Govor

Hvala lepa, predsednica, za besedo. Jaz bi se kar dotaknil mnenja Vlade, torej o tej pobudi, ki jo naslavlja pet pobudnikov, pa bom šel kar po točkah.

Glede pravnega interesa pobudnikov se mi zdi, no, peti pobudnik, torej nacionalna RTV Slovenija je prva in izkazuje pravni interes, kajti zdaj Vlada tukaj navaja, da se s sprejemom te novele zakona status izboljšuje in usklajuje z Ustavo. Ne razumem, potem je bil zakon protiustaven, če sem prav razumel, tudi kasneje to zapišete, zdaj jaz ne vem, da je Ustavno sodišče kdaj odločalo o zakonu iz leta 2005, o njegovi ustavnosti ali neustavnosti. Tukaj se že vidi, da niti Vlada ne ve kdaj je zakon ustaven v skladu z Ustavo in kdaj ne.

Potem naslednja stvar glede očitane formalne protiustavnosti, torej, to je ta postopek nujni. Navaja Vlada tule podatek, ki je sicer napačen, kajti 55 zakonov naj bi sprejela Janša Vlada v času njenega prejšnjega mandata, bilo jih je bilo sicer 63, tako da, že to je napačen podatek, Vlada vaša pa je sprejela v šestih mesecih, torej, ne v covidnih časih, kar 33 takih postopkov, torej, 61 odstotkov od vseh vloženih zakonodajnih predlogov. Torej se vidi jasno, da je ta Vlada s pomočjo seveda koalicije, ki je večinska, imate moč in pravzaprav ta postopek, vemo, da na kolegiju se sprejme, če je večina za. Seveda pobudniki naslavljajo to nujnost kot ne bom rekel protiustavnega, ampak res nekaj neverjetnega. Zakaj? Zaradi tega, ker mi govorimo že nekako 18 let, da bi, da je ta zakon iz leta 2005, da je pomanjkljiv, da bi se ga moralo novelirati, hkrati pa, potem Vlada, še niti Vlada ni bila sestavljena, pa pride zakon, ki ga bomo, kolikor vem, zdaj spet obravnavali, torej, ko je prvopodpisana Mojca Šetinc Pašek, ga bomo zdaj spet obravnavali, čeprav je že uveljavljen. To še nismo doživeli po mojem Državnem zboru kaj takega pa za isto materijo gre.

Kar se tiče nadaljnjega, torej, glede očitane vsebinske protiustavnosti zakona. Gospa v kampanji znana novinarka, generalna sekretarka Združenja novinarjev oziroma Društva novinarjev Slovenije, Špela Stare je dejala in citiram: »da bodo poslušalci in gledalci lahko predlagali svoje predstavnike v nov, tako imenovani svet RTV.« Ne boste verjeli, prvi član izvoljen po tej novi zakonodaji je gospa sama, Špela Stare. Toliko o tem kako bodo gledalci in poslušalci predlagali. Je predlagalo Društvo novinarjev Slovenije, čista politična odločitev in zdaj bodo novinarji imeli ne samo šest predstavnikov, ampak sedmi je že potrjen, toliko da vemo, kdo bo zdaj v imenu javnosti deloval in usmerjal politiko RTV.

Naprej, kar se tiče svobode izražanja in tega. Tukaj se mi zdi, da je zelo lepo v intervjuju za medij, ki ga hočete seveda za vsako ceno v koaliciji izbrisati, torej, za medij Demokracija, v intervjuju dejal trenutni vede direktorja televizije: »da je vse, kar se dela, torej v nasprotju s tem, kar RTV resnično potrebuje, on pravi, da RTV potrebuje predvsem novinarje, ki ne pristajajo na čredni nagon«, kakor je velikokrat slišano tudi s strani Vlade in pravzaprav se tukaj vidi kako je zlizanost Vlade in vseh provladnih medijev res takšna, kot še ni bila v zgodovini Republike Slovenije. Na RTV smo končno nekako dobili televizijo, ki stopa v stik s časom, ki zaposluje mlade, nadobudne, delovne novinarje vi pa seveda te novinarje enačite z vami ljubimi izrazi, kot so psi in ne vem kaj vse ostalo.

