Govor

Tina Seršen

Hvala, spoštovani predsedujoči.

Ker sem pristojna tudi za politike učinkovite rabe energije, naj spomnim na priporočila Vlade ožjemu javnemu sektorju, da se prostore ogreva na največ 20 stopinj, zato dajem pobudo, da preverite pri upravniku te stavbe, ali je ogrevanje v tem prostoru temu prilagojeno. Hvala.

Naj se pa zdaj seveda osredotočim na stališče, ki sem ga prišla predstaviti.

Evropska komisija je 23. novembra letos predstavila Predlog uredbe Sveta o vzpostavitvi mehanizma za korekcijo trga za zaščito državljanov in gospodarstva pred visokimi cenami, s katerimi želi podjetja in potrošnike zaščititi pred izredno visokimi cenami plina in zagotoviti večjo predvidljivost deležnikom na trgu.

S predlogom komisija naslavlja pojav tako imenovanih čezmejnih cenovnih konic in predlaga možnost uvedbe popravnega mehanizma, s katerim bi se omejilo previsoke skoke cen na referenčni točki TTF. Zaradi njene vloge na evropskem veleprodajnem trgu plina pa komisija pričakuje, da bi imela aktivacija predlaganega popravnega mehanizma stabilizacijski učinek na cene plina tudi na trgih, torej mestih trgovanja v Evropski uniji.

Sprožitev predlaganega mehanizma bi bila samodejna, ko sta izpolnjena dva pogoja. Prvi pogoj je, da cena poravnave izvedenih finančnih instrumentov na TTF z eno mesečno dospelostjo na blago dva tedna zapored presega 275 evrov na megavatno uro. Drugi pogoj pa je, da tako imenovani TTF European Gas Spot Index za 85t evrov višji od referenčne cene utekočinjenega zemeljskega plina v zadnjih desetih trgovalnih dneh pred koncem obdobja omenjenih dveh tednov.

Republika Slovenija sicer pozdravlja Predlog uredbe, ker seveda jasno podpiramo zamejitev cen plina na evropskem veleprodajnem trgu, a ima do osnovnega predloga komisije več zadržkov. Opozarjamo predvsem, da bi moral biti ta mehanizem dinamičen, skladno s sklepi Evropskega sveta, za omejitev cene navzgor pa veljati na vseh mestih trgovanj in za vse izvedene finančne instrumente za trgovanje s plinom, ne samo tiste, ki imajo enomesečno dospelost. V nasprotnem primeru se težave le prestavijo z enega mesta trgovanja na druge.

Prav tako bi bilo potrebno mehanizem ustrezno vezati tudi na neposredne bilateralne pogodbe, tako imenovane OTC.

Republika Slovenija tudi meni, da bi moral popravni mehanizem začeti veljati ob uveljavitvi uredbe in ne šele ob nastopu predlaganih pogojev, vsekakor pa je treba te pogoje določiti tako, da bodo imeli realen vpliv, kar mi trenutno ocenjujemo, da predlagana meja 275 evrov na megavatno uro nikakor ne doseže.

Pogajanja so trenutno v zelo intenzivnem teku in prihodnji teden pričakujemo odgovor, bom pa to predstavila podrobneje pod naslednjo točko. Tako da, se tukaj zaustavljam.

Hvala.