Spoštovana predsednica, spoštovani poslanke, poslanci in seveda tudi ostali!
Kot že omenjeno, Zakon o finančni upravi ureja pravno podlago za delovanje in organizacijo finančne uprave ter njihove naloge in pooblastila. In zdaj, v skladu s časom se mora tudi ta posodabljati, tudi ko pride do nekih tehnoloških sprememb, ki jih je možno uporabiti tudi ko pride do primerjalnih rešitev v drugih državah, ki nekatere izzive, ki se pojavljajo, naslavljajo boljše kot pri nas. In točno iz tega je potem tudi nastal predlog finančne uprave, ki ga je potem tudi v sodelovanju z Ministrstvom za finance v se ga dodelalo s številnimi varovalkami, ki potem omogočajo primerno delovanje takega instituta.
Varuh človekovih pravic je vložil Zahtevo za oceno ustavnosti tega 18.a člena. Ta ureja uporabo tehničnih pripomočkov za pridobivanje podatkov o položaju in gibanju blaga z uporabo sledilnih naprav. Izpodbijana določba po presoji vlagatelja nedopustno posega v človekove pravice ali temeljne s svoboščine, ker je v neskladju domnevno z 2., 15., 23., 35. in 38. členom Ustave. Vlagatelj tudi predlaga Ustavnemu sodišču zadržanje izvršitve izpodbijanega dela zakona do končne odločitve, ker bi z izvrševanjem tega člena nastale težko popravljive škodljive posledice.
Kot že prej omenjeno, se pravi, to je, lahko rečemo, prvi korak, ko se pogovarjamo o tem, se pravi o morebitnem zadržanju, kasneje pride tudi še vsebinska utemeljitev, ki jo tudi na Ministrstvu za finance že pripravljamo.
Vlada uvodoma pojasnjuje, da ima uporaba novega tehničnega pripomočka oziroma sledilnika namen zagotoviti učinkovito varstvo javne koristi. Po mnenju Vlade ta ukrep ne posega v ustavne kategorije, ki urejajo človekove pravice in temeljne svoboščine, varstvo pravic zasebnosti in osebnostnih pravic, varstvo osebnih podatkov in tudi ni v neskladju z načelom pravne države. Novo pooblastilo se bo uporabljalo v najmanjši možni meri, saj je omejeno na taksativno našteta področja, uporabiti pa ga je možno zgolj v okviru finančne preiskave. Uporabljalo se bo za preiskovanje in odkrivanje najtežjih kršitev predpisov o obdavčenju s področja trošarin, carin in davka na dodano vrednost ter za zagotovitev medsebojne pomoči organom Evropske unije in državam članicam Evropske unije.
Za uporabo je predviden dodatni pogoj, ki določa, da se sledilna naprava lahko uporablja le, kadar naloge ni mogoče izvesti z drugimi pooblastili in tehničnimi pripomočki, kot jih določa zakon. Ta jih ima seveda zelo veliko. Torej se lahko uporablja zgolj, če naloge ni mogoče opraviti drugače oziroma je ni mogoče opraviti z uporabo drugih pooblastil in tehničnih pripomočkov, ki jih imajo na podlagi zakona uradne osebe finančne uprave. Kljub temu, da se Vlada z očitki glede ustavne neskladnosti ne strinja, pa ne nasprotuje, da bi se Ustavno sodišče Republike Slovenije dokončne odločitve o ustavnosti 18.a člena odločilo, da začasno zadrži njegovo izvrševanje, ker v vsakem primeru, se je treba v vsakem primeru tudi izogniti situaciji v kateri bi morebiti bile te človekove pravice in svoboščine kršene. Poleg tega se je Vlada zaradi javno izraženih pomislekov glede ureditve, do katerih je prišlo v postopku sprejemanja navedenega člena, strinjala tako z ustavno presojo navedenega člena, kot tudi s predlogom za začasno zadržanje njegovega izvajanja.
Hvala.