Hvala za besedo, spoštovani predsednik.
Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, spoštovani gostje na seji Odbora za obrambo! Poklic vojaka ali vojaški poklic, kaj si predstavljamo pod tem pojmom? Najbrž je prva asociacija človek s puško, z orožjem, ampak vojaški poklic je na primer tudi kuhar, ki je kuhal za več sto ljudi med intervencijo na Krasu, ko se je na tisoče ljudi borilo s katastrofalnim požarom. Vojaški poklic je tudi šofer, ki je dan in noč v službi Slovenske vojske in v službi domovine vozil celo poletje vodo v Rižanski vodovod, da smo obalo oskrbeli z vodo. Vojaški poklic je tudi upravljavec stroja, ki je med poplavami v Osilnici in Kostelu pomagal pri odpravljanju posledic naravne katastrofe. In še mnogo je takih poklicev, ki jim lahko rečemo vojaški poklici, so v službi vojske, v službi domovine. Veste, vojaški poklic je mnogo poklicev v enem - in vseh teh poklicev nam v Slovenski vojski primanjkuje, to je splošno znano dejstvo. Število stalne sestave ne dosega kadrovskega načrta Slovenske vojske, to že nekaj časa, tudi število novo zaposlenih v Slovenski vojski, žal moramo to ugotoviti, pada kljub ukrepom, kljub mnogim ukrepom, ki so bili sprejeti ne samo za časa te Vlade, tudi prej tako na Ministrstvu za obrambo kot tudi v Slovenski vojski oziroma, če rečem na ravni celotne družbe, da bi vojaški poklic naredili zanimivejši, bolj privlačen, da bi v ta poklic pritegnili več mladih kot je to primer zdaj. Mnogo je teh ukrepov, saj načelnik Generalštaba bo morda imel v nadaljevanju priložnost tudi spregovoriti o njih. Seveda vsak posamezen tovrsten ukrep ne pomeni rešitve tega položaja, zanesljivo ne, ampak zbir vsega tega pa lahko pripomore, da bomo v prihodnje lahko govorili tudi o rasti števila zaposlenih v Slovenski vojski in da se bomo približali tistim številkam, ki nas v kadrovskih načrtih in zahtevah po popolnitvi enot tudi nekako zavezujejo.
In v vrsti teh ukrepov je tudi predlog Vlade Republike Slovenije, da s spremembami Zakona o službi v Slovenski vojski morda odpremo vrata za zaposlovanje še nekaterim, ki morda doslej o tem niso razmišljali oziroma niso videli priložnosti ali pa nimajo možnosti. Zato predlagamo, da s to novelo zakona odpremo vrata za zaposlitev v vrstah Slovenske vojske tudi tistim, ki nimajo v tem trenutku zahtevane poklicne izobrazbe oziroma zahtevane stopnje izobrazbe, da imajo formalnopravno dokončano srednjo šolo oziroma osnovno šolo. Z rešitvami, ki jih predlagamo, pa bi taki osebi omogočili zaposlitev v Slovenski vojski, došolanje, pridobitev izobrazbe in hkrati tudi pridobitev ustreznih kvalifikacij za zasedbo različnih delovnih mest v Slovenski vojski. Na ta način bi mlad človek, ki iz takšnih ali pa drugačnih razlogov ni dokončal predvidene oziroma začrtane izobrazbe, lahko to vendarle dosegel in po statističnih podatkih je takšnih ljudi v Sloveniji okrog 18 tisoč, torej gre za potencialno velik kadrovski bazen. Seveda si ne obetamo zdaj, da bomo na ta način kar teh 18 tisoč ljudi pritegnili za službo v Slovenski vojski, ampak kot rečeno, vsak ukrep je kamenček v mozaiku pri graditvi stalne sestave v Slovenski vojski. Veste, ne gre, kot smo slišali zdaj, morda tudi v zadnjih dneh očitke, da bomo v vojski zdaj zaposlovali neuke ljudi in jim dajali orožje v roke in kdo ve kaj še vse, seveda ni res, ni res. Mi pravzaprav predvidevamo, da bomo vzbudili zanimanje pri tistih, ki pravzaprav so na nek način že bili na poti ali pa so na poti do izobrazbe, da jih spodbudimo na ta način, da morda vidijo priložnost za zaposlitev v Slovenski vojski, da dokončajo srednjo šolo ali poklicno šolo, ki jo morda iz takšnih ali drugačnih razlogov niso. Zato predlagamo, da se sprejme predlagana novela zakona, s čimer bi omogočili, da bi pravzaprav že v prihodnjem šolskem letu letos lahko ta začrtani program začeli uresničevati tudi v praksi.
Nekatere pripombe Zakonodajno-pravne službe smo seveda vse pravzaprav smo natančno preučili in pregledali, z amandmajem poskušali na nekatere te pripombe odgovoriti tudi na način, da izboljšamo samo besedilo zakona in skušali pojasniti Zakonodajno-pravni službi tudi nekatere dileme, ki so se ob tem odprle, pa mislimo, da seveda ob razumevanju same problematike niso tako velike, da bi lahko pravzaprav pomenile oviro za sprejetje tega zakona. Naj ob tem še povem, da smo seveda s predloženo novelo zakona nameravali urediti tudi delovni čas v Slovenski vojski v razmerah povišane pripravljenosti. Po tistem, ko smo prejeli obširno mnenje Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora, ki odpira vrsto vprašanj, izredno pomembnih seveda tudi z ustavnopravnega vidika, smo se nekako odločili, da bi bilo smiselno, da se ta rešitev, ki je bila predlagana v tej noveli zakona, za zdaj črta iz samega besedila, da bomo lahko pravzaprav še enkrat in bolj podrobno preučili rešitve, nekatere nam je ponudila tudi Zakonodajno-pravna služba v svojem mnenju in seveda želimo, da ko Državni zbor sprejema rešitve, da so, kar zadeva nas kot predlagatelje, te rešitve s pravnega in ustavnopravnega pravnega vidika čiste. Zato se nam zdi smiselno, da Odbor za obrambo s svojim amandmajem ta določila iz predlagane novele zakona črta. V nadaljevanju bomo seveda tako ali tako na Ministrstvu za obrambo šli v širšo prenovo Zakona o službi v Slovenski vojski in tam rešili tudi morebitne odprte stvari, povezane s povišano pripravljenostjo.