Govor

Nikolina Prah

Hvala lepa, spoštovani predsedujoči.

Spoštovani poslanke, poslanci in ostali vabljeni!

Na Ministrstvu za finance smo opravili temeljito analizo obstoječega davčnega sistema in v skladu s tem pripravili tudi izhodišča za prenovo, s katerim želimo doseči bolj pregleden, enostaven in uravnotežen davčni sistem. Samo tak namreč lahko sledi naraščajočim potrebam družbe.

Analiza, ki smo jo pripravili, je jasno pokazala, da so davčni zakoni zaradi vpeljave številnih sprememb in izjem postali nepregledni, davčna zakonodaja je bila v preteklih 17. letih deležna številnih parcialnih popravkov, s katerim se je v sistem vneslo precejšnje število anomalij, ki so zmanjšale predvidljivost in predvsem preglednost celotnega sistema.

Na področju dohodnine si tako želimo ponovno vzpostaviti temeljno davčno načelo, to je plačevanje davka po ekonomski moči. Na področju obdavčitve premoženja želimo zasledovati cilj, da tisti z več premoženja prispevajo večji delež davkov v skupno blagajno. Dejstvo s katerim se bomo zagotovo strinjali, pa je, da davčna politika v zadnjih letih ni uspela slediti javni porabi, ki jo narekujejo rastoče potrebe družbe. V zadnjem desetletju so države članice Evropske unije v povprečju dvigovale delež davkov in prispevkov v bruto domačem proizvodu, v Sloveniji pa se je v povprečju ohranjal enak delež oziroma se ta celo zniževal. Podatki o ekonomski strukturi davkov za Slovenijo kažejo, da obremenitev z davki ni najbolj ugodna, zaradi nadpovprečne obremenitve dela, kar izhaja zlasti iz najvišje obremenitve s prispevki za socialno varnost med vsemi članicami EU 16,8 % BDP, povprečje v EU je pa 13,5 % ter zelo nizke obdavčitve z davkom na premoženje 0,6 % BDP, kar predstavlja 22 mesto med 27 članicami EU. Poleg analize nam torej tudi mednarodne primerjave nakazujejo, da bi morali pripraviti ustrezne davčne spremembe. Osnovni razlog sprememb na davčnem področju je prizadevanje za rešitve, ki izhaja iz načela enakomerne porazdelitve javnofinančnih bremen. Prek plačila davka namreč vsak pravni subjekt in fizična oseba sodeluje pri financiranju javne porabe. Ob tem poudarjam, da so bila na vrhu koalicije predstavljena zgolj temeljna izhodišča in ne že izoblikovan sistem, saj je bil vseskozi namen in to je bilo po vrhu koalicije tudi izrecno poudarjeno, intenzivno sodelovati z javnostjo in voditi socialni dialog. Davčne rešitve namreč, da se zadevajo prav vsakega izmed nas. Naše vodilo pri pripravi izhodišč za celovito prenovo, ki bi naslovila izzive obstoječega davčnega sistema je torej zagotoviti uravnoteženo porazdelitev davčnih bremen in hkrati zagotoviti podlage za financiranje družbenih potreb za prihodnja desetletja.

Spoštovane poslanke in poslanci, konkreten predlog in ocene vseh davčnih sprememb bodo pripravljene in tudi podrobneje predstavljene, ko bodo opravljena usklajevanja in razprave z različnimi deležniki. Pomembno je, da skupaj pridemo do rešitev, ki bodo ljudem olajšale življenje in bodo ključne tako v smeri povečanja konkurenčnosti gospodarstva na segmentu davčne obremenitve dohodkov iz dela kot tudi v smeri enostavnosti, preglednosti in razumljivosti davčnega sistema. Navsezadnje je pravilnost takega vključujočega pristopa mogoče razbrati tudi iz izhodišč za sklic te seje ter iz odzivov na predstavljena izhodišča. Upoštevaje navedeno predlagam, da ne podprete predlaganega sklepa, navedenega v zahtevi za sklic seje, saj bi tak sklep dejansko onemogočal izvedbo široke razprave o predstavljenih izhodiščih. Rešitve bomo iskali tako dolgo, da bo prenova davčnega sistema dosegla čim večji družbeni konsenz.

Hvala.