Kar se pa tiče še zadnje točke. Kot sem dejal, tukaj zapisujete, Vlada zapisuje, da je iz leta 2005 vladala ureditev, ki je bila v očitnem in globokem neskladju z Ustavo oziroma načeli. Jaz res ne razumem kako je lahko en zakon po interpretaciji Vlade neustaven, če Ustavno sodišče o njem sploh ni odločalo. Tako da jaz težko razumem tudi odgovor ministrice na moje poslansko vprašanje, ko sem jo pozval, glede na njen intervju nedavni, kdo bo pravzaprav interpretiral to zakonodajno materijo. Vemo vsi smo se smejali prizoru, ko je predsednica Republike Slovenije stala pred vodnimi kroglicami tam v palači in žrebala kot na loteriji, kdo bo dobil dvo ali pa štiriletni mandat. Ministrica mi je odgovorila, da je Ministrstvo za kulturo dolžno podati razlago ali pojasnilo glede njegovih določb, če je za to zaprošeno. Hkrati pa tukaj Vlada, se pravi, najbrž je to Ministrstvo za kulturo pripravilo to mnenje, govori, da je bil prej zakon neustaven. Mislim, tudi takrat bi lahko javni zavod dal v presojo Ustavnemu sodišču materijo in bi pač Ustavno sodišče z večino odločili ali je zakon ustaven ali protiustaven.

No, potem pa spet glavne floskule, ki se odvijajo že dve leti, torej dolgotrajna stavka novinarjev, omejevanje novinarske neodvisnosti, politično motivirani pritisk in tako naprej. Zdaj bi dal samo en kontekst. Zdaj, stavkali so upokojenci 1. februarja. Ne vem ali je Luka Mesec že odstopil. Ni najbrž. Stavkali bodo 1. marca. Ne vem, če bo minister, odgovoren za pokojnine, odstopil. Tako da zdaj te stavke, veste, to je treba z enim razumevanjem in širšim političnim predznanjem in sistemom v Sloveniji jemati z enim, s tresočo roko, ko navajate take pavšalne navedbe.

Zdaj počasi zaključujem, morda samo še ta finančni vidik oziroma gledanost, ki naj bi padala v primerjavi s komercialno televizijo. To je nekako logično, da je gledanost televizije, ki je odvisna od prispevka in ni odvisna od reklam, nekako lahko slabša. Iz te tabele, ki pa je na tej strani, torej bolj proti koncu, pa pravzaprav je zelo subjektivno, kajti da primerjaš javni zavod, eno televizijo z drugimi komercialnimi televizijami, res, glejte, najmanj kar lahko rečem, smešno. Zakaj? Prav zaradi tega, ker pač moralo bi se primerjati potek gledanosti na RTV, torej na istem mediju ob istih urah in tako naprej. Tako se analize, analize delajo. Zdaj, tukaj pa piše, da je zaradi zmanjšanja, kao zmanjšanja gledanosti RTV utrpela tudi veliko poslovno škodo. Zdaj, kolikor vem, je od 120 milijonov, kolikor letno prejme RTV televizija oziroma RTV finančnih sredstev, večina, torej okoli 98 milijonov iz obveznega RTV prispevka. Tako da poslovne škode tukaj ne bo. Dobro, se lahko odločijo, ne vem, oglaševalci, da bodo manj oglaševali, ampak tukaj gre morebiti za 5, maksimalno 10 %, ni pa to velika poslovna škoda. Jaz si veliko poslovno škodo, ne vem, 30, 40 % upada prometa, tega pa zagotovo, dokler bo obvezni RTV prispevek, tega zagotovo RTV hiša ne bo videla.

In še za zaključek, no, dobili smo tudi tole pismo, opozorilo Sveta delavcev RTV Slovenija, da se z vsakim dnem sedanjega vodstva in dosedanjega zakona javni medij doživlja nepopravljivo škodo z izgubo gledalcev in ugleda. Zdaj dosedanjega zakona, glede na to, da je to 13. februarja bilo in ta novela zakona že velja, potem izgleda oni že niso z novim zakonom zadovoljni. Torej ne vem, s katerim zakonom bodo sploh še zadovoljni, če niti z vladnim zakonom torej Golobove vlade, niso zadovoljni. Vsaj tako razberem iz naslova. Hkrati pa pred podnaslovom Pomanjkljivo informiranje poklicne napake zapišejo, in citiram. »Vsebino tega pisma je svet delavcev potrdil na xy. dopisni seji, xy. februarja«. Toliko o profesionalnosti in s tem zaključujem tudi svojo razpravo. Hvala lepa.