Govor

Robert Ferenc

Pozdravljeni! Hvala za besedo.

Uvodoma pojasnjujemo, da so temeljne dolžnosti policije zagotavljanje varnosti posameznikom in skupnostim, spoštovanje človekovih pravic in temeljnih svoboščin ter krepitev pravne države, naloge policije, ki izhajajo iz njenih temeljnih dolžnosti, so navedene v 4. členu zakona o nalogah in pooblastilih policije, ki med drugim določa, da sta naloge policije tudi vzdrževanje javnega reda in nadzor in urejanje prometa na javnih cestah. Navedeni nalogi policije nalagata tudi Zakon o javnih zbiranjih in Zakon o pravilih cestnega prometa. Nalogo policije v zvezi z nadzorom in urejanjem cestnega prometa izpostavljam, ker je konkretni protestni shod imel velik vpliv tudi na varnost cestnega prometa. Zakon o nalogah in pooblastilih policije v drugem odstavku 4. člena določa, da policija pri opravljanju nalog sodeluje s posamezniki in skupnostjo ter izvaja preventivno dejavnost. Isti zakon v 34. členu tudi določa, da policisti smejo zbirati obvestila od oseb, ki bi lahko dale koristne podatke za opravljanje policijskih nalog. Gre za eno izmed osnovnih policijskih pooblastil, na podlagi katerih katerega policisti zaradi vzdrževanja javnega reda na javnih shodih od organizatorja, če je ta znan, in od drugih oseb poskušajo pridobiti čim več koristnih podatkov za uspešno izvedbo naloge, to je zagotovitev nemotenega in varnega poteka javnega shoda. V okviru priprave ustreznih ukrepov za zagotavljanje varnosti na javnih zbiranjih mora namreč policija upoštevati različne varnostne okoliščine. Zato policisti pri zbiranju obvestil poskušajo pridobiti čim več oziroma čim bolj točne podatke o kraju zbiranja, strukturi udeležencev, homogenosti, številu udeležencev, naravi zbiranja, varnosti na poteh, prihodov in odhodov in podobno. V vseh podobnih primerih in ta protestni shod ni bil nič drugačen, gre za zbiranje informacij o varnostnih elementih, ki so glede na naravo shoda pomembni za zagotovitev varnega prihoda in odhoda na mesto shoda in samega poteka shoda, nikakor pa ne o tem, kdo se bo in kdo se ne bo udeležil shoda. O tako zbranih obvestilih se ne vodi nobena evidenca. Zakon namreč točno določa katere evidence sme voditi policija in med njimi ni evidence tako imenovanih zbiranja obvestil.

V nobenem primeru torej po naši oceni ne gre za poseg v ustavno pravico do svobode izražanja ali svobode gibanja, ampak izključno za zagotovitev varnosti udeležencev javnega soda za zagotovitev ustavne pravice do mirnega zbiranja, naloga policije pa je, da v takih primerih tudi zagotovi, da potek javnega soda v najmanjši možni meri vpliva na vsakodnevno življenje drugih oseb, ki niso udeleženci javnega soda in tudi njim zagotovi varnost in nemoteno oziroma svobodno gibanje kot to določa Ustava Republike Slovenije.

Zaradi napovedanega protesta 25. 4. in predvsem napovedi Sindikata kmetov Slovenije, da se bodo protesta udeležili kmetje iz vse Slovenije ter da bo protest, podobno kot je bilo dan poprej, potekal v obliki voženj s traktorji po središču prestolnice, je generalna policijska uprava policijskim upravam poslala elektronsko sporočilo z naročilom, naj na svojih območjih intenzivirajo zbiranje informacij o protestu v Ljubljani in tudi možnih protestih v drugih krajih po Sloveniji in v primeru pozitivnih informacij načrtujejo ukrepe za nadzor cestnega prometa in vzdrževanje javnega reda. Skladno s tem je Policijska uprava Ljubljana posebej pisno obvestila vse svoje enote, da pridobijo konkretne informacije o izvedbi protestov ter načrtuje morebitne ukrepe za nadzor cestnega prometa ter vzdrževanje javnega reda na samih protestih. Na podlagi navedenega je med drugim policist Policijske postaje Medvode 21. aprila 2023 opravil razgovor s sinom gospodarja o morebitni organiziranosti okoliških kmetovalcev glede protestnega shoda. Namen zbiranja informacij oziroma pogovora je bil, da se poskuša pridobiti informacije o morebitnih odhodih posameznikov ali skupin v center Ljubljane s traktorji in drugo kmetijsko mehanizacijo, kar bi nedvomno imelo vpliv na varen potek cestnega prometa. Organizator je namreč na policijski postaji Ljubljana Center podal prijavo za javni shod, ki pa v skladu z Zakonom o javnih zbiranjih ustreza le za javni shod na Trgu republike, ne pa tudi za izredno rabo ceste in omejitve oziroma preusmeritev prometa. Organizator torej ni organiziral in prevzema odgovornosti za varen prehod traktoristov na shod, ki je potekal na Trgu republike, temveč je s prijavo in organizacijo zagotavljal red le na Trgu republike. Kmetijska mehanizacija zaradi svoje namembnosti in voznih značilnosti predstavlja oviranje prometa, še posebej, ko se več tovrstnih vozil vozi po regionalnih in lokalnih cestah v skupini tudi po več kot 100 vozil več kilometrov. Pridobljene informacije so še posebej ključno pripomogle k identifikaciji sodišč, trase, obsega in obdobja oviranja prometa zaradi udeležencev, ki so na shod prihajali s traktorji. Shod se je odvijal med delovnim dnem in v prometnih konicah bi lahko prihajalo do večjih zgostitev in celo ogrožanja prometa. Javnega shoda se je po naših podatkih udeležilo približno 2500 oseb, ki so prišle z avtobusi in lastnimi prevoznimi sredstvi, ter približno 1500 oseb, ki so se v center Ljubljane pripeljali s traktorji. Kljub močno oviranemu prometu je javni shod potekal brez izgredov, nemoteno in mirno, kar kaže na to, da so bile očitno predhodne aktivnosti policije in tudi aktivnosti v času samega shoda ustrezno načrtovane in izvedene. Hvala.