Govor

Hvala lepa, gospod predsedujoči.

Spoštovani predstavniki Ministrstva za finance, kolegi poslanci, poslanke in ostali prisotni!

Odbor za finance je na 9. nujni seji, 16. 11., obravnaval Predlog zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o dohodnini, ki ga je Državnemu zboru v obravnavo in sprejetje predložila Vlada. Kolegij predsednice Državnega zbora je na 16. seji 4. 10. sklenil, da se predlog zakona obravnava po nujnem postopku. Odbor je poleg predloga zakona prejel še naslednje gradivo: mnenje Zakonodajno-pravne službe, dopise Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, pripombe Gospodarske zbornice Slovenije, Zbornice za poslovanje z nepremičninami, pripombe Slovenske zveze sindikatov Alternativa in pripombe Obrtno-podjetniške zbornice Slovenije.

V skladu s 129. členom Poslovnika Državnega zbora so amandmaje k predlogu zakona vložile Poslanske skupine SDS, Poslanska skupina NSi in poslanske skupine Svoboda, SD in Levica. Na seji odbora so sodelovali predstavnice in predstavniki Ministrstva za finance, Kmetijsko gozdarske zbornice ter Zakonodajno-pravne službe V uvodni dopolnilni obrazložitvi je minister za finance predstavil cilje in poglavitne rešitve predloga zakona, ki temeljijo na zagotavljanju javnofinančne stabilnosti v prihodnosti. Ned poglavitnimi rešitvami predloga je izpostavil spremembe na področju davčnih olajšav ter ob tem izpostavil posebne olajšave za mlade. Predlog zakona spreminja tudi področje plačil za poslovno uspešnost, pogoje oziroma način določanja neobdavčene višine nadomestila za uporabo lastnih sredstev pri delu na domu, pogoje obdavčitve dohodkov iz oddajanja premoženja v najem in dohodkov iz kapitala ter pravičnejše ureja sistem normiranih odhodkov. Na področju kmetijstva so davčne spremembe povezane s podporo okolju prijaznejšim tehnologijam, naložbam prevzemnih kmetij s strani mladih prevzemnikov ter s podporo za subvencioniranje zavarovalnih premij.

Predstavnici Zakonodajno-pravne službe sta opozorili na nekatere pripombe iz pisnega mnenja, zlasti glede morebitne ustavne spornosti posameznih rešitev ter pojasnili, da ustrezni amandmaji na podlagi pripomb službe niso bili vloženi. Na seji je sodeloval tudi predstavnik Kmetijsko gozdarske zbornice Slovenije, ki je podrobneje predstavil razloge za njihova predlagana amandmaja glede ukrepov na davčnem področju v zvezi s položajem nosilcev dopolnilne dejavnosti na kmetiji ter dodatne obdavčitve plačil kmetov, ki jih prejemajo zaradi težjih pridelovalnih pogojev. V razpravi so članice in člani odbora predstavili svoje stališče glede obravnavanega predloga in ukrepov Vlade na davčnem področju. Na eni strani je bilo izraženo nasprotovanje rešitvam, ki jih predvideva predlog, pri tem je bil izpostavljen zlasti pomislek, da bodo z zvišanjem davkov najbolj prizadeti kmetje na odročnih in težje dostopnih majhnih kmetijah, samozasleni in majhni podjetniki, kar bo vplivalo na brezposelnost in spodbudilo sivo ekonomijo. Prav tako so bili nekateri člani kritični do sprememb pogojev obdavčitve dohodkov iz oddajanja premoženja v najem, kar naj bi po njihovem mnenju prispevalo k višjim cenam najemnin. Na drugi strani so nekatere članice in člani izpostavili pozitivne učinke predloga zakona, ta naj bi bil po njihovem mnenju ključen za vzdržnost javnih financ. Glede položaja samozaposlenih, ki so vključeni v sistem normiranih odhodkov, so poudarili, da se njihov položaj s predlaganimi rešitvami ne bo poslabšal. Ob tem so opozorili na potrebo po pravičnejši participaciji v sistemu uveljavljanja pravic iz javnih sredstev.

Predstavniki Ministrstva za finance so podali nekatera dodatna pojasnila na pomisleke glede posameznih členov predloga zakona, izražene v razpravi.

Odbor je v skladu z drugim odstavkom 130. člena Poslovnika Državnega zbora obravnaval in sprejel amandmaja Poslanske skupine NSi, in sicer k 4. in 16. členu ter amandma Poslanske skupine SDS k 9. členu. Ostalih amandmajev odbor ni sprejel, dva amandmaja pa sta postala tudi brezpredmetna. Odbor je takoj v skladu s 128. členom glasoval o vseh členih predloga zakona in jih tudi sprejel. Glede na sprejete amandmaje je na podlagi prvega odstavka 133. člena Poslovnika Državnega zbora pripravljeno besedilo dopolnjenega predloga zakona v katerega so vključeni sprejeti amandmaji in dopolnjeni predlog zakona je sestavni del tega poročila.

Hvala lepa.