Govor

Hvala lepa, predsedujoči, za besedo. No, sicer je že predhodnica izčrpala kar veliko vprašanj, se mi zdi, da je šla res čez vse sklope. No, pa vendar nekatere stvari dodatno me pa res zanimajo, sploh tam, kjer nekatere informacije oziroma podatki, bi rekla, strižejo ali pa so si nekako v nasprotju.

Najprej bom začela pri vašem koncu - prihodnost bo, če bo ta solidarna, tako nekako ste rekli. Jaz se z vami tu ne morem strinjati. Jaz trdim, da solidarnost je vrednota, ki je prisotna že danes. Solidarnost je vrednota, ki je seveda ena od tistih pozitivnih vrednot, in je pomembno, da se krepi. In solidarnost je vrednota, ki nikakor ne more biti omejena na eno ministrstvo, to bi bilo sramotno za državo. Solidarnost mora biti prisotna na vseh ministrstvih in v vseh porah družbenega življenja, samo na ta način bomo res socialna in solidarna družba. Zato me pravzaprav moti ustanovitev tega ministrstva. Meni izgleda tako, kot da bi rekli morda, da bi ustanovili ministrstvo za pravičnost ali pa ministrstvo za poštenost; nekako tako mi to deluje, zato ker pač govorimo o eni od vrednot, ki bi morale biti povsod, ne pa omejeno v neko ministrstvo. Seveda se mi zdi, da ste pač nekoliko neposrečeno izbrali to ime, kajti ne morem se strinjati, da solidarnosti danes v naši družbi ni. Sem pa povedala, da si želim, da jo je več, ampak ta področja, ki jih boste vi pokrivali, seveda niso popolna solidarnost, daleč od tega, to je samo en del zgodbe. Imamo še ogromno drugih področij, kjer je ta solidarnost pomembna.

Zdaj grem kar k vprašanjem. Že kolegica je omenila o tem, da rebalans bo, čeprav je bilo napovedano, da nekih novih stroškov za nova ministrstva ne bo. Res ste v svojem nastopu doslej napovedali dva direktorata, če sem dobro slišala. Ne vem, ali je to vse, ali bodo trije? Se opravičujem, celo tri direktorate. In zanima tudi mene, koliko bo to stalo. Sedaj, zelo pomembno je, sedaj ste 6 mesecev, kako, 7 mesecev že praktično imate Vlado in marsikaj od tega, kar ste danes govorili bi se lahko že uresničevalo, kakšna zaveza bi lahko tudi že imela kakšno časovno komponento ali pa dokument, ki bi bil pred nami, pa tega ni. Zato me zanima, glede na to, da boste na novo vzpostavili, se pravi, celotno ministrstvo skupaj z direktorati, koliko zaposlenih, koliko denarja in kdaj pravzaprav boste sploh sposobni delovati, kdaj boste začeli z delom? Nenazadnje pač gre to za neka nova področja, se pravi, bo potrebno tudi nekaj časa, da se vse skupaj pravzaprav sploh začne odvijati in me zanima, kdaj pravzaprav boste res dejansko se sploh začeli lahko konkretno in resno ukvarjati z vsebino, ki pač je pomembna in nekatere stvari ste celo opredelili?

Poglejte, kar se tiče dolgotrajne oskrbe. Ves čas poslušamo kako zakon, ki smo ga sprejeli v prejšnji Vladi po 20 letih ni dober in tako naprej in da je pomanjkljiv. Se pravi, jaz mislim, da te, če je bil pomanjkljiv, te pomanjkljivosti bi lahko bile res že odpravljene, ampak zanima me nekaj. V vaših obljubah pred volitvami, se pravi, Stranke Levice, ki bo prevzela ta resor ste napovedali povsem nov Zakon o dolgotrajni oskrbi, ki bo slednje določal kot javno službo, se pravi, napovedali ste povsem nov zakon, v koalicijski pogodbi pa ste napovedali, da bo do maja 2023, še nekaj mesecev je pred nami, pa bo sprejet Zakon o dolgotrajni oskrbi, ampak ne zakon, ampak spremembe zakona. Se pravi, tukaj me dejansko zanima, kje pravzaprav pri tem res pomembnem zakonu smo? Namreč ti ljudje, prej ste govorili o solidarni prihodnosti, jaz bi pa si želela govoriti o solidarni sedanjosti in ti ljudje, ki to oskrbo potrebujejo potrebujejo že danes in bi si vsi želeli, da se zadeva čim prej začne realizirati, ker dejstvo je, da stanje - pazimo, poglejte kaj se dogaja v zdravstvu, rušitev sistema - tukaj vam moram povedati, da so že področja, kjer se sistem ruši. Iz terena prihajajo informacije, da so sobe prazne, ne zato, ker ne bi bilo varovancev in želj po oskrbi, nasprotno, teh je ogromno, ampak ni kadra. Kadrovski manko je takšen, da v bistvu ne morejo več delovati vse kapacitete in zato je tukaj, se mi zdi to zelo pomembno in me zanima res ta časovna komponenta oziroma ali boste morda vmes naredili kako spremembo za hitrejšo rešitev, nekaj ste omenjali, da se boste ukvarjali z naborom kadrov in tako naprej pri različnih zadevah, ampak tukaj me res zanima časovnica? Kajti, če bo sprejetje zakona res maja 2023, če pač verjamem v tem zapisu v koalicijski pogodbi, mi povejte, ker to verjetno, potem danes že veste, kdaj bo pa začetek izvajanja zakona? Namreč zakon je res lahko sprejet maja, izvajanje je pa lahko pomaknjeno v neko dolžino v prihodnje še lahko tudi za leto dni, ne vem, zato me pač to zelo zanima. S

