Govor

Hvala lepa. Spoštovani kandidat za ministra dr. Felda. Spoštovana predsednica odbora, kolegice in kolegi. Zagotovo je izobraževanje tisto, ki vse nas, poslance, politiko, starše, vse zanimira kadar prihaja do kakršnihkoli težav v izobraževalnem sistemu, zato ker tam se kalijo naši bodoči rodovi in je prav, da se kalijo tako, da so samostojni, da imajo seveda neko zavest in da spoštujejo družbo in mislim, da je zato tudi ta naš, bom rekla, pogled na izobraževanje toliko bolj pomemben in seveda smo se ga lotili z vso resnostjo. Dr. Felda, opisali ste dejansko res kaj so težave v tako v osnovnošolskem kot srednješolskem programu, čez nekaj ur bomo govorili tudi o fakultetah in tako naprej. Ampak vendarle je res težava, kako naše otroke zanimirati, da bi praktično spoznali in iz sebe dali tisto, kar je možno najboljše. Govorili ste seveda o teh kompetencah in vsem tem, pa vendarle trenutno stanje, ne morem mimo tega, da ne bi govorila o trenutnem stanju. Osnovne in srednje šole se soočajo res s hudim pomanjkanjem učiteljev, to ste omenil, tudi ste povedal, zakaj je treba biti pozoren pri tem, pa vendarle, po ocenah naj bi jih primanjkovalo trenutno od 2 tisoč do 4 tisoč. Primanjkljaj šol rešujejo s študenti in učitelji brez ustrezne izobrazbe ali strokovnega izpita. V prihodnjih desetih letih se bo upokojila tretjina učiteljev, mladih, ki bi jih nadomestili, pa že danes ni dovolj. Prej ste omenil, imamo prosta delovna mesta za strokovne sodelavce, pa jih ne moremo zapolniti, ker ni kadra in ga ne moremo tudi tako hitro sprocesirati. Izobrazba nekega profesorja je najmanj pet let, a ne, poleg srednje oziroma gimnazijske izobrazbe. Ravnatelji menijo, to sem zasledila, da bi bilo najboljši kratkoročni ukrep zvišanje plač, primerljivost z zasebnim sektorjem. Na ministrstvu ste se v tem obdobju odločili, da boste podelili štipendije za pedagoške študijske programe na področju matematike, fizike, kemije in računalništva. Podelili ste jih samo 41 od 50, se pravi, da zanimanja za te poklice ni, to to je pokazalo na področju podeljenih štipendij. Uvedli ste pripravništvo in dodelili dvesto pripravniških mest. To ni dovolj, kljub vsem tem ukrepom ni dovolj. Zato me vseeno bolj konkretno zanima, kaj nameravate narediti na področju plač v šolstvu. Tega se sicer niste dotaknili. Imeli smo včeraj ali pa v zadnjih dveh dneh dogovor z sindikata in Vlade glede plač vzgojiteljic. Moram reči, da da so bile malo opeharjene. Štiri plačni razredi je ravno toliko, kolikor se bo dvignila minimalna plača v Sloveniji, skratka, zelo slabo so se izpogajali, lahko rečem, no, tako da me to na nek način žalosti.

Potem bi šla malo na prenovo, to sem zdaj opozorila na kadrovski vidik, na prenovo. V Novi Sloveniji menimo, da slovenski šolski sistem, tako kot ste ga tudi že vi omenil, se pravi, tukaj imamo stične točke, potrebuje celovito prenovo. Cilj ne sme biti pomnjenje informacij, ampak uvedba celostnega, res kompetenčnega modela, ki temelji na pridobivanju znanja, veščin, spretnosti in vrednot in povezovanja. Pozdravljam to, da ste rekli, da bi za prvo triado to naredili. Mogoče so to neke sodobne oblike znanja, ki jih poznajo nekateri modeli, ki sicer v Sloveniji niso toliko prisotni, pa mislim, da dajejo dobre rezultate in v tujini imajo take modele močno vpeljane. Mislim, da je seveda potrebno te modele prenoviti tako, da se temeljne kompetence, ne, temeljne kompetence vključijo. To so seveda kultura, sociala, jezikovna, digitalna, inovativna, podjetniška, naravoslovno matematična, kulturna, državljanska kompetenca. Nikoli ne smemo pozabiti na državljanski vidik in to državljansko kompetenco in državljanska vzgoja mora dejansko prispevati k razumevanju delovanja države, demokratičnih postopkov, poznavanju nastanka naše samostojne države, ne pa biti zgolj neka nebodigatreba stvar v urniku, ki se jo dejansko nekako preleti. In seveda me zanima, na kakšen način, mogoče bolj konkretno se boste lotili prenove teh učnih načrtov oziroma kako mislite oziroma kaj bolj konkretnega. Vi ste sicer rekel, bomo to naredili, ampak mislim, ker ste minister, imate zadeve verjetno že pripravljene. Lahko vseeno kaj več slišimo tudi na tem, v bistvu na tej kompetenci, kakor se ji reče državljanska vzgoja ali pa ta demokratični postopek? Kar sem hotela mogoče, ampak to bo res. Ob 15. uri imamo tudi hearing ministrice Emilije Stojmenove Duh, se pravi, ampak vseeno malo, vseeno ta napredne digitalne veščine, veliko ste jih omenil, seveda si želim, da bi bili primerljivi z evropskimi državami, trenutno smo podpovprečni na tem področju. Za delovanje v sodobni informacijski družbi bi morali mladostnike zagotovo bolje opremiti z naprednejšimi kompetencami programiranja, to vem, da je zdaj, bom rekla, tisto, kar bo verjetno krojilo prihodnjih 20, 30 let to znanje, ta kompetenca, izdelava aplikacij, se pravi svetovni splet, hkrati pa želim tukaj tudi opozoriti na veliko odvisnost, ampak to bo sledilo vprašanje potem kandidatki ob 15. uri. Te dni sem zasledila na enem od slovenskih medijev, da se srečuje Slovenija z izjemno visokim porastom odvisnosti ravno od teh digitalnih vsebin.

