Obe predsedujoči, lepo pozdravljeni!
Spoštovani gostje in gostje, kolegice poslanke in poslanci!
Današnja seja pravzaprav sploh ne bi bila potrebna, če bi v tej državi pristojne institucije in organi delovali v skladu z zakonodajo in tako, kot je treba. Če bi vse to bilo, današnja seja pravzaprav sploh ne bi bila potrebna, kajti ne bi govorili o spornem kanalu C0.
Gradnja tako imenovanega kanalizacijskega kanala C0 nad vodonosnikom Kleče pravzaprav že dlje časa vznemirja prebivalce Ljubljane, pa tudi širšo javnost. Glede na vsa znana dejstva gre za tempirano ekološko bombo, saj je ogrožena voda za 300 tisoč in več prebivalcev. Zadeva se je pravzaprav zaostrila pred kratkim, ko je župan Jankovič, - ki smo ga danes mimogrede tudi vabili, ampak njemu se ne zdi pomembno priti na takšno sejo, - začel graditi naprej, čeprav za to nima ustreznih dovoljenj. Skratka, dopušča se nekomu nekaj, kar ne bi smelo biti.
Zadeva, spoštovani, pa je dobila še nove razsežnosti. Tisti, ki se borijo za svojo lastnino, za svoja zemljišča v skladu s 33. členom Ustave in tisti, ki se borijo za čisto pitno vodo, ki smo jo vnesli tudi v Ustavo, torej gre za 70.a člen Ustave, jih policija in neka najeta varnostna služba s strani župana dobesedno pretepa in to se dogaja pred našimi očmi. Skratka, govorimo o okoljevarstvenem problemu, če tako rečem, ki pa je dobil nove razsežnosti še na, bi rekla, varnostni problem.
Če najprej nekoliko izpostavim samo okoljevarstveno problematiko izgradnje. Poznavalci razmer že dlje časa opozarjajo, da je celotni način, kako se je Mestna občina Ljubljana lotila pridobivanja ustrezne dokumentacije, pogodb in soglasij, povsem netransparenten. Izgradnja ima cel kup pomanjkljivosti. In naj vas spomnim, spoštovani, da smo v tej dvorani leta 2019 opravili razpravo o tej problematiki in s 67. glasovi za in nobenim proti, sprejeli konkretna priporočila oziroma konkretne sklepe.
Danes bom izpostavila samo enega, ker se mi zdi ta ključni tudi za vse ostale. Takrat smo sprejeli, spoštovani, »Državni zbor Republike Slovenije priporoča Ministrstvu za okolje in prostor, da v okviru svojih pristojnosti in na podlagi pravnih sredstev, ki jih dopušča veljavna zakonodaja, nemudoma sprejme vse ukrepe, s katerimi bodo pridobitve vse zahtevane dokumentacije o projektu in presoje vplivov na okolje zadržal oziroma ustavil gradnjo kanalizacijskega kanala C0 na spornem kraku od Broda do Ježic.«
A kaj je danes? Gradnja se nadaljuje. Skratka, ne spoštuje se niti sklepov, ki jih je sprejel ta Državni zbor. Kot vsi vemo, ni narejena presoja vpliva na okolje. Pravnomočnega okoljevarstvenega soglasja ni, na podlagi katerega se v skladu z zakonom lahko opravi poseg, torej gre za nezakonito početje.
