Govor

Leopold Pogačar

Spoštovana predsedujoča, poslanke, poslanci in ostali gostje, lep pozdrav tudi v imenu Državnega sveta!

Komisija Državnega sveta za lokalno samoupravo in regionalni razvoj je na 5. seji, 8. maja 2023, obravnavala in podprla predlog zakona z vidika zavez Slovenije v okviru evropskega zelenega prehoda. Komisija podpira vzpostavitev infrastrukture za alternativna goriva ter prehod na alternativna goriva, se pa sprašuje o smiselnosti hitenja pri sprejemanju zakona, saj je vprašljiva izvedljivost nekaterih zakonskih rešitev. Med drugim smo ugotovili in opozorili, da bo največji izziv vzpostavitev infrastrukture za alternativna goriva, saj je električno omrežje že sedaj preobremenjeno. Lahko vam povem, da se v številnih lokalnih okoljih, občinah, že danes srečujemo s težavo, ko ljudje ne morejo več priklapljati električnih sončnih elektrarn na omrežje, kajti le-to enostavno ne dopušča teh priklopov zaradi svoje premajhne zmogljivosti. Če distribucijska podjetja ne bodo pravočasno zagotovila zmogljivega električnega omrežja, bo težko načrtovati primerne lokacije za vzpostavitev električne polnilne infrastrukture.

Največ pozornosti je komisija namenila vprašanju pristojnosti občin na zadevnem področju in s tem povezanim vprašanjem financiranja nalog občin, kajti spraševali smo se, ali gre za prenesene naloge občin ali gre za izvirne naloge občin. Seveda je pa to povezano tudi z zagotavljanjem sredstev, ko bodo v skladu s predlogom zakona k pripravi lokalnega načrta za električno polnilno infrastrukturo zavezane le občine, ki imajo na svojem območju naselja s statusom mesta. Zdaj lahko z veseljem ugotovim, da je predstavnica ministrstva seveda že povedala, da je vložen amandma, ki to zadevo spreminja. In lahko le povem, no, da seveda ta predlog še kako podpiramo, kajti izrazili smo skrb in mnenje, da bi v primeru, da ne bi bila taka rešitev vsebovana v predlogu zakona, lahko ponovno prišlo do neenakomernega razvoja posameznih območij in do tako imenovanih sivih lis. Če pa je to tako in če bo zakon kot tak s temi spremembami podprt, pa seveda odpira in dopušča možnost vsem občinam, da glede na podlagi lastnih potreb ali potreb lokalnih skupnosti lahko pristopijo k gradnji te infrastrukture. Kajti moramo se zavedati, da poleg mestnih občin je veliko nemestnih občin, če jih lahko tako imenujem, ki pa so zelo pomembne z vidika razvoja turizma oziroma gre za tako imenovane turistične občine, kjer pa bo obisk tovrstnih uporabnikov toliko večji. Zato je nujno potrebno, da se omogoča gradnja tovrstne infrastrukture vsem občinam, predvsem pa, da imajo možnost pridobiti sredstva za njihovo izgradnjo. In mogoče samo še ena manjša pripomba oziroma mnenje, ocena, ki je bila navedena za izdelavo tovrstnih načrtov v smislu stroškov se nam je zdela nekoliko nizka. Kajti, občine imamo že izkušnje s tako imenovano celostno prometno strategijo. Kajti, velika večina slovenskih občin je k njej pristopila in seveda ocena stroškov se nam je zdela nekoliko prenizka. Skratka, da zaključim Komisija za lokalno samoupravo in regionalni razvoj seveda podpira tovrsten zakon, kot že rečeno. Predvsem pa še enkrat hvala za upoštevanje mnenja v smislu amandmaja, ki ga je predstavila predstavnica ministrstva.

Hvala za besedo.