Govor

mag. Andrej Rajh

Hvala lepa. Lep pozdrav tudi v mojem imenu.

Pred nami je tehnični predpis, torej dokument, Predlog Uredbe Evropskega parlamenta in Sveta o homologacij motornih vozil in motorjev ter sistemov, sestavnih delov in samostojnih tehničnih enot, namenjenih za taka vozila, glede na njihove emisije in trajnost baterije, ter razveljavitvi uredb Evropskega sveta 715/2007, številka 595/2009.

Osnovni namen predloga uredbe je, da se prenesejo zahteve glede nove emisije, stopnje nižjih emisij motornih in priklopnih cestnih vozil z najmanj štirimi kolesi, tako imenovani Euro-7. Predlog uredbe združuje zahteve glede emisij za vse kategorije motornih in priklopnih cestnih vozil z najmanj štirimi kolesi. Evropska komisija ugotavlja, da se bi na tak način s predlogom znižale emisije NOX pri osebnih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih za najmanj 35 %, pri avtobusih in težkih tovornih vozilih pa za najmanj 56 %. Nadalje se pričakuje zmanjšanje deleža prašnih delcev pri tovornih vozilih za najmanj 13 %, pri avtobusih in težkih tovornih vozilih pa za najmanj 39 % odstotkov. Predlog uredbe predvideva pri osebnih avtomobilih in lahkih tovornih vozilih tudi zmanjšanje delcev iz zavor za najmanj 27 %. Predlog uredbe bo tako imel tudi količino delcev mikroplastike iz pnevmatik vozil. Predlog uredbe hkrati predvideva, da se bo ta uredba za vozila kategorij M1 in N1, torej osebni avtomobili in lahka tovorna vozila ter njihove sestavne dele in samostojne tehnične enote, začela uporabljati 1. 7. 2025, za vozila kategorij N1, N3, M2 in M3, torej za težka tovorna vozila in avtobuse ter njihove sestavne dele in samostojne tehnične enote ter za priklopna vozila kategorij O3 in O4 pa od 1. 7. 2027. Za vozila kategorij M1 in N1, osebni avtomobili in lahko tovorna vozila, izdelana v malih serijah do tisoč 500 vozil na leto, se bo uredba začela uporabljati šele 1. 7. 2030.

Predlog uredbe je bil v medresorskem usklajevanju med Ministrstvom za infrastrukturo, Ministrstvom za gospodarstvo in Ministrstvom za okolje in prostor. Glede na to, da je uredba še v začetni fazi sprejemanja, bo v nadaljevanju zagotovo deležna še nekaj popravkov, saj je Ministrstvo za gospodarstvo podalo nekaj pripomb ali pa dvomov glede stroškov in smiselnosti prenosa direktive v taki obliki, saj vemo, da bo po letu 2035 prenehalo se v bistvu proizvajati vozila na notranje izgorevanje, torej z dizelskimi motorji. Zato tudi pričakujemo v nadaljevanju, da bo ta uredba predmet nadaljnjih usklajevanj.

Hvala lepa.