Govor

Matej Skočir

Spoštovani predsednici, spoštovane članice, člani odbora, ostali vabljeni. Hvala za besedo.

Jaz iskreno upam, da že v tem uvodnem nagovoru je bilo jasno zaznano, da kljub temu, da mogoče zasledujemo različne cilje pri naslavljanju teh izzivov pa sedimo v bistvu za skupno mizo in tudi iščemo skupne rešitve na izzive, ki ste jih predstavili in ki ste jih tudi zaznali. Dovolite mi, da vam mogoče res v tem uvodnem delu na kratko podam obrazložitev na tri ključne točke. Torej, prva je vezana na te okolijsko občutljivo trajno travinje, okrajšano OOTT, drugo glede mokrišč in tretje tudi informacijo, ki najverjetneje vas vse zanima, kaj se pravzaprav dogaja z uredbo o programu upravljanja območje Natura 2000 za obdobje 2023 do 2028.

Najprej mogoče par uvodnih besed na OOTT. Kolegica je že dosti dobro ponazorila v kakšno situacijo smo prišli, vendar kot že omenjeno, OOTT, je del pogojenosti in pravzaprav standard, ki ga uvaja uredba EU s področja kmetijstva in pravzaprav varuje občutljivo trajno travinje znotraj Nature 2000. Zdaj v izogib mogočim različnim interpretacijam, kar so že kolegi poudarili, kar je tukaj omejitve, na teh travniških površinah je prepovedano preoravanje v njive, sicer pa se lahko površina upravlja lahko brez omejitev. Zdaj na naši strani seveda, ki, ko sledimo tem ciljem seveda za nas je ohranjanje travnikov seveda pomembno za ohranjanje biotske raznovrstnosti, divjih opraševalcev, rodovitne prsti, čiste površinske vode in tudi za skladiščenje ogljika v tleh. Kar se tiče zgodovinske ponazoritve torej to pravilo pravzaprav na 18 območjih znotraj Nature 2000 pravzaprav velja že od leta 2015, kot je že omenil, strokovne podlage so določili kolegi na Zavodu za varstvo narave, zajemali so do sedaj 19 tisoč hektarjev, predvsem pa so bili pomembni, zaradi ohranjanja življenjskega prostora dveh ali več vrst habitatnih tipov, ki so v slabem stanju ohranjenosti. Zdaj, kar je naša interna informacija, v bistvu na teh 18 območjih, ki so že pravzaprav do sedaj veljali, se obseg kmetijskih površin v uporabi med letom 2015 in letom 2022 ni zmanjšal, kar prinaša v bistvu nov del. Torej, v letošnjem letu se OOTT širijo na 11 novih območij so pa predvsem posledica zahtev Evropske komisije v pogajanjih o sprejemu Strateškega načrta za kmetijstvo in podeželje in tudi iz tega naslova ima Republika Slovenija kršitev, kar bo, lahko pomeni tudi jasno sankcijo in seveda na tem delu omrežja Natura 2000, ki je na novo vključen v OOTT, so seveda nastopile določene težave pri kmetih, predvsem na tem delu načrtovanja spreminjanja travnikov v druge oblike kmetijske rabe, vendar na teh območjih so z nedavno sprejeto vladno uredbo omogočene izjeme od omejitve v letu 2023 in kot so že kolegi to jasno nakazali, torej v letošnjem letu pa bo izveden še proces podrobnega pregleda teh območij, predvsem z namenom redefiniranja tega sloja in tudi bolj natančne umestitve OOTT na ključne površine za zagotavljanje trajnega travinja. To je, kar se tiče OOTT-ja.

Zdaj še kratka informacija, kar se tiče mokrišč, v okviru pogojenosti dobrih kmetijskih in okoljskih pogojev ter standard(?) DKOP-2, ki jo tudi naslavljate. Torej, ta standard se bo začel izvajati v letu 2024 in bo veljal na območjih, za katera bo strokovne podlage pripravil Zavod za varstvo narave do konca letošnjega leta, pripravo tega standarda pa vodite v bistvu, vodijo kolegi tukaj na Ministrstvu za kmetijstvo, gozdarstvo in prehrano.

Še informacija, kar se tiče uredbe o programu upravljanja območij Natura, za obdobje 2023 do 2028. Torej o, predlog je bil v javni razgrnitvi, dobili smo številne pobude, pripombe različnih deležnikov. Torej, vse te pripombe bomo pregledali, jih v skladu z veljavno zakonodajo, s sprejetimi zavezami v EU pač tudi upoštevali.

Kar je pomembno še za poudariti, glede režima za plačilo Natura 2000, ki jo ta uredba določa, nameravamo za letošnje leto uvesti prehodni režim, ki bo najbolj prizadetim olajšal kmetovanje in zainteresiranim omogočal tudi vstop v intervencijo plačilo Natura 2000, in še enkrat tudi, podobno kot pri OOTT-ju, izvesti revizijo slojev, pregledati zadeve, predvsem pa v bistvu ugotoviti in naslavljati težave najbolj prizadetih kmetov oziroma kmetijskih gospodarstev in kot že omenjeno, isti proces gre tudi v okviru OOTT-ja in mi smo že par v bistvu delovnih srečanj že opravili, imenovana oziroma predlagana je tudi delovna skupina, ki je bila dogovorjena na sestanku pri predsedniku Vlade in seveda v tem procesu bomo iskali tudi ustrezne rešitve tako za kmete in predvsem pa v to skupino poskušali vključiti v bistvu vse relevantne deležnike, zato kot, tako kot ste v bistvu uvodoma omenili, predvsem, da poiščemo v tem delu neke življenjske rešitve, predvsem pa se moramo zavedati, da poskušamo vse cilje, torej in podnebne in okolijske in kmetijske pravzaprav nekako definirati na skupni imenovalec.