Govor

Leon Behin

Hvala lepa, gospod predsedujoči.

Člani odbora, ostali gostje na današnji seji.

Veliko stvari je bilo že povedano s strani državnega sekretarja, gospoda Medveda. Kot trenutni vršilec dolžnosti generalnega direktorja, bi seveda želel ob tej priložnosti izpostaviti, da kadrovske podhranjenosti področja informacijske, kibernetske in ostale varnosti na Upravi za zaščito in reševanje, pa verjamem tudi marsikod drugod, v državni upravi seveda ni možno na hitro popraviti oziroma dobiti kader, saj je stimulativnost zaposlitev na tem področju v državni upravi, mislim da kar v vseh resorjih zelo problematična, zaradi tega je tudi področje informacijske in kibernetske varnosti samostojnega sistema Uprave za zaščito in reševanje še toliko bolj pomembno, da se uredi v nekem primernem času na primeren način. Tako, da tudi ob tej priložnosti moji sodelavci in jaz, bomo podvrženi velikim naporom in smo velikim naporom v tej kadrovski sestavi s katero danes ne razpolagamo, da odpravljamo tako posledice nekih zadev s katerimi smo danes soočeni, predvsem pa, da gremo v smer tistega, kar bi želeli v prihodnosti. Tako, da tukaj nas čaka veliko izzivov, medsebojne komunikacije in seveda strpnosti vseh

udeležencev znotraj uprave, predvsem pa tistih, ki z nami sodelujejo.

Danes je bilo že povedano, da je sistem delovanja zaščite in reševanja bil močno okrnjen in prizadet. Temu je dejansko tako. Je pa treba povedati, da današnje stanje na tem področju je takšno, da za nas ključna številka 112 praktično obratuje v vsem obsegu in za vse klicoče, ki nas pokličejo na številko 112 zaradi kibernetskega napada ali pa vsega ostalega, ne bi smelo biti nobenih razlik in jih tudi dejansko ni. Enako tudi v odzivu vseh enot in proženju enot, ki morajo se na ustrezen klic tudi odzvati. Je pa seveda kar nekaj težav v samih centrih, od recimo WiFi sistema in vsega ostalega, ki pa bo še sčasoma bil realiziran oziroma za popolno vkomponiranosti strežnikov in varnostne opreme, ki omogoča tudi nekatere druge podsisteme, s katerimi naši regijski centri delujejo. Ampak še enkrat, ob poudarku številka 112 deluje zanesljivo in deluje okej.

Prav tako danes deluje v redu sistem obveščanja in alarmiranja, kar je ključno, kar pomeni, da ljudje so pravi čas lahko obveščeni in tudi zalarmirani. Enako sistem Zare in pa tudi sistem samega videonadzora Krasa, kar sicer je nekoliko manj izrazito v tem času, ampak kljub temu v primeru suše v spomladanskem oziroma poznem zimskem času zelo pomemben ukrep. Je pa seveda veliko, kar je bilo že izpostavljeno oziroma nekoliko več težav pa pri funkcioniranju samega upravnega dela Uprave za zaščito in reševanje, kjer se srečujemo še kar z nekaj aplikacijami, ki so starejšega datuma in seveda ob prehodu na novejše sisteme, novejše varnostne in kibernetske in informacijske zahteve seveda ne morejo delovati in jih bo potrebno nekatere posodobiti, nekatere pa povsem zamenjati. Tako da, mogoče ne smemo gledati pri področju informacijske in kibernetske varnosti samo v pogledu in posledic kibernetskega napada. Tak dogodek povzroči, da se, praktično je to šola za vse, lahko, da se tudi ostale aplikacije, ki so, niso bile neposredno napadene, seveda zaradi varnostnih in ostalih zadržkov in preverjanja morajo preveriti in se izključijo iz delovanja, če ne drugega, že iz preventive in se kasneje vključuje in to se dejansko nam dogaja zdaj že več mesecev in tako kot je povedal državni sekretar, nekatere aplikacije danes še vedno ni možno brez ustreznega varnostnega preverjanja, ker še niso bile preverjene, vključiti v sistem in to seveda pri delovanju uprave povzroča določene težave.

Mi upamo, da bomo te sisteme vzpostavili skupaj s sodelovanjem predvsem Ministrstva za javno upravo, ki te teste za nas izvaja in Ministrstvo za obrambo nekje do konca marca meseca, tako da si upam reči, da tudi tisto, kar bo primerno, bi takrat lahko funkcioniralo, če pa bodo aplikacije takšnega značaja, da jih ni možno vključiti v posodobljen sistem, kajti mi menjamo kompletno strežniško strukturo, kompletno varnostno politiko, kompletno vse varnostne in upravne dokumente s tega področja, potem bo pa seveda take aplikacije potrebno nadomestiti z nekaterimi novimi.

Ključno je tudi ob tej priliki poudariti, da po naših informacijah v tem obdobju, praktično do današnjega dneva, zaradi kibernetskega napada naj ne bi bil odtujen noben osebni podatek in to, bom rekel, smo tudi posredovali pooblaščencu za osebne podatke, da iz tega naslova samega kibernetskega napada in delovanja po kibernetskem napadu menimo, da ni prišlo, kajti ni zabeležen noben dogodek, da bi bilo to tudi storjeno.

Čakajo nas na podlagi tega pomembni cilji za vzpostavitev sodobnega sistema, večkrat je bilo že tudi poudarjeno in tudi ta številka 112. seveda je bila zelo ne ranljiva, ker je delovala na ISDN tehnologiji, ne pa nasip tehnologije, tako da ni nujno, da nova posodob…, boljša tehnologija je tudi veliko, veliko varnejša, absolutno je varnejša, je pa tudi lahko veliko bolj zaradi svoje informacijske naravnanosti občutljiva za raznorazne vdore in tudi za napade in absolutno pa je potrebno to tehnologijo ISDN nadomestiti, ker smo eni redkih uporabnikov, ki jih še to uporabljamo in je potrebno preiti na ustrezno SIP tehnologijo, kot je bilo tudi že tukaj med, predhodno s strani državnega sekretarja tudi izpostavljeno. Ta tehnologija pa seveda ni samo s 112 povezana, ampak tudi z en kup drugih sistemov, tako da jaz sem prepričan, da tudi na vprašanje in vse ostalo, ko bomo predstavljali, verjetno na kakšno vprašanje, pač kateri so ključni razvojni načrti, ki jih imamo na področju samostojnosti in razvoja sistema varstva pred naravno…, informacijskega sistema varstva pred naravnimi nesrečami, da bomo takrat lahko tudi povedali, so pa povezani tako s številko 112, vzpostavitvijo praktično te SIP telefonije in pa SIP nadgradnje, enako tudi za vzpostavitev platforme za obveščanje in alarmiranje ljudi preko različnih komunikacijskih kanalov. Vzpostavitev tako imenovanega digitalnega modela, s katerim bomo komunicirali v prihodnje vsi reševalci in pa seveda nadaljevanje prenove sistema javnega alarmiranja in pa samega poslovanja Uprave za zaščito in reševanje.

Hvala lepa.