Govor

Aida Kamišalić Latifić

Najlepša hvala.

Spoštovana predsedujoča, spoštovani člani, spoštovane članice odbora in drugi udeleženci seje tega odbora.

Pred vami je predlog stališča Republike Slovenije k predlogu akta o gigabitih infrastrukturi, ki ga je Vlada sprejela 26. aprila 2023. Gre za akt s katerim želi Evropska unija odpraviti pomanjkljivosti sedaj veljavne direktive o znižanju stroškov širokopasovnih povezav ter prispevati k stroškovno učinkoviti in pravočasni uvedbi zelo visoko zmogljivih omrežij, ki je potrebna za izpolnitev povečanih potreb EU po povezljivosti. Cilj akta je zmanjšati stroške in pospešiti uvajanje zelo visoko zmogljivih omrežij z optimizacijo postavitve in ponovne uporabe fizične infrastrukture ter s pripravo doslednih, poenostavljenih, digitaliziranih upravnih postopkov za postavitev omrežij po vsej Evropski uniji. Glavna prednost predloga je, da bo operaterjem javnih elektronskih komunikacijskih omrežij omogočil učinkovitejše postopke načrtovanja in uporabe naložbe in s tem zelo veliko ekonomijo obsega. Poleg tega bodo ekonomija obsega in z njo povezani prihranki presegli sektorje elektronskih komunikacij ter se razširili na druge panoge, na primer proizvajalce opreme, gradbena podjetja. Bistvena novost, ki jo uvaja ta predlog je, da obravnava podjetja, ki upravljajo elektronsko komunikacijsko omrežje ali izvajajo gospodarske javne storitve, ne glede na to, ali imajo pomembno tržno moč, za razliko od drugih zakonodajnih instrumentov iz regulativnega okvirja za elektronske komunikacije, ki razen v posebnih primerih večinoma zagotavljajo možnost nalaganja obveznosti operaterjem elektronskih komunikacij s pomembno tržno močjo na določenem trgu elektronskih komunikacij.

Republika Slovenija v stališču poudarja, predlog akta pozdravlja, saj bo med drugim prispeval k doseganju ciljev gigabitne povezljivosti do leta 2030, zavzema se za učinkovitejšo uporabo obstoječe javne in zasebne infrastrukture ter za zmanjšanje stroškov in ovir pri izvajanju novih del. Strinja se s predlogom Evropske komisije, da lahko elementi fizične infrastrukture, ki so v lasti ali pod nadzorom organov javnega sektorja sprejmejo tudi element elektronskih komunikacijskih omrežij s ciljem pospešitve postavitve zelo visoko zmogljivih omrežij, predlagamo pa dodaten razmislek glede na dejstvo, da smo bili v preteklosti že soočeni s problemom postavitve malo območij in brezžičnih dostopnih točk na šolah. Predlagamo razmislek tudi v zvezi z izbiro instrumenta. Predlagani instrument je uredba, ki ima sicer neposredni učinek, vendar bodo v danih okoliščinah potrebni posegi v nacionalno zakonodajo, kar bo izničilo prvotni namen hitrega in poenotenega učinkovanja določb.

V zvezi z določbami predloga akta, ki obravnavajo postopek izdaje dovoljenj, vključno s pravicami do poti, bo Slovenija glede popolnosti oziroma nepopolnosti vlog opozorila na potrebno konsistentnost ureditve. Glede štirimesečnega roka za odgovor si bo prizadevala za jasnost in konsistentnost ureditve v izogib odškodninskim zahtevkom do države ter za ureditev, ki vsebinsko ne bo odstopala od veljavne ureditve v Republiki Sloveniji in bo varovala ustavne pravice do lastnine.

V zvezi z določbami predloga akta, ki posamezne vsebine obravnavajo ožje glede na sedaj veljavno ureditev Zakona o elektronskih komunikacijah, si bo Slovenija prizadevala za prožnost in sorazmernost ureditve. Pri usklajevanju predloga akta si bo Slovenija prizadevala za njegovo izboljšanje v smislu večje jasnosti, konsistentnosti ter za uravnoteženost, preudarnost in sorazmernost glede na cilje v javnem interesu.

Spoštovani člani, spoštovane članice odbora, predlagam, da predlog stališča podprete.

Hvala.