Govor

Dober dan.

Pričenjam s 14. nujno sejo Mandatno-volilne komisije. Vse članice in člane, pa tudi vabljene prav lepo pozdravljam.

Imamo danes kar nekaj nadomeščanj in sicer: poslanka Andreja Kert nadomešča Moniko Pekošak, potem Lenart Žavbi nadomešča mag. Darka Krajnca, Andrej Hoivik nadomešča Alenko Jeraj, Jani Prednik nadomešča mag. Bojano Muršič, mag. Dejan Kaloh - Jelko Godec, Gašper Ovnik pa Natašo Avšič Bogovič. Je to to? To je to.

S sklicem seje je določen naslednji dnevni red:

1. točka, Seznanitev s sodbama Višjega delovnega in Socialnega sodišča v zvezi z nezakonitostjo sklepa programskega sveta RTV Slovenija o imenovanju generalnega direktorja RTV Slovenija in v zvezi z nezakonito razrešitvijo direktorice Televizije Slovenija.

K dnevnemu redu nisem prejela predlogov za razširitev oziroma za umik točke, zato je določen dnevni red takšen kot ste ga s sklicem tudi prejeli.

In prehajamo na 1. TOČKO DNEVNEGA REDA.

Kot gradivo za to točko dnevnega reda ste prejeli sodbi Višjega delovnega in Socialnega sodišča, PDP 760/2022 z dne 21. februarja 2023, in PDP 694/2022 z dne 28. februarja 2023.

Na sejo sem vabila Andreja Graha Whatmough, vede generalnega direktorja RTV Slovenija, Igorja Kadunca in Natalijo Gorščak.

Vse vabljene lepo pozdravljam.

Pravnomočnost sodb Višjega delovnega in Socialnega sodišča v zvezi z nezakonitostjo sklepa Programskega sveta RTV Slovenija o imenovanju generalnega direktorja RTV Slovenija in v zvezi z nezakonito razrešitvijo direktorice Televizije Slovenija je novo dejstvo s katerim se moramo seznaniti članice in člani Mandatno-volilne komisije Državnega zbora, saj smo skupaj s kolegicami in kolegi, poslankami in poslanci Državnega zbora prvi najpomembnejši branik zakonitosti delovanja Javnega zavoda RTV Slovenija. Pravnomočni sodbi sodišča sta vsebinsko popolnoma jasni in navajata, da sta bila tako imenovanje generalnega direktorja Javnega zavoda RTV Slovenija kot razrešitev direktorice TV Slovenija nezakonita. Nezakonite odločitve, ki jih je presojalo sodišče, je sprejemal programski svet Javnega zavoda RTV Slovenija. Mandat s sedanjim programskim svetnikom je sicer s sprejemom novega zakona in njegovo potrditvijo na referendumu prenehal, a po odločbi Ustavnega sodišča, ki je izvajanje novega zakona do končne odločitve zadržalo, še vedno opravljajo tekoče posle programskih svetnikov v skladu s prejšnjim zakonom. Ta pa je določal, da 21 programskih svetnikov imenuje Državni zbor, 5 na predlog političnih strank, 16 pa na predlog drugih predlagateljev, zato je sklic današnje seje ne samo upravičen, pač pa tudi nujen.

