Govor

Branko Bregar

Lepo pozdravljeni, spoštovane poslanke, spoštovani gostje. V veselje mi je, da vam lahko predstavim ta državni program, o katerem smo govorili, za obvladovanje raka za obdobje 2022-2026.

Rak je eno izmed največjih bremen, bremen javnega zdravja. Po zadnjih podatkih Registra raka je v Sloveniji za rakom v letu 2019 zbolelo več kot 16 tisoč oseb, umrlo več kot 6 tisoč oseb, več kot 120 tisoč ljudi med nami, oseb živi med nami, ki so kadarkoli zbolele zaradi ene od rakavih bolezni. Med posameznimi slovenskimi regijami ne opažamo bistvenih razlik v bremenu raka. Ogroženost, da zbolimo za rakom, tu so, glavni so demografski podatki, predvsem starejši, predvsem starejši, pa tudi po spolu, ampak med zbolelimi, če pogledamo v letu 2019 statistiko, je bilo več kot 64 % takih bolnikov, ki so bili torej starejši od 65 let. Torej glede na to, da se naša družba stara, prebivalstvo stara, je samo zaradi vedno večjega deleža starejših pričakovati, da bo to breme, katerega omenjamo in danes naslavljamo, večje. Z učinkovito strategijo za preprečevanje in obvladovanje raka lahko bolezni, bolezen prepreči, bolezni preprečujemo, jih uspešneje zdravimo ter tako rešujemo življenje in zmanjšamo trpljenje. Obvladovanje raka ni samo agenda pri nas, ampak je celotne Evropske skupnosti, zato lahko vidimo, da kar pet milijard v naslednjih petih letih je namenjeno prav obvladovanju raka, v naslednjem letu 183 milijonov evrov. V Sloveniji smo že pred več kot desetletjem prepoznali potrebo po pripravi celovitega strateškega dokumenta, Državnega programa za obvladovanje raka. To je kar tretji novi ta državni program za obvladovanje raka, v celoti sledi usmeritvam evropskega načrta za obvladovanje raka, ki predstavlja enega od stebrov bodoče Evropske zdravstvene unije.

Zdaj, kaj smo pa v preteklih letih s sistematičnim in celovitim pristopom že dosegli? Počasnejšo rast zbolevanja za rakom bolj pri ženskah kot pri moških, pomembno zmanjšanje starostno standardizirane incidenčne stopnje raka pri moških, žal pa ne pri ženskah, predvsem zaradi kadilskih rakov, pomembno povečanje petletnega preživetja pa pri obeh spolih. Dobri rezultati so predvsem posledica večih ukrepov, torej izvajanja učinkovitih politik predvsem na tej preventivni ravni, torej predvsem obvladovanja dejavnikov tveganja. Potem drugič, zgodnjega odkrivanja in odličnih presejalnih programov, ki veljajo tudi širše, ne samo v Sloveniji, bi lahko rekli, vsi poznamo Zoro, Doro, Svit. In nenazadnje je povečano preživetje povezano tudi z boljšo diagnostiko, multidisciplinarno obravnavo in zdravljenjem v skladu s strokovnimi smernicami.

Novi državni program zasleduje tri ključne strateške cilje: upočasniti povečanje števila novih bolnikov z rakom, povečati preživetje in izboljšati kakovost življenja bolnikov z rakom s krepitvijo celostne rehabilitacije in paliativne oskrbe. Prav ta nov program od 2022 do 2026 nadgrajuje predhodna programa in opredeljuje zelo podrobne cilje za področje primarne in sekundarne preventive, diagnostike, zdravljenja, rehabilitacije, paliativne oskrbe, raziskovanja, izobraževanja in spremljanje bremena raka. Torej, zelo kompleksno. Za doseganje vsakega od teh podrobnih ciljev programa so opredeljeni v tem samem državnem programu obvladovanja raka zelo podrobni in konkretni ukrepi, roki in njihovi nosilci. Vendar ključno za napredek pri obvladovanju raka bo nadaljnja krepitev primarne preventive ter vzpostavitev z dokazi podprtih in na ravni Evropske unije priporočenih presejalnih programov. Tukaj imamo kar nekaj novih presejalnih programov, ki so v samem državnem programu obvladovanja raka omenjeni. Pomemben cilj v obdobju 2022-2026 je tudi izboljšanje kakovosti obravnave in kakovosti življenja bolnikov z rakom. Spremljanje kakovosti obravnave bodo omogočali klinični registri najpogostejših rakov, rezultati pa bodo podlaga za pripravo predlogov sistemskih sprememb za zagotavljanje najvišje možne kakovostne oskrbe.

