Govor

Matej Skočir

Spoštovana predsednica, spoštovane članice, člani odbora, hvala za besedo.

Pred vami je novela Zakona o odpravi posledic naravnih nesreč, ki je pravzaprav nastala kot posledica obsežnega požara, ki je potekal letošnje poletje na Krasu. Mislim, da se lahko še vsi spomnimo v bistvu pravzaprav teh grozljivih podob požara, teh razjemnih razsežnosti, ki je trajal kar 16 dni, od 17. julija pa do 1. avgusta letošnjega leta.

Mogoče kratek pregled, no, v samem tem operativnem gašenju so bile uporabljene vse razpoložljive operativne sile, govorimo o prostovoljnih gasilcih, več kot tisoč gasilcev in podpornega osebja, enote Slovenske vojske, pa tudi zrakoplovi za gašenje iz zraka.

Stroški samega gašenja, interventnih ukrepov so znašali preko 6 milijonov evrov, in znana je tudi končna ocena škode, ki jo je prizadela pravzaprav kar 3 občine: gre za Občino Komen, gre za Občino Miren-Kostanjevico in gre za Občino Renče-Vogrsko.

Znana je tudi skupna ocenjena škoda, ki znaša nekaj manj kot 27 milijonov evrov, torej natančneje 26,876 milijonov evrov.

Kar pa prinaša ta novela, torej rešitve in izzive, ki jih s to novelo naslavljamo, so predvsem pa v dveh točkah. Prva je ta, da ne obstaja pravna podlaga, ki bi omogočila uporabo sredstev državnega proračuna pri odpravi posledic požara, s tem, da s to novelo pravzaprav uvrščamo požar velikega obsega v naravnem okolju, ki je povzročen z naravnimi dejavniki, med naravne nesreče in drugo ključno vprašanje oziroma izziv, ki ga rešujemo pa je vprašanje retroaktivnosti. S tem zakonom pravzaprav rešujemo dogodek, ki se je zgodil letošnje poletje in seveda pri tem moramo upoštevati Ustavo v 155. členu, ki govori o prepovedi retroaktivnosti, omogoča pa izjeme, kjer lahko povratna veljava, kjer ima lahko povratno veljavo posamezne določbe zakona, zgolj in samo, če so kumulativno izpolnjeni naslednji pogoji. To pa je, da povratni učinek imajo le posamezne določbe zakona, da če to zahteva javna korist in če se s tem ne posega v že pridobljene pravice in ta novela pravzaprav je pripravljena na ta način, da je podana ugotovitev o kumulativno izpolnjenih pogojih za uveljavitev retroaktivnosti in pravzaprav tudi saniranje tega izziva.

Je pa tudi drug izziv, no… Glede na podnebne spremembe, s katerimi se soočamo, glede na vedno bolj ekstremne suše, ki so v času poletja vedno bolj močnejše, uvrščamo pravzaprav ta požar večjega obsega v naravno okolje, v neko sistemsko rešitev in zavedati se moramo, da v tem požaru, ki se je letošnje poletje zgodilo, na srečo ni bilo ne človeških žrtev in ni bilo ne pogorelih stanovanjskih objektov. Vendar, mi moramo razumeti to kot opozorilo, kot opozorilo, da se moramo kot družba pripraviti tudi na morebiten požar katastrofalnih oziroma večjih obsežnosti, ko bo najverjetneje lahko nastala tudi večja gmotna škoda, tako na gospodarskih, stanovanjskih objektov, ne samo na gozdu, kot se je zgodilo letošnje poletje. Predpogoj za to pa je, da da če želimo te stvari urediti oziroma sanirati, pa je ustrezna zakonska regulativa, torej govorimo o ustrezni pravni podlagi, da lahko angažiramo javna finančna sredstva, ki bodo pomagala ne samo pri izvajanju teh interventnih nalog gašenja, ampak tudi pri revitalizaciji prizadetega območja.

Postopkovno, po prejemu mnenja Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora smo tudi pripravili določene nomotehnične prilagoditve k tej noveli zakona, te se pa nanašajo predvsem na jasno definiranje upravičenosti do sredstev državnega proračuna na način, da so do sredstev državnega proračuna upravičeni vsi tisti potencialni upravičenci, ki so do sredstev upravičeni tudi v primeru drugih naravnih nesreč, kot so poplave, zemeljski plazovi ali potres in tudi rešili smo vprašanje trajnih nasadov. Zavedati se moramo, da v primeru požara so trajni nasadi praviloma povsem uničeni in zato smo s temi nomotehničnimi prilagoditvami pravzaprav predvideli, da bi se v teh primerih tudi dodelila sredstva državnega proračuna do višine 100 odstotkov sredstev, potrebnih za obnovo takega nasada.

To mogoče za kratek uvod. Jaz bi samo v tem uvodu zahvalil za vašo pozornost. Glede na to, da res pripravimo eno tehnično prireditev in res rešujemo ažurno problematiko, bi vas iskreno prosil tudi za vašo podporo, za dodatna pojasnila pa so vam tukaj na voljo s kolegom gospodom Vivoda iz sektorja za zmanjševanje posledic naravnih nesreč.