Zakon po katerem so bili programski svetniki imenovani, namreč navaja, da morajo osebe za imenovanje v Programski svet RTV Slovenija izpolnjevati določene pogoje. Če teh pogojev ne izpolnjujejo več, pa jim mandat preneha oziroma ne morejo več opravljati tekočih poslov programskega svetnika RTV Slovenija. Zakon med drugim od članov programskega sveta jasno zahteva, da delujejo izključno v interesu dobrega delovanja in krepitve ugleda javne RTV. Statut javnega zavoda RTV Slovenija pa svetnike pri uresničevanju njihovih pristojnosti zavezuje k načelu politične neodvisnosti javne RTV Slovenija tako v razmerju do države kot tudi drugih formalnih in neformalnih centrov politične moči. Zakon torej skupaj s statutom javnega zavoda kot pogoj za članstvo v programskem svetu RTV Slovenija določa sposobnost, zmožnost in voljnost neodvisno delovati izključno v javnem interesu. Prav je, da se v okviru današnje seje, na kateri se bomo seznanili z obema pravnomočnima sodbama sodišč, pogovorimo ali je šlo pri sprejemanju nezakonitih odločitev programskega sveta RTV Slovenija za delovanje programskih svetnikov izključno v javnem interesu in interesu javnega zavoda RTV Slovenija. Številne organizacije in posamezniki so namreč programske svetnike pravočasno opozarjale na nezakonitost odločitev, za to vse kaže, da so bile nezakonite odločitve programskih svetnikov sprejete naklepno. v procesu sprejemanja pa so prevladali neki drugi interesi, ki niso bili izključno javni, kot nalaga ta zakon in statut. Kot predsednica Mandatno-volilne komisije sem trdno prepričana, da sprejemanje nezakonitih odločitev ni delovanje v javnem interesu. Res je, da smo trenutno, zaradi dejstva, da si je Ustavno sodišče vzelo čas za odločanje o novem zakonu, v nekem vmesnem obdobju, to pa seveda ne pomeni, da ima ta Državni zbor in Mandatno-volilna komisija popolnoma zvezane roke. Če programski svetniki še naprej opravljajo tekoče posle po prejšnjem zakonu, jih ta tudi zavezuje, da delujejo izključno v javnem interesu in interesu javnega zavoda. Mandatno-volilno komisijo Državnega zbora pa, da ugotavlja, ali svetniki še izpolnjujejo zakonske in statutarne pogoje za opravljanje tekočih poslov članov programskega sveta. Z imenovanjem programskih svetnikov na podlagi prejšnjega zakona je torej Državni zbor sprejel in prevzel odgovornost za njihovo delovanje, zato ob dejstvu, da so svetniki sprejemali nezakonite odločitve, ne moremo in ne smemo molčati. To bi bilo napačno sporočilo javnosti. Slovenija je pravna država in sprejemanje nezakonitih odločitev ne more in ne sme ostati brez epiloga. Sedaj pa sprašujem vabljene na sejo, če želite besedo. Gospod Grah. / medsebojno pogovarjanje/ Izvolite. Ja, če bi bili bolj glasni in bi vas slišala, bi vam že dala prej besedo. Izvolite, gospa Anja Bah Žibert.

Hvala lepa, predsedujoča.

Zdaj ponavadi res na začetku, vendarle, ko začnemo sejo, se malo okrog pogleda. Jaz sem dvignila roko takoj na začetku, ker želim od vas, predsedujoča, eksplicitno, da mi navedete na podlagi katerega člena Poslovnika mi danes obravnavamo sodbo nekega sodišča, dveh sodišč in to celo za vsebine s katerimi Mandatno-volilna komisija nima prav nič. Se pravi, govori o nekih posameznikih, o nekih imenovanjih v javni zavod, sicer RTV, ampak Mandatno-volilna komisija o teh posameznik nikoli ni odločala in zato vas prosim, da mi seveda poveste najprej na podlagi katerega člena Poslovnika imate pravno podlago za to točko dnevnega reda, tudi v luči, da smo že v preteklosti poznali nekatere odločitve sodišč v zadevi RTV, pa takšne seje nikoli ni bilo? Če ne veste, vam bom potem tudi povedala za katero zadevo gre. Zdaj pa prosim, da mi poveste na podlagi katerega člena ste sklicali to sejo in to celo zelo na hitro, iz danes na jutri? Zanimivo, ker ste pač imeli tudi en uvod ravno jutri zjutraj zanimivo, pa Ustavno sodišče nadaljuje s točko dnevnega reda RTV, saj vem, da ni naključje, ampak zdaj mi boste najprej seveda utemeljili zakaj in na podlagi česa smo danes pri tej točki dnevnega reda, seznanitev s sodbami, ki v ničemer ne dotikajo neposredno MVK.