Sedaj bi se ustavila tudi pri Stanovanjskem skladu. Povedali ste, da so pač tukaj težave. Tudi tukaj ste napovedali kadrovsko okrepitev, jaz ne vem, če pač je ravno kadrovska okrepitev problem, pa vendar, se pravi, vaš cilj je zagotoviti 20 tisoč najemnih stanovanj. Vi ste bili, bom rekla, veliko bolj odločnejši, namreč do leta 2030 ste napovedali najprej 20 tisoč najemnih stanovanj, vendar ko je bil na zaslišanju minister do danes vašega resorja, minister Luka Mesec je povedal, da ne more obljubiti, kako točno in koliko stanovanj in do kdaj bodo zgrajena. Se pravi, napovedano je 20 tisoč najemnih stanovanj do leta 2030, ni pa upal povedati, rekel je, da si tega ne upa napovedati, kakšna je časovnica, koliko stanovanj in tako naprej. Vi ste zdaj povedali, da boste v tem letu, v tem letu zgradili tisoč stanovanj, v naslednjem letu že 2 tisoč. Tako ste pač povedali, saj boste lahko to popravili, vendar pa me zanima, če bo teh tisoč stanovanj že v tem letu, potem verjetno so lokacije že znane, verjetno imate že gradbena dovoljenja, ker za gradbena dovoljenja so potrebni meseci, da se dobijo vse dokumentacije. In toliko bolj me to zanima, namreč minister za okolje in prostor je podobno kot gospodarski minister omenjal možnost, da se pristojnosti za izdajo gradbenih dovoljenj prenesejo celo na občine. In zdaj, če se pač tam to dogaja, vi tukaj boste potrebovali gradbena dovoljenja in me res zanima, kako daleč ste s temi postopki. Ker tisoč stanovanj v tem letu je kar velik zalogaj. Mislim, da tudi obstoječa gradbena zakonodaja in Zakon o umeščanju v prostor omejujejo določeno število stanovanj, tako da ni to čisto odprto, tako da me res zanima. Potem pa rekli ste pač zopet prihodnost, ne, zdaj po svoje pa rešujete mlade. Ampak, veste, 2030 ga to ne bodo več mladi, ne, ta generacija bo že starejša. In me zanima tudi morda, če imate res še kakšno rešitev, ki bo pa zdaj ta trenutek še mladim dodatno pomagala. Naj spomnim, da je Janševa vlada z Zakonom o stanovanjski jamstveni shemi za mlade do 38. leta omogočila najem stanovanjskega hipotekarnega kredita s 100-odstotnim jamstvom države za posojilo do 200 tisoč evrov in z možnostjo od plačevati do 30 let. Jaz trdim, da je pač to znesek, zdaj, če se je pač ena družina to odločila danes, to se lahko odloči dobesedno danes, se pravi, ne bo treba čakati do 2030, ampak se nek mlad par ali pa posameznik tudi lahko pač odloči ali pa družina za najem tega hipotekarnega kredita. In jaz mislim, da ta praktično ne bo obročno višji kot bodo stroški najemnega stanovanja, kajti stroški najemnega stanovanja potegnejo tudi še pač druge stvari zraven, sploh če so se za pač odločili za kakšno nadgradnjo stanovanjske hiše ali pa kaj drugega, kar še zmanjša stroške, če je pač skupnost večja. Skratka, res me zanima, ali imate kako rešitev dodatno za mlade, se pravi nekoliko tudi hitrejšo. In pa seveda, kako boste pač reševali dejansko te birokratske ovire.

Zdaj iz vaše besedne zveze razvijanje in promocija modelov lastništva zaposlenih je, pač sama besedna zveza govori o tem, da naj bi vzpostavili več tovrstnih modelov. In me, prosim, lahko, če za javnost pojasnite, koliko teh modelov bi vi uvajali, katere in osnovne karakteristike teh modelov. Fajn je, da poveste vsaj nekaj konkretnih karakteristik, da bodo pač lahko ljudje vedeli, za kaj gre. Zdaj zakonodaja lastnikom podjetij že sedaj omogoča proces lastništva na zaposlene, lahko so pač, se pravi, kaj boste vi spreminjali? Rekli ste, da to seveda ne bo obvezno, da bo to nekaj ponujeno, pa me zanima, kako bo to izgledalo z državnimi podjetji. Boste tukaj začeli? Zakaj pa ne, če je to tako dobro? Potem verjetno boste začeli s kakšnim državnim podjetjem. Kaj je s podjetjem v mešani državno zasebni lastnini? Se pravi, tukaj so pač stvari, ki so zelo pomembne. Nenazadnje gre pri vseh teh zadevah potem tudi za sam nadzor, tudi če bi, mislim, da ste nekje napovedovali takšne spremembe, ki bi tudi nadzorne funkcije zelo omejile, poslovodstva na primer ne bi bilo več,. Kaj to pomeni, da ne bo nadzornih svetov, ne bo nadzora nad ničemer? Tako, da tukaj so tudi nekatere dileme pa teme, ki so zelo pomembne tudi za sama podjetja, da vedo kako in kaj. Toliko zaenkrat iz moje strani. Hvala.