Hvala za besedo, predsedujoča.
Lep pozdrav ministrici in ostalim vabljenim gostom!
Mislim, da je tema zelo aktualna, pa najboljše, da kar začnemo.
Razlogi za sklic same seje, kljub vsem tem, bi rekel, raznim govoricam, podatkih v medijih in vsem tem ostalim zadevam, mislim da sta dva ključna razloga. Eden je predvsem odmik od časovnice, ki je opredeljena v resoluciji o nacionalnem programu razvoja prometa v Republiki Sloveniji za obdobje do leta 2030, in pa nenazadnje, mi smo za to tretjo razvojno os že v okviru parlamenta podali poroštva države za izgradnjo. Se pravi, mislim, da imajo tudi ljudje, ki bodo konec koncev, če pride kaj do neke problematike, morali to poroštvo oziroma posledice tega poroštva nositi.
Zdaj, če samo malo za zgodovino te tretje razvojne osi se govori že zelo, zelo dolgo, konkretnega malo, narejenega pa res zelo malo. Prvič se tretja razvojna os oziroma kot taka omenja leta 1974, se pravi naslednje leto bomo imeli 50. letnico, ko se ta, bi rekel, razvojna os obravnava oziroma je določena kot neki medregijski koridor. Nadalje bomo imeli naslednje leto, bi rekel, nekje 20. letnico, ko je bila ta tretja razvojna os opredeljena v Strategiji prostorskega razvoja Slovenije iz leta 2004. In nenazadnje smo leta 2021 sprejeli resolucijo te tretje razvojne osi, v kateri je opredeljena časovnica za izgradnjo po posameznih odsekih. Zelo dobro je da govorimo o razvoju. Namreč, vseskozi se podarja ta tretja razvojna os bo nekaj generator razvoja teh regij oziroma občin ob tej razvojni osi. Če smo mi v neki resoluciji opredelili časovnico, je ta časovnica tudi ključna za posamezne subjekte, se pravi občine, ki pripravljajo neke OPN-je oziroma se pogovarjati z gospodarstvom o morebitnih industrijskih conah. Kajti vemo, da brez dobrega in uspešnega gospodarstva ne bo niti dobre socialne države niti kaj drugega. Konec koncev tudi nekdo mora poskrbeti, da se proračun polni z denarjem. In saj pravim, zelo dobro, da govorimo o nekih razvojnih poteh v nekem razvoju, ni pa dobro, da govorimo o tem razvoju, da tudi zamuja. In mislim, da je to tudi dejstvo, da je bil ta sklic nujen.
Če gremo na neka, bom ponazoril, dejstva glede striženja samih podatkov. Prvo takšno dejstvo, septembra, 26. septembra je bilo s strani naše poslanske kolegice gospe Alenke Helbl podano ustno poslansko vprašanje tedanjemu ministru Bojanu Kumru glede problematike tretje razvojne osi oziroma če so kakšni odmiki časovnice. Bom citiral kaj je gospod minister te dani rekel: »Če sem rekel, da sledi vsem tem terminskim planom, potem je to dobra novica, da se stvar odvija skladno s terminskim planom.« In na koncu še dodal: »Nikakor ne bom pustil, da bo ta projekt karkoli iz tega naslova kasnil.« To je bila izjava gospoda tedanjega ministra Bojana Kumra 26. septembra leta 2022. Potem pridemo do zaslišanja kandidatke, danes pa ministrice gospe Alenke Bratušek 12. 1. 2023, se pravi letošnjega leta. Gospa ministrica oziroma kandidatka je lepo opredelila mogoče tisto, ko se tudi v stroki pojavlja vprašanje, zakaj je ta odsek Velenje-Velenje-Slovenj Gradec razdeljen na osem sklopov. Ker če gledamo dva stališča, da moraš imeti osem postopkov za pridobitev gradbenega dovoljenja, potem tudi osem upravnih postopkov, ampak gospa je pojasnila, da je bila ta odločitev sprejeta leta 2019 iz razloga, da se ne čaka na posamezne odseke oziroma da so tisti odsek, ko je bil možen, da se pač to še v gradi, da se je pač to, neka stvar lahko hitreje odvijala, kar načeloma je bilo v redu. Zdaj bomo pa videli, kaj bo potem naprej. Potem je tudi gospa ministrica omenila naslednje, da se je sestala na prvem sestanku, ki smo ga imeli z Darsom, to navajam iz seje, to je v magnetogramu iz zaslišanja, pa bom kar citiral ga, dejansko: »Za razdelitev sklopom sem povedala, en zaključek gradnje po resoluciji, ki je bila sprejeta v Državnem zboru, se predvideva oziroma se predvideva, je določen za leto 2026. To poudarim zato, ker sem na prvem sestanku, ki smo ga imeli z Darsom in župani na Ministrstvu za infrastrukturo ugotovila, da ima Dars,« poslušajte »idejo ali pa v tem dvoletnem obdobju pri dela dve leti zamud, da se dela končajo šele leta 2028.« To govorimo v tem kraku Velenje-Slovenj Gradec. Kar se tiče časovnice Velenje oziroma Šentrupert-Velenje je gospa ministrica na hiringu povedala, da ta ostaja nespremenjena, se pravi, da ni odmika od časovnice glede na tisto časovnico, ki je predelana v sami resoluciji. Ministrica je potem še tudi omenila, da bo ona kot ministrica vztrajala do te zamude, ki so se predelale, da se skrajša na minimum, ampak odgovornosti za zamude, ki so bile predelane v zadnjih treh letih, pa kot ministrica ne more nase prevzeti. To je bilo njeno stališče in tudi ni tu kaj oporekati. Pojavlja se pa eno vprašanje, kdo je napisal te podatke gospodu Kumru, ko je odgovoril naši poslanki 26. septembra, ali pa se je res v teh treh mesecih nekaj čudežnega zgodilo, pa v čudeže bolj malo verjamem.
