Govor

Hvala za besedo.

Vsem prav lep pozdrav!

Kot vsi veste, je bil v minulih dneh Državnemu zboru vloženih 157 tisoč 437 podpisov volivk in volivcev za 3 zakonodajne referendume. Od tega je glede Zakona o spremembah in dopolnitvah Zakona o Vladi Republike Slovenije podpisalo zahtevo več kot 52 tisoč volivk in volivcev. To je daleč več kot je potrebno glede na veljavno ustavno ureditev in glede na Zakon o referendumu in ljudski iniciativi, zato je vsekakor zahteva utemeljena in na tej osnovi je dolžan Državni zbor razpisati zakonodajni referendum.

Glede na predlagani odlok, ki je pred nami in pa glede na vloženo zahtevo se lahko strinjamo glede vprašanja, ki se daje na referendum: Ali ste za to, da se uveljavi Zakon o spremembah Zakona o Vladi Republike Slovenije (ZVRS-J), ki ga je sprejel Državni zbor na svoji seji dne 22. junija 2022. Do sem je vse v redu.

Od tukaj naprej pa je problem. Kajti Zakon o referendumski iniciativi seveda omogoča nekoliko gibljiv začetek in pa tudi potek rokov za referendumska opravila. In pravi, da od začetka rokov do dneva glasovanja ne sme preteči manj kot 30 in ne več kot 45 dni.

Za dan razpisa referenduma pa seveda lahko v razumnem roku to določi sam Državni zbor, skladno s predlogom, ki je pred nami. Kot predlagatelji se s predlaganim rokom, ki je za začetek poteka rokov za referendumska opravila, torej 25. oktober, ne strinjamo in smo za to tudi vložili ustrezen amandma.

Glasovanje je zdaj predlagano po tem predlogu odloka v nedeljo, 27. novembra 2022. Tukaj je pa ključni problem, kajti vsi vemo, da tako v nedeljo prej kot v nedeljo potem bodo potekale volitve, in sicer prvi in pa drugi krog glasovanja na lokalnih volitvah in nobenega razloga ni, da se ne bi to združilo.

Glede na to, da je potrebno za priprave na referendum do začetka rokov za volilna opravila pripraviti kar nekaj stvari, in je na to Državna volilna komisija večkrat opozarjala, mi predlagamo, da se ta rok nekoliko podaljša, in sicer, da začne dan za dan razpisa referenduma, s katerim začnejo teči roki za opravila, ki so potrebna za izvedbo referenduma, se določi 28. oktober 2022.

Tisto, kar pa je bistveno, pa je potem, da se glasovanje na referendumu izvede v nedeljo, 4. decembra 2022. To je popolnoma znotraj obsega gibljivih rokov, kot jih določa Zakon o referendumu in ljudski iniciativi, se pravi, je ta predlog popolnoma zakonit.

Dodatno utemeljen pa je z razlogom ekonomičnosti in racionalnosti. Prvič zato, ker se na ta način združi glasovanje v drugem krogu lokalnih volitev in pa glasovanje na referendumu, kar za volivca pomeni, da mu ni treba dve nedelji zapored iti na volišče, ampak zadošča enkrat, kajti to pomeni prihranek časa volivca, prihranek stroškov volivca, nekateri se morajo tudi peljati, nimajo volišča v vseh vaseh pred svojim pragom, in pa seveda potem to tudi znižuje njihove stroške. Ravno tako pa znižuje stroške tudi pri izvedbi, saj so v mnogih občinah, pričakovati je verjetno kar večino občin, izvedba drugega kroga volitev, pomeni, da so že aktivirani odbori na voliščih, da so volišča pripravljena, da so vse tiste tehnične in pa s tem tudi stroškovno vezane zadeve že urejene. Vse kar je potrebno bi bilo, da se s strani pristojnih organov pooblasti isti volilni odbor za izvedbo volitev, se pravi, za izvedbo lokalnih volitev in pa hkrati tudi za izvedbo referendumskih pač glasovanj oziroma aktivnosti povezanih s tem.

Torej ta odlok, ki je pred nami je po vsebini, ko gre za vprašanje zagotovo ustrezen in je ustrezen tudi glede na utemeljitev, ki smo jo dali, s katero opozarjamo, da je tako vprašanje in pa referendum utemeljen na osnovi dejstva, da bo zakon povzročil nove stroške in to velike stroške. Namreč, to je tudi opozorilo Zakonodajno-pravne službe, da je zakon tak kot je bil zdaj predlagan, neustrezen in je sporen z vidika pravne varnosti in pa notranje skladnosti in konsistentnosti pravnega sistema. Da je obrazložitev zakona bila lažna, nepravilna, ker je zapisano, da ne bo povzročil dodatnih stroškov, kar je očitna neresnica, saj gre za nove funkcije in pa nove službe. V perspektivi pa to seveda zagotovo pomeni tudi bistveno večje stroške za davkoplačevalce in njim se izstavlja tukaj račun. Pomeni povečanje števila ministrstev iz sedanjega, ki je še primerljivo z večino evropskih držav, na popolnoma rekordno število ministrstev, ki nima primerjave v Evropi v državi, v kateri v tem trenutku z pač preprečitvijo dviga plač, znižanjem plač torej in pa z višanjem davkov po eni strani in na drugi strani z inflacijo, ki je ekonomsko gledano davek, za katerega ni potreben zakon kot se mu poljudno reče, namreč kot je rekel gospod Ronald Reagan; »Inflacija ne podivja zato, ker bi ljudje zapravljali preveč, ampak inflacija je zato, ker Vlada zapravlja preveč«. V času vaše Vlade smo iz držav z najnižjo ravnjo inflacije v Evropski uniji prišli do tistih z najvišjo to pa skupaj z višjimi davki, nižjimi plačami pomeni dobesedno ropanje prebivalk in prebivalcev, izčrpavanje slovenskega podjetništva. V vsem tem bi vi za to povečano število državnih resorjev, za to seveda očitno potrebne dodatne zaposlitve in dodatna finančna sredstva izstavili račun. Glede na to, da ima v Sloveniji oblast ljudstvo, kar jim daje 2. člen slovenske ustave, je naš predlog, da o tem ljudje odločijo neposredno, da odločijo na referendumu. Ta zahteva je utemeljena z več kot 50 tisoč podpisi.

Naš predlog pa je, da se to izvede ekonomično in racionalno, da se torej to združi z drugim krogom lokalnih volitev. Kot vsi veste, bo to v korist državljank in državljanov in prihranilo se bo kar nekaj denarja, ki se lahko v Sloveniji koristno uporabi ali za izgradnjo infrastrukture, za izgradnjo šol, za to, da se da upokojencem kaj več kot tistih sramotnih 5 evrov, ki jim jih je namenila sedanja Vlada. Ljudje si zaslužijo več in so v času pretekle Vlade tudi dobili stotine evrov. To je pravilno, da tisti, ki je Slovenijo gradil, tudi dobi in pa še za vse drugo, kar seveda državljanke in državljani upravičeno pričakujejo od Vlade Republike Slovenije.

S tem je naš predlog tudi utemeljen.