Zdaj kakovost življenja bolnikov z rakom ali pa oseb, ki so obolele za rakom, namenja ta državni program posebno pozornost. Nujno je zagotavljanje celostne rehabilitacije, ki se začne ob postavitvi diagnoze ter omogoča ponovno vključitev v aktivno družbeno življenje, vključno s pravico do pozabe, da ni nekdo tudi finančno prizadet oziroma obremenjen in paliativno oskrbo, ki se mora začeti zgodaj v poteku bolezni in je dostopna vsem.

In še na koncu, v letu 2022 so bili storjeni pomembni koraki za uresničevanje državnega programa za obvladovanje raka. Naj naštejem ključne. Eden izmed teh ključnih, kar ste že omenili je izveden ta prenos koordinacije in upravljanja tega programa iz ministrstva na Onkološki inštitut Ljubljana, ki je pristojen za upravljanje, vključno z zagotovitvijo stabilnega financiranja, kar omogoča pregledno, kompetentno in strokovno usmerjanje področja onkologije. Imenovana je bila glavna koordinatorica dr. Sonja Tomšič z nami in njen namestnik prof. dr. Janez Žgajnar. Imenovani so člani strateškega sveta, imenovani so člani nadzornega sveta, imenovana je skupina predstavnikov izvajalcev za področje onkologije, ki ima za nalogo pripravo predloge mreže onkološke dejavnosti v Sloveniji, imenovanih je bilo pet strokovnih delovnih skupin za najpogostejše rake z namenom dviga kakovosti obravnave. Slovenske institucije se uspešno vključujejo v projekte, ki jih na področju raka sofinancira Evropska komisija. Ministrstvo za zdravje je zagotovilo sofinanciranje teh projektov v prihodnjih letih v skupni višini 108 tisoč evrov, to predstavlja 20 % moramo mi financirati, ostalo so pa sredstva Evropske unije. Pomembni partnerji pri načrtovanju in izvajanju programa so tudi nevladne organizacije in društva bolnikov. V okviru javnega razpisa za sofinanciranje programov varovanja in krepitve zdravja za naslednje triletno obdobje Ministrstvo za zdravje podprlo šest nevladnih organizacij v višini več kot 350 tisoč evrov. Vzpostavljena je spletna stran državnega programa obvladovanja raka, pregledna. Včeraj sem jo presrfal počez, po dolgem in počez. Za razvoj onkološke dejavnosti so pomembna tudi vlaganja v infrastrukturo in vesel sem investicij, ki so bila danes tudi omenjena na Ministrstvu za zdravje, ki bodo omogočile širitve in nadaljnji razvoj drugega onkološkega centra v državi, to je UKC Maribor ter drugih tudi potrebnih vlaganj, ki zaradi prostorske stiske Onkološkega inštituta v Ljubljani. Danes je bil omenjen tudi protonski center in še in še drugi.

Podatki registra raka kažejo, še nekaj, da se dotaknemo torej tudi epidemije, da smo tudi po njej odkrivali manj novih primerov raka kot pred epidemijo. Celoten vpliv pa bomo, danes še ne moremo povsem oceniti, vendar bomo realno sliko lahko ocenili šele v prihodnjih letih. Mogoče bodo tudi strokovnjaki kaj več o tem povedali. Ravno takšne težke izredne situacije, kot je Covid-19 pa nam kažejo, da so ravno te strateške usmeritve, o katerih se danes pogovarjamo pomembne, saj kljub izrednim okoliščinam lahko in moramo ohranjati zastavljeno smer.

Spoštovani! Prepričan sem oziroma smo prepričani na Direktoratu za javno zdravje, ministrstvo, da smo najbolj uspešni, če delujemo strateško, sistematično in povezano, zato je pomembno, da imamo strateški dokument, ki preko upravljavskih struktur in delovnih skupin povezuje različne deležnike v državi, tako iz zdravstvenega in drugih delov javnega sektorja kot tudi nevladnih organizacij in civilne družbe. Veseli me, nas, da poslanci v Državnem zboru z ustanovitvijo delovanja tega pododbora za raka prepoznavate pomembnost tega področja in veselim se tudi nadaljnjega sodelovanja z vami. Hvala.