Govor

Andrej Grah Whatmough

Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke in poslanci, spoštovana javnost! Zahvaljujem se vam za povabilo na današnjo sejo in dovolite mi, da uvodoma podam nekaj pojasnil vezanih na predmet današnje seje Odbora za kulturo.

Letno poročilo in zaključni račun javnega zavoda RTV Slovenija je pristojni nadzorni svet na predlog vršilca dolžnosti generalnega direktorja sprejel na seji, ki je potekala 15. februarja letos. V zakonskem roku, torej do 28. februarja, sta bila oba dokumenta tudi posredovana na AJPES za namen javne objave. Letno poročilo bo tako kot vsako leto lektorirano in nato javno objavljeno tudi na spletnih straneh RTV Slovenija. Tako kot vsako leto je tudi letno poročilo in zaključni račun zavoda za leto 2022 revidiral zunanji pooblaščeni revizor. Že peto leto zapored je to revizijska družba Mazars, d. o. o., ki letno revizijo opravlja od leta 2018 dalje. Omenjena revizijska družba je torej začela z revidiranjem letnih računskih izkazov v času, ko je bil generalni direktor RTV Slovenija gospod Igor Kadunc. V letu 2018, ko je bil generalni direktor gospod Igor Kadunc, je tudi prišlo do bistvene spremembe načina evidentiranja obveznosti za slovensko filmsko produkcijo. Zaradi tega je bil novembra 2018 spremenjen pravilnik o računovodstvu, ki se uporablja v retroaktivno od 1. januarja 2018 dalje oziroma celotno poslovno leto 2018. S spremembo pravilnika o računovodstvu, ki tudi velja retroaktivno, to je od 1. januar 2022 dalje, smo zgolj natančneje predpisali potek dosedanje prakse evidentiranja obveznosti za slovensko filmsko produkcijo. Še vedno uporabljamo isti pristop kot leta 2018, bolj natančno smo zgolj definirali nekatere vidike evidentiranja. Način evidentiranja obveznosti za slovensko filmsko produkcijo nima nobenega vpliva na obveznosti RTV Slovenija iz naslova izdanih odločb in podpisanih pogodb. Z drugimi besedami, filmski producenti zaradi omenjenega bolj natančno definirajo postopka, niso v ničemer prikrajšani oziroma njihov pravni položaj se v ničemer ne spreminja. Zasledujemo zgolj cilj, da sredstva rezervirana za slovensko filmsko produkcijo, plasiramo projekte, ki bodo dejansko realizirani, v kolikor pa posamezen projekt ne bo realiziran, zasledujemo cilj, da se rezervirana sredstva čim prej sprostijo in usmerijo v lastno produkcijo RTV Slovenija,. Torej v tisti del produkcije, katerega obseg je RTV Slovenija že leta zaradi zaostrenih finančnih razmer prisiljena krčiti, to je slovenski igrani program.

Dovolite mi, da preberem nekaj podatkov o namenjenih sredstvih in realizaciji projektov slovenskih filmskih producentov po letih. V letu 2011 je 2 % plačanega oziroma pobranega RTV prispevka, zmanjšan za stroške pobiranja, znašal milijon 642 tisoč evrov, na razpisih je bilo izbrano za milijon 565 tisoč projektov. Leta 2012 je bilo 2 % popravnega prispevka milijon 530 tisoč evrov, izbrano na razpisih je bilo za milijon 337 projektov. 2013, 2 % pobranega prispevka je znašal milijon 700 tisoč evrov, na razpisih je bilo izbranih projektov za milijon 756 tisoč. Realizacije v teh letih ni bilo zaradi zadržane realizacije določb zakona, zaradi spora, ki je potekal na Ustavnem sodišču.

