Govor

Barbara Gerečnik

Hvala za besedo. Lepo pozdravljeni,.

Zakonodajno-pravna služba je v skladu s svojimi pristojnostmi preučila predlog zakona in pripravila pisno mnenje. V mnenju smo uvodoma opozorili, da je predlog zakona vsebinsko povezan s Predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o tujcih, zato je treba zaradi zagotavljanja konsistentnosti pravnega reda v zakonodajnem postopku posebno pozornost nameniti temu, da se zagotovi medsebojna skladnost in sočasna uveljavitev obeh predlogov zakonov. Glavnina členov predloga zakona je posledica spremembe koncepta odločanja o zamenjavi delovnega mesta pri istem delodajalcu, zamenjavi delodajalca ali zaposlitvi pri dveh ali več delodajalcih, ki se uveljavlja s Predlogom zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o tujcih. V slednjem se namreč ukinja obveznost izdaje pisne odobritve s strani upravne enote v primeru, ko Zavod Republike Slovenije za zaposlovanje poda soglasje za zamenjavo. Soglasje zavoda, ki je po veljavni ureditvi pogoj za izdajo pisne odobritve, bo tako nadomestilo upravno odločbo, zato smo v mnenju izpostavili, da bi bilo treba v predlogu zakona natančno preveriti ali je rešitev, ki iz posameznih določb zgolj črta pisno odobritev, ustrezna ali pa bi bilo treba pisno odobritev nadomestiti s soglasjem za zamenjavo. Koncept ukinitve pisne odobritve oziroma njene nadomestitve s soglasjem za zamenjavo po naši presoji v predlogu zakona ni dosledno izpeljan in ne upošteva, da predlog zakona uvaja nov institut soglasja za zamenjavo, ki se razlikuje od soglasja v postopku izdaje enotnega dovoljenja. Oba instituta sta v spremenjenem 4. členu zakona o zaposlovanju, samozaposlovanju in delu tujcev tudi ločeno definirana, zato je treba v besedilu posameznih členov jasno določiti, za katero soglasje gre. Na te vidike smo opozarjali tudi v pripombah k posameznim členom.

Izpostavila bi še pripombo k 2. členu predloga zakona, s katerim se v drugi odstavek 5. člena zakona dodaja izjemo, za katero se zakon ne uporablja, in sicer se določa, da se določbe tega zakona ne uporabljajo za tujce, ki se zaposlujejo pri delodajalcih s področja javnega sektorja, ki izvajajo zdravstveno dejavnost in socialnovarstvene storitve. V mnenju smo opozorili, da predlagana izjema odstopa od določitve izjem v tem odstavku, saj se nanaša samo na zaposlovanje ter samo na javni sektor. Predlagano izjemo bi bilo zato treba dodatno utemeljiti z vidika splošnega načela enakosti iz 14. člena Ustave, ki zahteva, da zakonodajalec bistveno enake položaje ureja enako, različne pa različno. Ustavno sodišče pri presoji skladnosti zakonodajne rešitve z načelom enakosti pred zakonom presoja, ali je zakonodajalca v razlikovanje oziroma nerazlikovanje pravnih razmerij objektivno utemeljeno, ugotavlja torej, ali ni zakonodajalčevo ravnanje morda arbitrarno, ker za različno ali enako ureditev ne obstajajo razumni in stvarni razlogi. V obrazložitvi k členu je zgolj navedeno, da v javnem sektorju na področju zdravstva in socialnih storitev obstaja veliko pomanjkanje ustreznega kadra, pri čemer vsaj za določene kadre na tem področju vendarle velja, da je njihovo pomanjkanje splošno. Dodatno je treba opozoriti, da je javno službo v zdravstveni dejavnosti mogoče opravljati tudi na podlagi koncesije, pri čemer koncesionarji kljub navedenemu predlagano izjemo niso vključeni. Po naši presoji tudi zahtevnost postopkov na zavodu ne more biti stvarno utemeljen razlog za različno obravnavo, saj zahteve glede izobrazbe, jezikovnega znanja in usposobljenosti vsaj za nekatere kadre veljajo enako tako za zaposlitev oziroma opravljanje dela v javnem kot v zasebnem sektorju.

Amandmaji koalicijskih poslanskih skupin so bili vloženi šele nekaj trenutkov pred začetkom te seje odbora, zato jih še ni bilo mogoče natančneje pregledati, je pa mogoče ugotoviti, da sicer sledijo naši pripombi glede koncepta nadomestitve pisne odobritve s soglasjem za zamenjavo in se tako v večini členov predloga zakona pisna odobritev nadomešča s soglasjem za zamenjavo. Glede posameznih amandmajev bi se opredelila v nadaljevanju pri njihovi obravnavi, če bo to potrebno, ostaja pa še vedno naša izpostavljena pripomba k 2. členu predloga zakona glede enakosti pred zakonom. Hvala.