Govor

Gospa _______

Hvala lepa. Spoštovani predsednik, poslanke, poslanci, ostali prisotni!

Uvodoma bi, glede na to, kaj je bilo že povedano s strani predlagatelja in glede na kar nekaj pozivov s strani predlagatelja k opredelitvi do posameznih točk resolucije Evropskega parlamenta, želela poudariti, da se Vlada o tem mnenju, ki ga tukaj danes predstavljam pred vami, ne opredeljuje do vsebine resolucije Evropskega parlamenta ali do njenih posameznih določb, vrednot ali točk, ki so bile izpostavljene. Gre seveda za politični akt avtonomne institucije Evropske unije, pri katere sprejemu so sodelovale vse države članice evropske unije oziroma njeni predstavniki v Evropskem parlamentu in ki je za države članice glede na razmerja, pristojnosti med institucijami Evropske unije in nacionalnimi institucijami seveda dano dejstvo kot akt politične narave. In to dano dejstvo je Državni zbor Republike Slovenije tudi prepoznal, ko je leta 2009, 22. oktobra ob posebnem upoštevanju posebnosti Slovenske zgodovine, tudi sprejel deklaracijo o seznanitvi s to resolucijo in jo tudi objavil v uradnem listu, kot je že izpostavila tudi predstavnica Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora. Vlada Republike Slovenije zato ne podpira sprejetja predlagane deklaracije, saj ni videti nobenih dodatnih ali novih ali posebej tehtnih razlogov za spremembo odločitve Državnega zbora Republike Slovenije iz leta 2009, ki jo štejemo za premišljeno in dolgoročno. Dodatno bi omenila tudi da se pojavljajo vidik, problem pravne jasnosti oziroma vprašanje pravne jasnosti. Namreč predlagatelji se v predlagani deklaraciji niso vsebinsko opredelili do obstoja tiste že sprejete deklaracije iz leta 2009, niso se opredelili ali predlagajo razveljavitev ali dopolnitev, ali kakšno drugo dejanju v odnosu do tiste deklaracije državnega zbora iz leta 2009, iz česar bi lahko sledilo, da bi v Republiki Sloveniji ob morebitnem sprejemu danes predlagane deklaracije, tokrat predlagane deklaracije, obstajala dva pomembna politična akta glede iste vsebine pa z različno naravo in bi se lahko celo postavilo neprimerno vprašanje hierarhije med obema aktoma politične narave, tudi glede določbe Poslovnika Državnega zbora.

Prav tako pa kot že na kratko omenjeno, je predlagana deklaracija vprašljiva tudi z vidika razmerij med pristojnostmi institucijami EU in nacionalnih institucij, na kar pa prav tako s tega, torej pravno-formalnega vidika, opozarja v svojem mnenju Zakonodajno-pravna služba Državnega zbora.

Dodala bi še to, da se Vlada Republike Slovenije seveda zaveda pomembnosti vsebine resolucije Evropskega parlamenta z dne 2. aprila 2009 in pojasnjuje, kar se nam zdi zelo pomembno, da je na podlagi te resolucije in tudi deklaracije Državnega zbora iz leta 2009 že storila številne korake, kot so na primer, samo primeroma bom naštela: spremembe in dopolnitve Zakona o varstvu dokumentarnega in arhivskega gradiva ter arhivih iz leta 2014, kar po našem mnenju dokazuje spoštovanje in uresničevanje nekaterih vrednot in točk iz te resolucije Evropskega parlamenta, ki, kot rečeno, kot smo slišali, poziva države članice k odprtju, prizadevanju k odprtju arhivov in obenem poziva k zagotovitvi, da se ta prizadevanja ne bodo uporabljala v politične namene in to delovanje je po našem mnenju tudi skladno s to deklaracijo Državnega zbora iz leta 2009.

Kot drugi primer bi omenila tudi, da je del veljavnega pravnega reda Republike Slovenije tudi krepite pietete do žrtev vojnega in povojnega nasilja, ki je opredeljeno v Zakonu o prikritih vojnih grobiščih in po kopu žrtev iz leta 2015. Takih primerov je še kar nekaj. Glede na navedeno, pa kot rečeno Vlada ocenjuje, da je primernejši odziv, odziv, ki že poteka na to resolucijo Evropskega parlamenta prav dosledno spoštovanje človekovega dostojanstva, svobode, demokracije, načela pravne države ter spoštovanje človekov pravic in temeljnih svoboščin, vključno seveda s pravicami in spoštovanjem žrtev vseh totalitarizmov in avtoritarnih režimov pri pripravi in sprejemanju vsakega posameznega pravnega akta v Republiki Sloveniji.

Glede na vse povedano in tisto, kar je bilo še dodatno zapisano v pisnem stališču, ki ga je Vlada sprejela s sklepom, ki ste ga dobili. Vlada meni, da predlagane deklaracije ne gre podpreti in sprejeti.

Hvala lepa za enkrat. V nadaljevanju smo seveda na volj za dodatna pojasnila.