Naj mogoče ta trenutek spomnim na, bom rekla, odločitev Ministrstva za okolje in prostor iz 7. 12. 2022, ki je izdalo 27 zahtev, kaj vse mora Mestna občina Ljubljana še narediti, da pride do ustreznih soglasij. Tukaj je tale dokument, kot sem povedala, 27. točk. Med njimi, naj vas spomnim, da niso narejene, kar se tiče alternativnih rešitev, predvsem v zvezi z gradnjo kinete in tukaj je poziv, da se upoštevano navedeno dopolni, tega ni. Potem imamo tudi, kar se tiče samih podatkov o izvedbi presoje vplivov z vidika vpliva posega na podnebne ranljivosti posega do podnebnih sprememb, se pravi, tudi teh zadev ni urejenih. Prav tako ni narejena končna analiza tveganja, narejena je samo delno. Prav tako se pravi ni nekaterih, kar se tiče vgradnje kinete in vsega tega, ni zgrajeno v skladu s standardi ISO 16134 in tako naprej. Skratka, ogromno je teh pomanjkljivosti, ne bom vseh naštevala, ampak dejstvo je, da je bilo tukaj naloženo kaj vse je potrebno spremeniti in dopolniti. Že to samo po sebi, da je toliko tega, kaže na to, kako slabo so ti postopki potekali. Potem je za to pomemben tudi dokument, zapisnik o inšpekcijskem nadzoru, o pravnem, kjer se jasno izkaže, da so postopki, ki bi morali potekati v skladu z ZUP niso dogajali in da so se zadeve vršile nezakonito in nepravilno. Tukaj je ta inšpekcijski zapis, ki zahteva, da se pač poročilo seveda dopolni, ampak hkrati pogovori, kaj vse je bilo v upravni enoti narejeno narobe. Spoštovani, narobe in to v odnosu do državljank in državljanov. Po mojih informacijah in mojem znanju na Evropskem sodišču, če bi zadeva prišla do tja bi bil dovolj samo ta zapisnik in zadeva bi padla, kajti kršene so bile osnovne pravice, kar se tiče ZUP-a, se pravi, Zakona o upravnem postopku. Še več. Imamo tudi dokument 6. 3., kjer ministrstvo pač zadevo predaja Inšpektoratu Republike Slovenije za okolje in energijo in naravne vire in prostor, ker je jasno ugotovljeno, spoštovani, poslušajte me, kajti tukaj govorim o zemljiščih, ki so v lasti državljank in državljanov. V zvezi z navedenim bi želeli opozoriti na 63. člen zakona, ki določa, da nosilec posega lahko izvede poseg le na podlagi pravnomočnega okoljevarstvenega soglasja, ki pa v danem primeru ni bilo izdano. Čisti dokaz, da gre za nezakonito delovanje, spoštovani, a gradi se naprej. Seveda so o tej zadevi govorili številni. Zadeve ste poskušali pred časom obelodaniti tudi na seji mestnega sveta, žal so z valjarjem večine, se pravi, z Listo Zorana Jankoviča in pa seveda Svobodo in tistimi, ki niso pač povzročili nesklepčno sejo in do te razprave ni prišlo, ampak bi bila zelo pomembna. Naj povem, da je tudi obelodanjen dokument iz februarja 2023, se je ugotovilo, da je cirka 300 metrov kanalizacijskega / nerazumljivo/ poteka po privatni parceli brez gradbenega dovoljenja. Se pravi, danes lahko nekdo pride k vam na vrt in vas začne kopati in noter pač polagati neke cevi in vi, ko boste hoteli zaščititi svojo lastnino, bo prišla policija ali pa neka varnostna služba, vas bo namlatila, odpeljala in delala naprej. To je ravno tako, spoštovani. Naj spomnim, da so nevladne organizacije, nekateri ste tudi prisotni: in posamezniki, posamezni strokovnjaki opozarjali na negativne posledice, ki jih ima gradnja kanala CO. Nevarnost gradnje na potresnem območju, tudi to ni, se pravi, tudi ta zadeva ni dokončno urejena, gre samo za en del, ne pa popolnoma. Zadeva poteka, se pravi, gradnja čez vodovarstveno območje, odsotnost garancije za popolno nepropustnost cevi s fekalijami, obrambne ogroženosti prestolnice, s prebojem vojaških sredstev bi hitro ogrozili oskrbo prestolnice s pitno vodo itn. Veliko so te nevladne organizacije in ostali strokovnjaki opozarjali, ampak jaz se v to ne bi spuščala. Danes, kot rečeno, so nekateri z nami in bodo več o tem povedali sami.
