Govor

Ivan Žagar

Ja, hvala za besedo, gospa predsednica.

Lep pozdrav želim tudi sam vsem prisotnim!

Zdaj, kar zadeva to tematiko in ko je bila javnost seznanjena s to reorganizacijo, čeprav slišimo, da je ne bo, vsaj ne na tak način, moram reči, da je pri nas to obravnava…, to problematiko obravnaval tudi občinski svet in je sprejel soglasno stališče, pri čemer so zastopane prav vse stranke iz tu, iz državnega nivoja pri nas, da pač odločno nasprotuje načinu reorganizacije, ki bi pomenila ukinjanje dostopnosti do storitev, ki bi nenazadnje pomenila tudi odvzem samostojnosti upravnim enotam.

Zdaj, te odločitve, odločitve, veste, verjetno bazirajo tudi na podlagi izkušenj, ki smo jih že mi imeli ali pa jih imamo na podlagi nekaterih preteklih reorganizacij, ki so se zgodile na drugih področjih, recimo centrov za socialno delo, pa tam še mogoče ni tako hudo, pa tudi tam ni stvar čisto v redu, da pa ne govorimo o izkušnji z reorganizacijo na področju davčnih postopkov, ne. Posledica reorganizacije davčnih postopkov je bila v prvi fazi ukinjanja davčnih izpostav, torej smo izgubili davčno izpostavo, ampak ostala nam je še pisarna, v kateri so se sprejemale pač vloge, ampak covid je ukinil tudi to pisarno, tako da danes ljudje, ki pridejo z vrh Pohorja, morajo priti naprej v Slovensko Bistrico, potem pa še iti v Maribor na davčno izpostavo in kar se tiče storitev na tem področju, če je prej ta storitev bila opravljena recimo v 30 minutah na tej davčni izpostavi pri nas v Slovenski Bistrici, danes to traja 30 dni, če je v tridesetih dneh zadeva dejansko rešena. Ves čas se tudi ukvarjamo s poskusi ukinjanja oziroma premikanja ali pa reorganizacije Geodetske uprave in seveda pri tem nas sledijo in so tudi sledile občinski svet, prvič, te potencialne težave iz vidika nižanja kvalitete storitev in dostopnosti do storitev, to kar sem že omenil iz izkušenj, gre tudi za manko osebnega stika.

Zdaj, mi sicer vsi poslušamo o digitalizaciji, ko jo bomo seveda imeli po celi Sloveniji, pa še jaz takrat nisem prepričan, da lahko digitalizacija, veste, nadomesti osebni stik. Jaz osebno mislim, da ga ne more in me bo danes tudi težko kdorkoli prepričal, da je na katerem področju digitalizacija to tudi opravlja. Ampak, pustimo se pač presenetiti, vendar jaz vseeno še mislim, da je osebni stik nujen. Zdaj, ne gre tu za neke zelo tehnične postopke, velikokrat gre za zaplete pri zadevah(?) in je potem seveda ta oseben stik nujen in ta se je sigurno, torej takšna / nerazumljivo/ pa takšna reorganizacija bi sigurno pomenila manko tega dela, kajne. Zdaj, posebej je še pri nas to bodlo v oči, ne, zato, ker smo mi kak mesec nazaj skupaj z državnim sekretarjem slovesno odprli upravno enoto, ki jo je občina uredila tako, da smo mi pomagali, da se kvaliteta storitev dvigne. Skratka, upravna enota danes deluje v popolnoma novih prostorih. Tako da, jaz res upam, da do tega na tak način ne bo, ne bo prišlo.