Nato leta 2014, 2 % pobranega prispevka je znašalo milijon 684 tisoč evrov, na razpisih je bilo izbrano projektov za milijon 725 tisoč evrov. Realizacija v tem letu je bila že milijon 222 tisoč. 2015, 2 % plačanega prispevka znaša milijon 748 tisoč evrov, na razpisih je bilo izbranih projektov za milijon 768 in realizacija tega leta znaša milijon 754 tisoč evrov. 2016, 2 % prispevka znaša milijon 755 tisoč evrov, na razpisih je izbranih projektov za milijon 700 in realizacija znaša kar milijon 950 tisoč evrov. 2017, 2 % pobranega RTV prispevka znaša milijon 770, na razpisih je zbranih projektov za milijon 822 tisoč evrov, realizacija kar 2 milijona 400 tisoč evrov. Leto 2018, 2 % prispevka znaša milijon 770 tisoč evrov, na razpisih je izbranih projektov za milijon 784 tisoč, realizacija milijon 790 tisoč. 2019, 2 % prispevka znaša milijon 780 tisoč evrov, na razpisih je izbrano za milijon 830 projektov, realizacija znaša milijon 675 tisoč evrov. 2020, 2 % prispevka znaša milijon 795 tisoč evrov, na razpisih je izbranih projektov za milijon 787 tisoč, realizacija 947 tisoč, to je povezano s covidno situacijo v tem letu in zamikov projektov, ki so nastali na strani producentov. 2021, 2 % pobranega prispevka znaša milijon 813 tisoč evrov, na razpisih je izbranih projektov za milijon 853 tisoč evrov in realizacija znaša milijon 676 tisoč evrov. 2022, 2 % plačanega projekta znaša milijon 830 tisoč evrov, kolikšen znesek bo izbran na razpisu, pa še ne vemo, ker razpis je še odprt in bo

zaključen predvidoma nekje junija oziroma julija tega leta.

Kot je razvidno iz teh podatkov, RTV Slovenija vsako leto več, kot zahteva zakon, torej več kot 2 % pobranega RTV prispevka, manj s stroški pobiranja nameni slovenski filmski produkciji, realizacija zadnjih 5 let pa kaže, da vseh namenjenih sredstev ne porabijo. Zato poudarjam, da je prav, da denar iz nerealiziranih projektov usmerimo v slovenski igrani program, ki je med gledalci izjemno priljubljen, to so odlične produkcije, kot na primer Jezero, Leninov park, Dolina rož, Primeri Inšpektorja Vrenko in tako naprej.

Dovolite, da opozorim še na nekaj izredno pomembnih zadev. Zunanji pooblaščen revizor je v zvezi z obveznostmi RTV Slovenija za slovensko filmsko produkcijo pridobil zajetno dokumentacijo. Revizor je v svojem mnenju, ki je brez pridržka, opozoril na spremembo pristopa h kreditiranju teh obveznosti in izrecno navedel, da to ne vpliva na mnenje, ki je brez pridržka. S pregledom realizacije obveznosti RTV Slovenija iz naslova slovenske filmske produkcije se je nedavno seznanila tudi komisija programskega sveta RTV Slovenija za kulturno umetniške programe. Ta se je pod točko 2. dnevnega reda zadnje seje, na kateri je komisija obravnavala letno poročilo zavoda za leto 2021, obravnavala tudi pregled realizacije 17. člena Zakona o Slovenskem filmskem centru in sprejela naslednji sklep, ki ga navajam, sklep 2.2.: »Komisija za kulturne in umetniške programe se je seznanila z informacijami o izbranih projektih AV razpisov ter razporeditvi sredstev v letih 2020 in 2021 in ugotovila, da je zavod izpolnil obligacije po 17. členu.«

Ta sklep je nedvoumno jasen. Zato dovolite, da sklepno zagotovim, da ni prišlo do nobenih nepravilnosti v zvezi z evidentiranjem obveznosti za slovensko filmsko produkcijo. Sprememba pristopa k evidentiranju obveznosti v ničemer ne vpliva na pravni položaj slovenskih filmskih producentov, na že izdane odločbe in podpisane pogodbe, niti na odločbe in pogodbe, ki bodo izdane in podpisane v prihodnjih letih. Bo pa sprememba pristopa povzročila, da bodo tudi v naslednjih letnih računskih izkazih ažurnejši in točnejši podatki o obveznostih iz tega naslova, kar bo RTV Slovenija omogočilo, da pravočasno sprosti sredstva, ki bi bila sicer rezervirana v nerealiziranih projektih, in jih usmeri v lastno igrano produkcijo.

Glede na povedano naj zaključim, da se na RTV Slovenija vse izvaja skladno z računskimi pravili in standardi. Za tem, kot rečeno, stojijo tako naši lastni, strokovnjaki kot tudi zunanji revizorji z dolgoletnimi izkušnjami v svojem poklicu. Zato ocenjujem, da so ti nestrokovni, neutemeljeni očitki po medijih zlonamerni in usmerjeni v dodatno blatenje ugleda RTV Slovenija, ki je, kot rečeno, prvič po 6 letih poslovalo z dobičkom. Zakaj bi kogarkoli, še zlasti pa plačnike RTV prispevka, motilo, da RTV končno, po spet 6 letih posluje pozitivno, pa si, prosim, odgovorite sami. Hvala.