Je pa mogoče pomembno še poudariti sklep Agencije Republike Slovenije za okolje iz leta 2021, kjer je razvidno, da je sprejela odločitev, ki nalaga celovito presojo vplivov na celotni trasi. Se pravi celovito presojo vplivov na celotni trasi, s tem pa je bila gradnja zaustavljena in tudi pridobitev manjkajočih gradbenih dovoljenj. Se pravi, takrat je bilo ustavljeno, zdaj se pa zadeva nadaljuje. S tem je Agencija Republike Slovenije za okolje prepoznala, da je bil način pridobivanja gradbenih dovoljenj po posameznih parcelah - dobro veste o čem govorim - izogibanje enovitemu gradbenemu dovoljenju. Pridobivanje posamičnih gradbenih dovoljenj je bilo izogibanje celoviti presoji vpliva na okolje na celotni trasi, saj majhne parcele take presoje niso zahtevale. Se pravi, šlo se je za, bi rekla, izogibanje zakonodaji in iskanje načina kako izobiti tisto kar bi v skladu z zakonom moralo biti.
Oglasil se je tudi Nacionalni inštitut za javno zdravje, ki je dne 31. aprila 2020, izdal negativno mnenje, ki izpostavlja neustreznost trase kanalizacije, možnost onesnaženja vodonosnika in s tem ogroženo oskrbo vseh prebivalk in prebivalcev Mestne občine Ljubljana, možnost razširitve nalezljivih bolezni ter drugih bolezni zaradi pomanjkanja vode. Toliko s strani inštituta. Jaz sem zdaj na kratko orisala okoljevarstveni problem.
Prej sem pa povedala, da imamo še drugega. Se pravi, da se na eni strani gradi brez zakonske podlage, na drugi strani pa se pošilja nad prebivalce policijo in varnostno službo. Naj spomnim, da je predsednica tega Državnega zbora kmalu po začetku mandata izjavila, da se bo prva oglasila, če se bo poslalo policijo nad protestnike, in da nihče ne bo preganjal protestnike. Kaj pa je danes? Jaz nobene reakcije nisem slišala. Vam pa lahko povem, da sem sama zastavila poslansko vprašanje po tistem, ko se je, bom rekla, zgodil ta prvi incident, ko so policisti pretepli lastnika zemljišč in sem vprašala, kako in kaj s tem postopkom. In naj vam povem, da je to približno tako, da je policija v bistvu zaščitila močnejšo stranko, Mestno občino Ljubljana, ne da bi preverila, ne da bi preverila za kaj gre in kje se to dogaja, in je v bistvu zaščitila tistega, ki posega v okolje nezakonito in napadla tistega, ki je branil svojo lastnino. Prav sem tako vprašala o samem postopku, glede na to, da je bilo tam nekaj posameznikov in res en kup policistov in dobila sem odgovor, da je sicer policija ukrepala v skladu z zakonom, vendar je bila izvedba izpeljana nestrokovno. Se pravi, fizično postopanje policije je bilo izpeljano nestrokovno. Jaz upam, da veste kaj to pomeni? Če rečem po domače, nekdo jih je dobil in jih na ta način ne bi smel. Skratka, to je bil ta tako imenovani prvi incident. Zadnji takšen incident se je zgodil v soboto, 25. februarja 2023, ko so skušali lastnika zemljišč odstraniti s silo, pri tem je seveda prišlo do spopada z zasebno varnostno službo, ki je seveda bila najeta s strani župana. Dve osebi sta zaradi nasilnega ravnanja varnostnikov potrebovali zdravniško pomoč. Spoštovani, takole so te zadeve izgledale na samem terenu! Se vam zdi ta oseba, varnostnik - po čem lahko sklepamo, da je varnostnik? Niti nekega / nerazumljivo/ ne nič nima, da gre za varnostno službo. Nenavadno, vendarle varnostna služba se mora vedeti, da je, ampak tako je to potekalo in ljudje so potrebovali zdravniško pomoč. Se pravi, ni šlo za to, da bi bili poškodovani policisti, kot je bilo to pri izgredih petkovih, ampak so bili poškodovani lastniki parcel.
