Govor

Stanko Baluh

Hvala lepa, gospa predsedujoča. Spoštovani poslanci in poslanke in prisrčen pozdrav tudi z moje strani! Seveda tudi hvala, da ste uvrstili na dnevni red 9. Poročilo.

9. Poročilo, kot ste že tudi sama navedla je skladno z uresničevanjem Zakona o romski skupnosti v Republiki Sloveniji in ga je koordiniral in pripravljal Urad za narodnosti skupaj z vsemi pristojnimi ministrstvi ter vladnimi službami, z Nacionalnim inštitutom za zdravje, Stanovanjski sklad Republike Slovenije je sodeloval, občine, kjer živi romska skupnost in Svet romske skupnosti Republike Slovenije.

Da bom krajši in bom podal nekatere orise omenjenega poročila, ker bodo lahko še potem tudi dodali kolegi iz pristojnih ministrstev na kakšna vaša vprašanja. Torej, poročilo vsebinsko zajema vse pomembnejše informacije o aktivnosti na tem področju, ki so bile izvedene v letu 2021. Moramo se zavedati, da je bilo leto 2021 zaznamovan tudi s covidom, z boleznijo covid in so se nekateri programi, tako je tudi zapisano noter, v nekih merah, v neki meri tudi niso v celoti uresničevali, kot je bilo predvideno in zavzema tudi nekatere prve mesece iz leta 2022.

V zvezi z začetkom uresničevanja nacionalnega programa ukrepov 2021-2030, ter potem so nekatera poročila vežejo tudi že na nov sprejeti nacionalni program ukrepov 2021-2030, ki ga je Vlada lani decembra tudi potrdila. Seveda, to je en del poročila, drugi del pa je pregled uresničevanja obveznosti na podlagi Zakona o romski skupnosti, kjer so ga tudi pripravile pristojna ministrstva in pa vladne službe ter na koncu imamo tudi pregled, preglednico sofinanciranja potreb romske skupnosti ter tudi finančna ovrednote vseh programov in projektov, ki so se izvajali na lokalni ali pa na državni ravni. Jaz bi tukaj rekel, da je potrebno pogledati tudi, da so na koncu, to ste tudi opazili, po vsej verjetnosti v branju, vsakega vsebinskega poglavja, ki so ga, ki je predstavljen, so tudi nekateri sklepi oziroma ugotovitve, ki smo jih povzeli na podlagi prejetih poročil ter potem tudi na nek način nakazali nekatere poti, kjer bi bilo nujno potrebno še postoriti kaj za razvoj romske skupnosti.

Morda bi se jaz dotaknil še v tem delu, da je tudi ob formiranju te nove Vlade, so, se je k tej temi pristopilo zelo aktivno, hitro in učinkovito, tako da smo že takoj po tem ustanovili tudi novo delovno skupino za obravnavo romske problematike, ki jo bo vodil v tem sklicu sekretar v kabinetu predsednika Vlade, gospod dr. Anton Grizold in bo združevala tudi vsa pristojna ministrstva, potem predstavnike občin, kjer živijo romska skupnost, predstavnike Romov ter na odločitev tudi na prvi seji, ki je že potekala 11. 11. 2022, da se na sejo vabijo tudi vsi ostali predstavniki, kot so predstavniki glas ljudstva in pa seveda tudi Foruma romskih svetnikov ter po potrebi po tematiki, ki jo bomo odpirali.

Tako da, tudi ta delovna skupina je na 1. seji, kot sem že omenil, 11. 11., pregledala, tudi se seznanila s poročilom dela prejšnje delovne skupine, ga ocenila kot dobrega in zelo proaktivnega in si tudi na tej prvi seji zastavila tudi nekatere cilje. Zdaj jaz v te cilje, jih ne bom šel naštevati, ampak bi rekel, da so zelo proaktivni. Da omenim morda samo dva, dva taka ukrepa, da so se formirali tudi dve posebni podskupini, ena skupina bo, bi rekel, proaktivno in aktivno vodila področje infrastrukture, okolja, prostora in financiranja občin. To delovno skupino bom vodil jaz osebno, ker je bila takšna želja, ne glede na to, da vemo, da je v državi bolj za to področje pristojno Ministrstvo za okolje in prostor in morda še infrastruktura zraven, ampak ne glede na to, ker je bila prošnja izrecno iz kabineta predsednika Vlade, sem to nalogo tudi sprejel.

Druga delovna skupina za področje socialne politike, izobraževanje in varnost jo bo vodila državna sekretarka, gospa Tina Heferle in moram povedati, da sta se obe delovni skupini že tudi sestali, sta si naredili tudi neke vrste smernice za operativno delo in pa naj še kot informacijo dodam, da je naslednja, 2. seja delovne skupine delovne skupine bo v Novem mestu v romskem naselju Brezje-Žal, Brezje-Žabjak, in smo sprejeli tudi, bi rekel, prijazno gesto župana Gregorja Macedonija, tako da bo 14. 12., to pomeni naslednjo sredo, ta seja potekala prav v Žabjaku.

Jaz bi morda kot informacijo še zaključil s tem, da dejansko ta pregled, poročilo, ki je že deveto, nam daje nek vpogled v izvedene aktivnosti in ukrepe v letu 2021, in seveda se vleče tudi širše. In tako kot ugotavljamo, da so tudi glavne informacije, ki so podane s strani pristojnih ministrstev, bi rekel, zelo široke, tudi finančno podprte, kar mi na Uradu za narodnosti, ki vodimo aktivnosti preko evropskega projekta SIFOROMA, ugotavljamo, da je še dejansko potrebno velikega sodelovanja na lokalni ravni med različnimi institucijami, povezovanja lokalne skupnosti in državnih organov. Predvsem pa ob vsem tem ugotavljamo, da je pomanjkljivo vključevanje romskih predstavnikov na lokalni ravni, to pomeni posameznih Romov, ki kjer se jih določene teme lotevajo in jih je potrebno aktivno tudi vključiti na lokalni ravni. Tako da, na tej ravni te ugotovitve našega urada so, da je nujno potrebno aktivirati vse delovne organe, delovne skupine, ki jih imajo na pristojnih občinah ter v njih vključiti aktivno tudi participacijo romske skupnosti. Kajti ob vsem tem, in s tem bom tudi zaključil, ker ste v zaključku, boste lahko videli tudi finančno oceno vseh projektov, ki tečejo, ugotavljamo, da enostavno ne dosegamo aktivnosti in aktivne participacije predstavnikov romskih, romskih predstavnikov samih. In tukaj se ubadamo dejansko z nekim vprašanjem, kar se tiče tudi vseh nas, ki danes tukaj sedimo, tudi poslancev, ki lahko aktivno participirajo tako na lokalni in tudi na državni ravni, da je potrebno najti primerno pot za aktivacijo prepoznavanja, da romska skupnost prepozna vse sistemske rešitve in programe, ki so jim dani na voljo, da bi se lahko hitreje aktivirali oziroma vključili v celostno družbo.

Morda s tem zaključim, s tem stavkom, in sem seveda na voljo tudi za vsa naknadna pojasnila.

Hvala lepa.