Hvala za besedo.
Spoštovane kolegice in kolegi, spoštovani minister!
Učinkovit in dostopen zdravstveni sistem je nujen za blaginjo vseh državljanov. Četudi smo to vedeli že ves čas, so nas izredne razmere, v katere nas je postavila epidemija, na to še enkrat opozorile.
Predlog zakona, ki je pred nami, tako ponovno naslavlja posledice, ki jih je v našem sistemu zdravstvenega varstva pustila bolezen COVID-19. Dejstvo pa je, da bomo morali omenjeno bolezen sčasoma obravnavati tako, kot vsa ostala respiratorna obolenja.
Namen interventnega zakona je tako, ob upoštevanju trenutne epidemiološke situacije, ohranitev nemotenega izvajanja zdravstvenega varstva in dostopnosti do zdravstvenih storitev ter zagotovitev normalnega delovanja zdravstvenega sistema. Covid je namreč v zadnjih dveh letih vse sistemske težave in izzive le še poglobil. Vse prevečkrat se je zgodilo, da bolniki na račun covidnih protokolov niso bili deležni pravočasne zdravstvene oskrbe ali pa jih sploh niso bili deležni. Tega si kot država ne bi smeli privoščiti.
Zaradi pomanjkanja specialistov družinske medicine je ogrožena dostopnost na primarni ravni zdravstvene dejavnosti. To predstavlja tveganje glede pravočasne zaznave nalezljivih bolezni, spremljanja zdravstvenega stanja po preboleli nalezljivi bolezni in tudi pri spremljanju kroničnih bolnikov ter pravočasnemu zdravljenju akutno bolnih.
V času, ko se soočamo s posledicami COVID-19, je pomanjkanje zdravnikov specialistov družinske medicine še bolj pereč problem, saj mladi zdravniki niso dovolj zainteresirani za izbiro specializacije iz družinske medicine. Slednje potrjujejo tudi podatki zadnjega jesenskega razpisa zdravniških specializacij, kamor je prispelo le 12 prijav za specializacijo iz družinske medicine, prostih pa tako ostaja 41 mest.
Z namenom spodbude mladih zdravnikov k prijavi na specializacijo iz družinske medicine predlog tako uvaja dodatek za izbiro tovrstne specializacije v višini tisoč evrov bruto z obveznostjo specializanta k vračilu prejetega dodatka v primeru odstopa od specializacije.
Zaskrbljujoč problem predstavljajo tudi podatki Zavoda za zdravstveno zavarovanje Slovenije, iz katerih izhaja, da število zavarovanih oseb, ki so vključene v obvezno zdravstveno zavarovanje in imajo pravico do izbire osebnega zdravnika, dejansko pa nimajo opredeljenega izbranega osebnega zdravnika, iz meseca v mesec narašča. S tem namenom se vzpostavljajo ambulante za neopredeljene, ki se bodo organizirale v okviru javnih zdravstvenih zavodov, kjer izbira osebnega zdravnika ni več mogoča. Zdravstvene storitve bodo izvajali zdravniki, ki imajo dosežen glavarinski količnik tisoč 895 ali več, zdravstveni delavci in zdravstveni sodelavci, ki so zaposleni v ambulantah splošne oziroma družinske medicine, specializanti pod pogojem zagotovitve ustreznega mentorstva in koncesionarji, kot del javne zdravstvene mreže.
Pandemija nalezljive bolezni COVID-19 je poleg zdravstvene krize povzročila tudi ekonomsko, socialne in psihološke posledice, ki imajo velik vpliv na duševno zdravje prebivalcev. Predlog za to zagotavlja financiranje dodatnih 70 specializacij iz klinične psihologije iz proračuna Republike Slovenije.
Ob vsej draginji, s katero se soočajo prav vsi družbeni sektorji, pa nismo pozabili na gospodarstvo. Strošek nadomestila delavcu za čas zadržanosti z dela zaradi izolacije po potrjeni okužbi s koronavirus virusom se bo do 31. marca 2023 povrnil iz sredstev državnega proračuna.
S Predlogom zakona se uvajajo še ukrepi na področju izdaje dovoljenj za opravljanje zdravstvene dejavnosti, olajšujejo se pogoji glede dokazovanja znanja jezika, s čimer se omogoča hitrejše zaposlovanje zdravstvenih delavcev in zdravstvenih sodelavcev iz tujine, javnim zdravstvenim zavodom se podaljšujejo plačilni roki, zagotavlja pa se tudi financiranje cepljenja proti gripi in covidu iz proračuna. Prav tako se vzpostavljajo pravne podlage za storitve postcovidne rehabilitacije in zagotavljajo sredstva za zdravljenje s kisikom v okviru podaljšane bolnišnične obravnave. Ta pomemben in v preteklosti spregledan segment, so kot dober in potreben izpostavili tudi na ZZZS. Po vsem naštetem nam je jasno, da mora minister za zdravje dobro usklajevati interese, določati prioritetnost predlogov iz različnih naslovov ter miriti strasti, ki jo ob vseh izzivih lahko kaj hitro vzniknejo, predvsem pa mora prisluhniti najprej državljanom, nato stroki in tudi politiki. In ta zakon, spoštovane in spoštovani, je plod točno takšnega delovanja z namenom povrnitve dostopnosti do zdravstvenih storitev na prvo mesto postavlja državljanke in državljane, šele ko bomo te akutne težave v našem zdravstvenem sistemu pozdravili, se bomo lahko v širokem dialogu vseh partnerjev lotili sistemske reforme, ki jo naše zdravstvo tako zelo potrebuje. Zdravje vsakega posameznika je za Gibanje Svoboda na prvem mestu, zato moramo stremeti k učinkovitim rešitvam, ki bodo zdravnikom in zdravstvenim delavcem prinesle ustrezno organizacijsko, kadrovsko in plačno politiko, državljankam in državljanom pa učinkovito javno zdravstvo, dostopno vsem pod enakimi pogoji, brez dolgih čakalnih dob.
Predlog zakona bomo poslanci Gibanja Svoboda seveda podprli.