Govor

Monika Pekošak

Spoštovani!

Da bomo vložili dohodninsko novelo, ni bila nobena skrivnost, saj smo že v koalicijsko pogodbo zapisali, da bomo posegli v višino splošne dohodninske olajšave. Transparentnost je seveda omogočila opoziciji, da nam postavi določene okvire, a nič ne de. Na začetku moramo poudariti, da smo se spričo begunske krize, v koaliciji vseeno odločili, da dvignemo splošno olajšavo na 5 tisoč evrov in dodatno splošno na 16 tisoč evrov, s čimer bomo zaščitili najranljivejše.

Zakaj sploh spreminjamo dohodninsko novelo prejšnje Janševe vlade? Predvsem zaradi njenih uničujočih posledic za javne finance. Fiskalni svet je namreč v svoji analizi ocenil, da bi bil zaradi postopnega dviga splošne olajšave v letu 2025 proračun prikrajšan za 726 milijonov evrov. Verjetno se strinjamo, da gre res za vrtoglav znesek. Prejšnja koalicija hkrati ni sprejela praktično nobenega ukrepa, ki bi na prihodkovni strani tak javno finančni izpad nadomestil. Da so načrtovani popravki davčne zakonodaje tvegani, je Janševo vlado nedvoumno opozoril tudi Bruselj. »Davčna reforma lahko obremeni vzdržno in vključujoče okrevanje«, so zapisali v oceni proračunskih načrtov Slovenije za leto 2022.

Take ocene se najdejo tudi v desno učnih medijih. Davorin Kračun je na primer za Demokracijo dejal, »Mogoče je poučen pogled na nedavno dogajanje v Veliki Britaniji in na finančnih trgih ob podobnih predlaganih davčnih reformah, ki so predvidevale zadolževanje za financiranje davčnih reform, ki naj bi nižale javnofinančne prihodke.« Nadalje, Nova 24 5. oktobra objavi naslov »Za vzor Golobovi vladi: Britanska premierka bo rast spodbujala z nižjimi davki.« 20. oktobra ta isti medij objavi naslov »Liz(?) Trust se po 45. dneh umika s položaja britanske premierke.« Nadalje je Združenje mestnih občin Slovenije, ob obravnavi zakona opozarjalo, da naj bi znižanje sredstev iz naslova dohodnine ogrozilo ne le investicije, temveč tudi izvajanje javnih storitev na lokalni ravni. Spomnimo na to, da občinam pripada 54 odstotkov dohodnine za predpreteklo leto.

Spoštovani. Ideja naše dohodninske novele ni, da bi jemali ljudem, kot se propaganda ponavlja že več mesecev, splošno olajšavo bomo vseeno dvignili na letošnjo, a ne za toliko, kot je bilo sprejeto letos spomladi. Bistvo rešitve je v skrbi za javne finance, saj se nahajamo v zelo negotovih časih in če bi pustili, da velja obstoječa rešitev, bi imeli zgolj v letu 2025 preko 700 milijonov manj v proračunu, tega javne finance ne bi preživele, saj je prejšnja vlada hkrati sprejemala zakone, kot je dolgotrajna oskrba, ki niso imeli kritja v proračunu, a zelo siromašijo proračun. Za naslavljanje draginjske krize potrebujemo sredstva, tako kot je bilo v času epidemije, verjetno nam je to vsem jasno. Kakorkoli, na koncu smo pri ureditvi normirancev prisluhnili različnim argumentom vpletenih deležnikov in celo opoziciji in dvignili mejo najprej na 35 tisoč, po premisleku pa še podprli amandma za dvig na 50 tisoč evrov. Za tiste nad tem zneskom pa bi morda veljalo opomniti na anomalije, ki se pojavljajo, ki jih želimo preprečiti, govorimo o normirancih, ki se vozijo po otroke v vrtec s terenskimi vozili, vrednimi 60 tisoč evrov in več, hkrati pa plačujejo minimalne davke, s tem, da koristijo vse subvencije. Prišel je čas, da tudi temu naredimo konec. Skladno z obljubami smo razbremenili tudi mlajšo generacijo nazaj, zvišali obdavčitev najvišjem razredu in nanizali še nekaj popravkov, da bi bil dohodninski zakon pravičnejši, smotrnejši in skladno z javnofinančno sliko v naši državi, zato ga bomo v Poslanski skupini Svoboda soglasno podprli. Hvala lep.