Govor

Vesna Nahtigal

(Vesna Nahtigal, Gospodarska zbornica Slovenije.)

Spoštovana predsedujoča, minister, državna sekretarja in pa seveda vsi člani in članice Odbora za gospodarstvo, prisrčen pozdrav v mojem imenu in v imenu Gospodarske zbornice!

Jaz bom ponovila par stvari, ki jih je že gospod minister povedal, najprej pa seveda tudi pohvalila to pripravljenost tako ministra za gospodarstvo, ki je naš matičen minister, kot tudi ministra za infrastrukturo, gospoda Kumra in pa seveda njihove ekipe, da so s člani delodajalskih organizacij v zadnjih treh mesecih res izredno veliko časa posvetili nastajanju tega zakona. In moramo reči, da z načinom, kako smo ta zakon pripravljali je seveda to vse pohvale vredno. Vemo pa, da je situacija zelo, zelo sestavljena in zelo, zelo občutljiva in da samo en zakon, na žalost, ne rešuje vsega. Dovolite mi, da v teh petih minutah, ki so mi na voljo, vseeno osvetlim tudi drugi del, ki tukaj ni predmet debate, je pa še kako pomemben za to, da razumemo to situacijo.

Ta zakon je nekako definiral tri oziroma pet modelov pomoči, kjer smo dodali še enega posebnega, ki ga moramo seveda kot izjemo prijaviti, prijaviti moramo vso pomoč, ampak ta izjema je še posebej pomembna. To pa zaradi dejstva, ker hvala bogu nimamo, da rečem, toliko slabih podjetij, da bi lahko koristila to intenzivno pomoč z minus 40 EBIDTA pa z negativnim EBIDTA-jem. Zato je pomembno, da podjetja, ki so velika, veliki porabniki in so energetsko intenzivni lahko pridejo do malo več denarja, kot omogoča posebna pomoč, ki je v višini 4 milijone, smo to posebno pomoč za zmanjšano gospodarsko učinkovitost prijavili. Domislili skupaj z delodajalskimi organizacijami in pa priglasili oziroma dali v ta predlog zakona, ki je pred vami. Vsi ti modeli, ki so v tem zakonu popisani, so pa seveda nastavljeni na nek model, kjer je bil predlagan ovoj, v katerem bi mi lahko ohranjali konkurenčnost in ta je med 150 in 250 evri, tista zgornji razpon, do katerega naj bi pa elektrika prihajala, ponudbe prihajale, pa je bil nekako določen potem za vse te vrste pomoči na višini 350, 360 evrov.

Ta model je bil v gospodarstvu vsem nam predstavljen, 11. 11. in mi smo, moram reči, bili s tem modelom zadovoljni, ker mi vsi zelo tesno spremljamo, kaj se nam dogaja v Evropi, vemo, koliko imajo naši sosedje, kajne, a vendar, seveda, takrat so bile ponudbe na elektriki, na trgu, pa že tudi dosti višje, ampak, to nekako smo razumeli, da bo z uredbo, ki je pa potem zagledala luč sveta, uredba, ki se ji reče o določitvi mehanizma oblikovanja cen EE za velike posebne odjemalce, je pa nekako Ministrstvo za infrastrukturo pripravilo in jo objavilo in velja od 1. 1., 1. 12. do 31. 12., to je še potem modificiralo čez en teden in s to uredbo smo mi vsi pričakovali, da bo na koncu res nekako ta cena zgornja, kjer bodo ponudbe s strani elektro distributerjev prihajale, prišla do te višine in da bomo mi potem lahko s temi različnimi oblikami pomoči, ki so bile danes že omenjene, osebna, enostavna, posebna, posebna z zmanjšano gospodarsko učinkovitostjo in ostali dve intenzivni, dejansko podjetja na koncu izračunala to, to ceno iz tistega ovoja in pri tem bi slovensko gospodarstvo lahko ohranjalo konkurenčnost.

Seveda nas zelo boli, da bomo mi do te pomoči prišli šele konec marca. Razumem proceduro, ampak poglejte. Če primerjamo spet pri tej uredbi dobavitelje, ki nam ponujajo elektriko, so se zelo lepo zagarantirali. Imajo ceno v modelu Leipziška borza, plus 10 evrov manipulativnih stroškov, nam pošljejo, podjetja se morajo takoj odločiti, v 15. minutah, na primer, take zelo rigidne pogoje imajo in plačati jo morajo v 15. dneh. Ta ista podjetja bodo pa plat…, dobila prvič, prvo nakazilo 80 procentov za tiste 3 mesece šele marca, v predlogih pa so bili tudi za to posebno pomoč tudi, da bi te, bom rekla, ti večji porabniki prišli do te pomoči šele koncem junija. To, dragi poslanci, ne smete dovoliti. Na tak način bomo imeli res problem v gospodarstvu.

Saj v predlogu tega ta moment ni, ampak se bojim, da še kaj pride in jaz vas na to opozarjam. Podjetja so imela težko likvidna…, težko Covid krizo, imela…, zdaj tudi te situacije trajajo ne šele zdajle, ampak že eno leto, od leto pa 3 mesece, praktično, imamo že takole težke pogoje, en del pomoči seveda smo dobili, kar je bilo tudi ravnokar povedano, ampak mi dejansko smo edina, da rečem, ciljna publika, ki še ni čisto nič dobila za leto 2023, ne govorim za leto zdaj 2022, ne.

Tako da jaz mislim, da tudi potem, če, če ta podjetja ne bodo imela konkurenčnih pogojev pri teh cenah, ki so danes na trgu, ne, žal marsikatero podjetje razmišlja, da ne podpiše z elektro distributerji cene, ker ko si izračuna do kakšne subvencije lahko pride, pa pri ceni 450 evrov, ki mu jo ponuja elektro distributer, mu njegova cena, njegov produkt ne bo prenesel, se kaj lahko zgodi, da bodo ta podjetja dejansko zmanjševala, ker bo to edini možen rezultat, zmanjševala obseg proizvodnje, ne vem, če bodo potem dovolj ti ukrepi s čakanjem na delo, a ne, se bojim, da bo še kakšen bolj rigiden odnos, zato res upam, da bosta, bom rekla, oba dva ukrepa in ta zakon in ta uredba, ki je, upam, da bomo še kaj jo modificirali, prejela in da bo to gospodarstvo ostalo, da ga ohranimo.

Mogoče za začetek toliko, hvala.