Govor

mag. Dejan Židan

Gospa predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci in lep pozdrav tudi vsem ostalim prisotnim.

Kakor veste, smo podobno tematiko ne dosti nazaj, pred dvema, tremi tedni že obravnavali na pristojnem odboru, takrat smo obravnavali krovno smer, direktivo, torej, ta inštrument za ukrepanje ob izrednih razmerah na enotnem trgu in takrat sem napovedal, da zaradi pravnega okvira Evropske unije lahko uredbo, v narekovajih, uredbo sme v bistvu sprejmemo le na način, da od zadaj imamo še dva zakonskega predloga. Eno je direktiva, ki mora spremeniti 14 drugih direktiv in drugo je uredba, ki mora spremeniti 5 drugih uredb, torej paket, ne.

Če dovolite, gospa predsednica, samo čisto na kratko še par besed v uvodu.

Evropa tudi v tem trenutku, razen na nekaterih posebnih področjih, to recimo je oskrba z zdravili, pa še dve ali tri, nima sistema, kako razpoznati, prepoznati, dogovoriti in dogovoriti ukrepanje o primeru kriz in zato Evropa pri teh krizah vedno nekoliko zamuja. Prvič, kdaj se naj odloči, da je kriza, kako naj se formalno odloči, da je kriza, kako se naj dogovori, kaj so ukrepi in potem kako naj ukrepe izvede.

Ker ni pričakovati, da v prihodnje ne bo kriz, je bil na ravni Evropske unije dogovorjeno, da se naredi en inštrument, ki bo omogočal hitrejše ukrepanje Evropske unije. Kaj ta instrument v praksi pomeni? Ta inštrument uvaja posebno strokovno skupino na ravni Evropske unije, ki ima 3 naloge in prva naloga je, da v prvi fazi pripravi neke protokole in smernice in v bistvu ves čas izvaja neko obliko monitoringa. Druga faza je, da na predlog te skupine Evropska komisija razglasi fazo pozornosti, to je tista pozornost, ko se že zazna, da so nekatere stvari narobe, Evropski komisiji pa neposredno omogoča, da začne preverjati dobavne verige in tudi kot en ukrepov, da v bistvu z državami članicami dogovori vzpostavljanje novih, recimo temu varnostnih zalog in uvaja tretjo fazo.

Tretja faza pa je na predlog komisije, svet s kvalificirano večino lahko sprejme akt o iz fazi, fazi tri. Kaj faza tri v praksi pomeni? V praksi pomeni, da lahko Evropa odreagira zelo ciljno. Kot prvo seveda predpiše ukrepe, ki jih države članice ne smejo izvajati, zato da ne pride do motenj na trgu, ena članica proti drugi, kot drugo, neposredno lahko poseže tudi v proizvajalne procese, pregleda, kje so zaloge, kje se, kje je proizvodnja kakšne zadeve, ki je označena kot krizno področje in na nek način omeji izvoz iz Evropske unije, na nek način naroči proizvodnjo za potrebe Evropske unije in v kolikor je znotraj Evropske unije mogoče disbalans med državami, da poskrbi tudi za tole.

Naše stališče do današnjih dveh zakonodajnih predlogov, torej odredbe, ne direktive in uredbe, je seveda takšno, kakršno je bilo v prvem koraku, da Slovenija podpira izgradnjo mehanizma za izredne razmere, seveda pa tudi tokrat jasno opozarjamo, da mora biti, ko pride do tovrstnega ukrepanja, ukrepanje časovno omejeno in točno določeno, za katero vrsto blaga ukrepi veljajo. To je tudi stališče Vlade pri obeh današnjih temah. Predlagamo, da podprete, torej, mi podpiramo, da se ta mehanizem izgradi, zagovarjamo pa to, kar tudi zagovarja večina evropskih držav, omejeno in zelo ciljno.

Hvala za besedo, gospa predsednica.