Najlepša hvala za besedo, predsedujoča. Spoštovane poslanke, poslanci in ostali prisotni, lepo pozdravljeni!
Letna inflacija se giblje med 10 % in 11 %. gospodarska rast pada, k čemur znatno pripomore tudi manjša potrošnja gospodinjstev. Napovedi za naslednje leto so zaskrbljujoče. Po napovedih se bo gospodarska rast Slovenije gibala med 0,5 %, to je napoved OECD, do 1,4 %, to je napoved Umarja. Naša največja gospodarska partnerica Nemčija drsi v recesij. Kljub rekordnim odhodkom v proračunu za leto 2023, in sicer v višini 16,7 milijarde evrov, se za pomoč državljanom v boju proti draginji namenja izjemno malo Zato je seveda izjemno težko razumeti zakaj želite spremeniti spomladi sprejet Zakon o dohodnini, zakon, ki bi v letu 2025 vsem zaposlenim prinesel eno neto plačo zraven.
V Slovenski demokratski stranki razumemo in pozdravljamo odločitev Državnega sveta, da se o tem naredi ponoven razmislek in ponovno izvede glasovanje o predlaganem vladnem zakonu.
Predlog zakona, ki ga je pripravila Vlada Roberta Goloba, namreč znižuje splošno olajšavo prihodnje leto iz 5500 na 5000 evrov ter splošno olajšavo določa pri tem znesku tudi v prihodnje, kar pomeni, da predlog zakona znižuje splošno olajšavo iz 7500 na 5 tisoč evrov, kar se nam v Slovenski demokratski stranki zdi glede na trenutne razmere in vsesplošno draginjo nesprejemljivo. Prav tako se splošna olajšava kot dohodninski razredi ne bodo usklajevali z inflacijo oziroma koeficientom rasti cen, kar je ob 10 do 11 odstotni inflaciji seveda izredno težko razumeti.
Hkrati se s spremembo splošne davčne olajšave spreminja trenutni sistem normirancev, ki se jim kljub manjšim popravkom še vedno postavlja v slabši položaj. Dodatno se s predlogom zakona nerazumno povečuje tudi obremenitev za slovenske kmete, ki kmetujejo na območjih z omejenimi možnostmi za kmetovanje in so pogosti glavni razlog, da se slovensko podeželje ohranja za naše zanamce, da se ohranja slovenska krajina ter prav tako pomembno prispeva k prehranski varnosti Republike Slovenije.
Dodatno se viša dohodnina od dohodka iz oddajanja v najem iz trenutnih 15 na 25 odstotkov, kar bo strošek zagotovo preneslo na najemojemalce.
Visoka obremenitev dohodka iz dela je problematična iz dveh vidikov, zaposleni dobi nižji neto dohodek, kar posledično poslabšuje mednarodno konkurenčnost podjetij, ki vedno težje dobijo zaposlene z višjo dodano vrednostjo, posredno pa seveda tudi vpliva na gospodarsko moč države. Drugi vidik pa je močno povišano tveganje za naraščanje sive ekonomije.
Koalicija strank Svoboda, SD in Levica je očitno mnenja, da bo država z denarjem, ki bi sicer ostal vsem zaposlenim zaradi višjih neto plač, ravnala bolje in gospodarjenje, s čimer pa se v Slovenski demokratski stranki ne moremo strinjati. Mandati preteklih levih vlad namreč kažejo na negospodarno ravnanje z davkoplačevalskim denarjem in usmerjanje v projekte, ki za širšo slovensko družbo in sam razvoj Slovenije nima nobene dodane vrednosti. Ker z Zakonom o dohodnini Vlada Roberta Goloba niža plače in v slabši položaj postavlja vse državljanke in državljane Slovenije, seveda razumemo veto, ki ga je na zakon izglasoval Državni svet.
V Slovenski demokratski stranki se vseskozi zavzemamo za razbremenitev in znižanje obdavčitve plač, saj zagovarjamo stališče, da se delo mora izplačati. Še posebej v trenutni situaciji ob vsesplošni draginji in padcu gospodarske aktivnosti, je nižanje plač zaradi znižane splošne olajšave seveda nesprejemljivo.
Pri ponovnem glasovanju bomo tako v Slovenski demokratski stranki enotno glasovali proti.
Hvala lepa.