Skratka, poglejte, jaz sem pač zdaj nanizala en kratek, bi rekla, vidik, zakaj je potrebna današnja seja, zakaj je potrebno sprejeti še določene sklepe in upam, da bomo vendarle imeli pamet na pravem mestu in te sklepe tudi podprli. Naj povem, da smo pri samem sklicu že navedli konkretne sklepe, ki ste jih dobili, spoštovane članice in člani, v gradivu. Jaz bi mogoče zdaj te sklepe ponovila, zato ker se mi zdi pomembno tudi za tiste, ki ste danes zraven, pa mogoče tega gradiva nimate. V Slovenski demokratski stranki predlagamo Odboru za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo in Odboru za infrastrukturo, okolje in prostor, da po razpravi sprejmemo naslednje sklepe: »Odbor za notranje zadeve, javno upravo in lokalno samoupravo in Odbor za infrastrukturo, okolje in prostor obsojata nespoštovanje ustav in neodtujljive pravice do zasebne lastnine ter zaščito vseh virov pitne vode kot ustavno varovane kategorije v primeru gradnje kanalizacijskega kanala C0 na spornem kraku od Broda do Ježic.«
»Odbora pozivata Vlado Republike Slovenije, da spoštuje priporočilo v zvezi z zaščito pitne vode na območju ljubljanskega vodonosnika in v okviru enega meseca poročata o njegovem izvajanju ter spoštovanju.«
»Odbora pozivata Vlado Republike Slovenije, Ministrstvo za naravne vire in prostor ter policijo, da v okviru svojih pristojnosti in na podlagi veljavnih pravnih sredstev nemudoma sprejmeta vse ukrepe, s katerimi bodo pridobitve vse zahtevane dokumentacije in presoje vplivov na okolje zadržana gradnja kanalizacijskega kanala C0 na spornem kanalu oziroma kraku od Broda do Ježic ter s tem zagotovljeno spoštovanje ustavne pravice do zasebne lastnine, zaščito vseh virov pitne vode, zdravega življenjskega okolja, zbiranja in združevanja, sodelovanja pri upravljanju javnih zadev, osebnega dostojanstva.«
»Odbora pozivata Vlado Republike Slovenije in policijo, da v postopkih, ki so povezani z gradnjo kanalizacijskega kanala C0 preveri pravilnost postopanja policije glede uporabe prisilnih sredstev in o tem poročata odboroma. Odbora pozivata Ministrstvo za notranje zadeve, da v roku enega meseca pripravi podrobno poročilo o delovanju varnostnih služb, ki so sodelovale pri aktivnostih, povezanih z gradnjo kanalizacijskega kanala C0 nasilnega ravnanja posameznikov do lastnikov zemljišč in z njimi seznani oba odbora.
Glede na to, spoštovani, da dnevno prihaja do novih dokumentov, pa predlagamo še dodatni sklep, ki ga boste sedaj dobili na svoje klopi in sicer:
»Odbora pozivata Inšpektorat Republike Slovenije za okolje in energijo ter Inšpektorat Republike Slovenije za naravne vire in prostor, da sta pristojna v posegu izgradnje povezovalnega kanala C0, da v okviru svojih pristojnosti in pooblastil nemudoma ukrepata in sledita ugotovitvam ministrstva, pristojnega za okolje, podnebje in energije v povezavi z dne 7. 12. 2022 in z dne 6. 3. 2023 ter zadržita gradnjo povezovalnega kanalizacijskega kanala C0 in s tem zagotovita spoštovanje ustavne pravice do zasebne lastnine, zaščito vseh virov pitne vode in zdravega življenjskega okolja in sodelovanja pri upravljanju javnih zadev do izdaje vodovarstvenega soglasja.«
Naj zaključim, spoštovani. Dovolj je prvo in drugorazrednosti. Zakaj lahko župan Ljubljane kot prvorazredni, kot privilegiran gradi naprej brez ustreznih soglasij, na drugi strani, spoštovani, pa Koroška in Dolenjska, ki nujno potrebujeta tretjo razvojno os, je gradnja le te ustavljena, ker naj ne bi bilo vseh ustreznih soglasij. To pomeni, so drugorazredni državljani. Dovolj je bilo tega, naj zakonodaja velja za vse enako in nehajmo ustvarjati družbo privilegirancev in družbo drugorazrednih.
Toliko zaenkrat, se bom pa vsekakor verjetno še oglasila.