Zdaj naslednja stvar je sigurno povezana po naši oceni s centralizacijo pač delovanja naše države. Najmanj, kar to pomeni, kajne, pomeni izgubo določenih delovnih mest v našem okolju in to delovnih mest, ki jih pravzaprav nujno potrebuje - ne govorim o delovnih mestih, ki zahtevajo neko višjo izobrazbeni nivo - in to je tako ali tako že generalen problem tudi z vidika seveda regionalnega razvoja. Jaz moram reči, da sem bil presenečen, ko sem slišal, da gre torej razmišljanja v tej smeri. Jaz bi prej pričakoval, da če bo prišlo do reorganizacije, pa jaz se lahko strinjam, da je na tem področju potrebno marsikaj postoriti, tu sploh ni težave, ampak da gre seveda reorganizacija v obratni smeri in da bi bilo smiselno razmisliti tudi o tem, da se pač določene naloge, ki se izvajajo danes na upravni enoti prenesejo izvajanje tudi na občine. Recimo primer tega so izdaje gradbenih dovoljenj. Pogledamo sorodnost teh postopkov preko meja, recimo v Avstriji ali pa na Hrvaškem, tam občine izdajajo ta dovoljenja in jaz sem prepričan, da bi številni postopki hitreje tekli.

Kar pa sicer zadeva reorganizacijo. Jaz mislim, da bi bilo nujno vzporedno, če se že o tem pogovarjamo, če govorimo o reorganizaciji. Zdaj, če govorimo seveda o nekih nujnih gasilskih ukrepih, ki so potrebni na nekih področjih, kjer pač je se nakopičilo nekih postopkov, potem pač je smiselno tam verjetno predlagati tudi nujne postopke načina reševanja. Ampak, če pa govorimo res o neki reorganizaciji, ki bo vodila k temu, kar je gospod državni sekretar povedal - jaz se lahko s tem sicer seveda strinjam, govorimo o kvaliteti -, potem bi bilo nujno pregledati vse postopke, ki se na upravnih enotah izvajajo. Jih temeljito prevetriti in tudi temeljito preveriti v smislu debirokratizacije. Mi lahko ugotavljamo, da so številni postopki okosteneli, trajajo zelo dolgo in bi verjetno bilo treba marsikaj zelo poenostaviti in potem bomo imeli kar lahko velike prihranke na tem področju. Ponavljam, da si je mogoče treba izgledati, pa jaz nisem noben zagovornik ali pa fen, bom tako rekel, sosednjih držav, ampak pač primere ali pa načine reševanja v sosednjih državah.

Zdaj moram še to reči, to problematiko je obravnavala tudi Skupnost občin Slovenije, pa tudi Združenje občin Slovenije. Jaz ne govorim o njihovem imenu, nimam tega pooblastila, ampak približno so bila stališča takšna, kot sem zdajle povedal, saj so jih verjetno že tudi izrazili pri srečanjih s predstavniki ministrstev, govorim pač v osebnem imenu. Bi mogoče zaključil na način, da seveda reorganizacija se lahko pogovarjamo, da je nujno potrebna, ampak seveda na način, da bo okrepila lokalni nivo, da se bodo storitve približale ljudem. Veste, jaz res predlagam, da se tu dejansko nasloni na občine. Seveda mi nismo tisti, ki smo na nek način sestavni del direktno države, smo pa vsekakor sestavni del države, ampak če kdo pozna probleme na lokalnem nivoju - sem pa prepričan, da jih dejansko poznajo občine, zato ker se mi dnevno srečujemo z vsemi temi težavami - in če so težave na upravni enoti, če so tam vrste, kaj jaz ne vem, kaj mislite, komu pride, kdo naj to reši? Občina. Občina mora to rešiti, ni nikogar drugega. Jaz pač na nekak način apeliram, da se razmišljanja peljejo na tak način in v tej smeri, to je tudi v smislu tudi tega, da je Slovenija podpisala torej listino o lokalni samoupravi, ki govori o avtonomiji občin in da se tudi v tem vidiku v resnici implementira načelo subsidiarnosti in več nivojskega upravljanja, predvsem pa sub subsidiarnosti, torej selitve reševanja problemov bližje končnemu porabniku.

Hvala lepa.