje, ki se osredotoča predvsem na krepitev odnosne kompetence in čustveno socialne pismenosti. Na zmanjšanje neželenih oblik vedenja in nasilja posredno lahko vplivamo preko sistematične graditve kulture dobrih odnosov, empatije in solidarnosti.

Pomembna je sistematična vzgoja za nenasilje ter dosledno odzivanje na nasilno vedenje in zagotavljanje ničelne tolerance do nasilja. Na zmanjšanje nezaželenih oblik vedenja vplivajo dobra poučevalna praksa, predvsem pa ustrezno vodenje razreda in oblikovanje tolerantne in sodelujoče razredne in šolske skupnosti. Poleg protokolov in smernic ob zaznavi nasilja so šolam na voljo različna strokovna gradiva, številna usposabljanja, projekti, vključevanje vzgojno-izobraževalnih zavodov v mrežo učečih se šol in vrsto drugih aktivnosti za zagotavljanje varnega in spodbudnega učnega okolja. Kot najbrž veste, se je v času med epidemijo covid 19 in po njej zaradi povečanega števila stisk v osnovnih šolah povečalo tudi število svetovalnih delavcev. To se je izkazalo za izjemno koristno izboljšavo, zato z veseljem tudi sporočam, da imamo že v obravnavi pravilnika o normativih in standardih, s katerimi bomo okrepili svetovalno službo v vseh vzgojno-izobraževalnih zavodih. Okrepljene svetovalne službe v šolah so pomembne, saj so poleg vloge zatočišča za stiske tudi najpomembnejši vezni člen z ustreznimi zunanjimi deležniki pri obravnavanju stisk ali pri pojavih nasilja. Čeprav imajo šole v obstoječem pravnem okviru večinoma že urejene interne pravilnike o vzgojnem delovanju, na ministrstvu skupaj z drugimi deležniki razmišljamo o izboljšavah in dodatnih predlogih ravnateljev, ki jih dobivamo stalno.

Ker je nasilje najširši družbeni problem, ki presega meje šolskega prostora, se povezujemo z vsemi inštitucijami, ki se ukvarjajo s preventivnim delovanjem in ukrepanjem, med drugim že deluje medresorska delovna skupina za obravnavo vseh oblik nasilja, ki pa se je v danih okoliščinah osredotočila predvsem na medvrstniško nasilje. Glede na povedano, da ocenjujemo, da je obstoječi zakonodajni okvir sicer ustrezen, saj že omogoča učinkovito naslavljanje vzgojnega ukrepanja v primerih odklonskih ravnanj, prepoznavamo pa, da je potrebno okrepiti izvedbeni del v šolski praksi. Pri spremembah zakonodaje ne smemo ravnati impulzivno, pod vtisi ekstremnih dogodkov, pač pa morajo biti dolgoročne rešitve strokovno dobro premišljene in usklajene v širšem družbenem kontekstu, pri tem opozarjam na previdnost pri pripravi ukrepov na nacionalni zakonodajni ravni, ki bi posegali v družbeno dogovorjene koncepte. Če posežemo v avtonomno pravico šol do priprave internih pravil jim s tem dodatno odvzemamo avtonomijo in možnost prilagajanja okolju oziroma razmeram, v katerih živijo.

Naj zaključim z informacijo, da se obeta vrsta medresorskih razprav s strokovnimi javnostmi, nevladnimi organizacijami, vzgojno izobraževalnimi zavodi, starši in z vsemi drugimi, ki lahko pomembno vplivajo na preprečevanje pojava, katerega razsežnost je že davno presegla okvire delovanja ministrstva za vzgojo in izobraževanje. Hvala lepa.