Potem gremo pa še tretja razvojna os del jug. TU je ministrica rekla, da se čaka na gradbeno dovoljenje, ni pa še pravnomočno. dejstvo pa je, da je bilo oktobra 2021 se tisti del odseka na jugu pridobljeno gradbeno dovoljenje, ampak ni postalo pravnomočno, saj ga je sodišče julija 2022 odpravilo, pa potem se je vloga vrnila zopet na takratno Ministrstvo za okolje in prostor v ponovni postopek, Dars pa je dopolnjeno vlogo za gradbeno dovoljenje na to dal septembra 2022. Pristojno ministrstvo še vedno ni izdalo novega gradbenega dovoljenja za gradnjo prve in druge etape tretje razvojne osi / nerazumljivo/ govorimo na jugo. Zdaj, kaj se na jugu dogaja ne vem, mislim, da je neki problem z nekim ekološkim društvom oziroma nekimi zahtevami okoljskimi, tako da tu je kar nekaj spornih zadev, jaz sem pač / nerazumljivo/ niso zanimive, pa za fajn, da danes vidimo kakšne odgovore.
Potem je pa še tretji tak dogodek, to je pa sestanek gospe ministrice z župani in pa skupaj z upravo Darsa. Ta sestanek se je zgodil 21. februarja letošnjega leta, saj pravim, ta sestanek je potekal v smislu za hitrejšo gradnjo severnega dela trase tretje razvojne osi. Pa če povzamemo rezultat tega sestanka, kolikor je bilo to možno iz medijev pa to pridobiti, je bilo, da se gradnja severnega dela tretje razvojne osi zamika, natančna časovnica pa bo predvidoma znana aprila. Potem je bilo nekje dano, da je predsednik uprave Darsa, gospod Hajdinjak povedal, da so na Darsu več časa opozorili na dolgotrajne postopke pri umeščanju v prostor, pa pridobiva različnih okoljevarstvenih dovoljenj in gradbenih dovoljenj. In pa nek izključni, bi rekel, rezime, da je gospa ministrica predlagala, da se vzpostavi stalna koordinacija treh ministrstev, ki so pristojni za izvedbo projekta tretje razvojne osi. Zdaj iz tega se mogoče malo vidi, da tako nekaj rezime oziroma mogoče, bom se malo med klic naredil na razširitev Vlade.
Zdaj, dva ministra je že težko skupaj uskladiti, kaj šele tri, pa so to zaposleni, mogoče bo res boljše zdaj, ko ste šli v spremembo, razširitev Vlade oziroma rekonstrukcijo Vlade oziroma novo oblikovanje, da bi dali energetiko pa gospodarstvu, ker vemo, da največ problemov ima z energetiko ravno gospodarstvo, ker gospodarstvu je treba priskrbeti za neko primerno ceno električne energije, ostala dva ministrstva bi pa skupaj združili in ne rabimo potem imeti nekih skupin, ki se bodo usklajevala vsa tri ministrstva med sabo, če bi tam en minister sedel, mislim, da bi bila ta akcija hitreje lahko izvedena, ker na koncu koncev čas je denar. In zdaj na podlagi vseh teh zadev in pač predvsem prvih dveh razlogov, ker ki sem omenil za sklic, se pravi odmik od časovnice, pa navsezadnje poroštva države za najem kreditov Darsa, smo predlagali v naši poslanski skupini sklep, pa ga bom zdaj prebral. Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor poziva Ministrstvo za infrastrukturo, da mu v roku enega tedna posreduje časovnico izgradnje tretje razvojne osi skladno z roki opredeljenimi v Resoluciji o nacionalnem programu razvoja prometa v Republiki Sloveniji za obdobje do leta 2030 in odboru poroča o realizaciji projekta vsake tri mesece.
Toliko zaenkrat, pa se bom še potem oglasil. Hvala.