Omenili ste vajeništvo, sama sem ga razumela kot vajeništvo. Rekli ste, da med mladimi ni zanimanja Gospodarstvo to dejansko rabi. Od leta 2017 imamo v Sloveniji Zakon o vajeništvu, se pravi, že, če lahko rečem, 6 let ali pa dobrih 5 let, vajeništvo v sodelovanju z nekaterimi šolami in podjetij dobro deluje, bi lahko bil nek pilotni primer, kako dobre prakse, vendar zagotovo res ostaja še nekaj izzivov, vzpostavljanje vertikale, ki omogoča izobraževanje v enaki obliki na več ravneh, od srednjega poklicnega do visoko strokovnega izobraževanja. In seveda me zanima, ali boste stopili nasproti delodajalcem in načrtujete kakšne spremembe, ker zakon imamo, se pravi, nekaj bi bilo potrebno spremeniti, da bi zadeva zaživela in verjetno glede na to, da je pomanjkanje, zdaj smo imeli pomanjkanje, pa mislim, da še vedno se kaže dobra zaposljivost, si tako mladi kot tudi delodajalci želijo kompetentnih, mladi si želijo, da ko pridejo na trg dela, da imajo kompetence in so za to tudi primerno plačani, delodajalci pa si želijo takih mladih, ki pridejo z znanji, seveda jih tudi želijo plačati in seveda želijo tudi obdržati, me zanima kako.

Eno področje mogoče, ki se ga niste toliko dotaknili, pa se mi zdi, da je pa v trenutni situaciji, ko smo in seveda glede na starajočo družbo izjemno pomembno pa je, kako v bistvu intenzivno reševati področje socialnega varstva in oskrbe starejših. Se mi zdi, da to področje je izziv, ne samo področja zdravstva, ampak tudi področje izobraževanja, ker kadra res močno primanjkuje in kot sem dejala, glede na projekcije staranja prebivalstva bo to področje v prihodnje le še v večjem deficitu, če ne začnemo iskati ustreznih rešitev. Zanima me, kako se nameravate lotiti tega področja izobraževanja, pridobivanje mladih, da se odločijo za ta poklic. Poklic je deficitaren poklic, se mi zdi, da nenazadnje so se v zadnjih dveh letih, če lahko rečem, se delno uredile tudi plače, vendar mladi se še vedno ne odločajo za ta poklic in pred nami je zagotovo tudi dolgotrajna oskrba, ki bo potrebovala ta kader in me zanima kako in na kakšen način se bo zagotovilo.

Samo še na kratko grem samo skozi vašo koalicijsko pogodbo, kjer je seveda to zaveza, kaj se bo naredilo, enih par točk. Seveda, Belo knjigo ste omenjali in tudi v jo imate v koalicijski pogodbi, tako kot ste rekel, 1999, je že mogoče nekoliko res potrebna spremembe. Omenili ste ali pa tukaj je zapisana ena točka, zagovarjati ničelno stopnjo diskriminacije otrok v vseh šolah in vrtcih, pa se tole vendarle dokazuje. Zadnji primer, bom rekla, da se je otrok ubranil medvrstniškega nasilja v razredu, je zgovoren, jaz lahko trdim, da to ni osamljen primer, samo nekateri pridejo v medije, nekateri pa ne, tako da to je resna težava. Velikokrat sem rekla, da da znajo biti včasih naši najmlajši zelo kruti do svojih sošolcev, do svojih vrstnikov in niti starši včasih nimamo te moči, pa vendarle je neka taka vzgoja za vrednote povezana tudi s celotno družino, starši in tudi šolo, vrtcem kot vzgojno-izobraževalno. Tukaj gre tudi vzgoja za vrednote mimo katerega ne moremo iti, pa mogoče niste niti toliko dali poudarka.

In seveda me zanima, počasi bom zaključila, ja. V prejšnjih dveh letih je bilo znatno namenjeno sredstvo za posodobitev infrastrukture vzgojno-izobraževalnih institucij. V bistvu takrat smo, ali pa tistih 125 milijonov je bilo namenjenih za šole in vrtce, posodobitev novogradnje, v vaši koalicijski pogodbi pa je napisano, da boste dali poudarek na sodobnem opremljenosti šol, vključeno z ustrezno digitalno tehnologijo. Pa me zanima, kdaj lahko šole pričakujejo, ker marsikatera šola je na tem področju podhranjena. Ne morem mimo tega, da ne bi rekla, kako so v času Covida učitelji, da so normalno izpeljali pouk, sami kupovali si pametne table ali pa tablice, da so lahko recimo razlagali ravno matematiko, fiziko na teh. No, mislim, da je to že nekaj osnovnega, kar potrebuje vsak učitelj, tudi iz tega vidika, da bo sam nabral kompetence in znanje, ki jih bo lahko kasneje tudi dajal. To je tudi del vseživljenjskega učenja taka sodobna digitalna oprema.

Hvala zaenkrat, pa srečno.