Govor

Leon Behin

Hvala lepa gospod predsednik. Spoštovani člani odbora, ostali gosti! Tako kot je v svoji predstavitvi že povedal državni sekretar dr. Črnčec, na Upravi za zaščito in reševanje lahko ugotovimo, da so se bistveno povečala sredstva v predlogu proračuna, sprememb proračuna za leto 2023 in pa v predlogu za 2024. To bistveno povečanje, če samo številke pogledamo, praktično v rebalansu 2022 imamo slabih 75 milijonov, v letu 2023 slabih 107 milijonov in pa v letu 2024 praktično skorajda 93 milijonov, so ti skoki povezani predvsem s povečanjem namenskih prihodkov. Kajti Uprava za zaščito in reševanje je v sklopu svojih aktivnosti uspela pridobiti evropska sredstva iz naslova obstoječe kohezijske politike 2014-2020, kar v preteklosti ni bil pač poseben vir iz katerega se je pridobivalo ta sredstva, in sicer gre v tem primeru za konkretno opremo, ki je del že nabavljena iz razpisa za opremo v primeru poplav. Trenutno poteka pa še razpis, v tem tednu se zaključi, razpis za manjkajočo opremo, kjer govorimo o skupno praktično 28 milijonih evrov, ki bodo realizirane investicije konec letošnjega leta oziroma v naslednjem letu. Hkrati se je povečalo na podlagi sprememb, če poenostavim, požarne takse oziroma deleža požarnih zavarovanj, ki se plačuje tudi prihodek iz naslova požarne takse. Ta sredstva so za upravo zelo pomembna, pa ne samo za upravo, ampak tudi za občine, ker je delež razdelitve sredstev 50:50, kar pomeni, da se je s povečanjem sredstev požarnega sklada povečal tudi delež sredstev, ki jih prejemajo v ta namen občine. In občine seveda svoja sredstva so dolžne glede na namenskost zagotavljati ta sredstva predvsem za delovanje gasilskih enot in opremljeno gasilskih enot.

Naslednji zelo pomemben prihodkovni vir je seveda tudi dokončanje investicije tako imenovanega projekta /nerazumljivo/ oziroma strateških zalog, ki jih imamo na področju Slovenije v okviru Evropske unije povezanih s covida, kjer se vzpostavlja poseben logistični center z določeno zalogo teh sredstev. Poleg teh navedenih sredstev v teh 106 milijonov evrov za leto 2023 in za leto 2024 93 milijonov evrov je pa potrebno prišteti še določena sredstva, ki se nahajajo na Ministrstvu za finance, in sicer so iz naslova Načrta za okrevanje in odpornost, ki je tudi postal novi vir sredstev za posamezne ukrepe tako imenovane reforme na področju zaščite in reševanja, ki je namenjen za izboljšanje pogojev za delovanje z dvema podcentroma za izobraževanje in osrednjega nacionalnega centra skupaj z izobraževalnim programom za 4 tisoč udeležencev na tem področju.

Ne glede na navedeno seveda je tudi ta dvig praktično 25 % iz leta 2022 v letu 2023 seveda tudi rezultat povečanja samih integralnih sredstev. Na področju integralnih sredstev se sredstva praktično povečujejo 10 % in tukaj bi izpostavil predvsem pomembno povečanje sredstev za sofinanciranje delovanja vseh enot in štabov ter pripadnikov zaščite in reševanja, ki se v letih 2023 in 2024 povečuje za približno 10 % vsako leto, 2023 10 na 22 in 2024 10 procentov na leto 2023, s čimer menimo, da bodo pač omogočeni primerni pogoji za delovanje tudi posameznih struktur kot so gorska, jamarska, gasilska, podvodna in ostalih služb, Rdečega križa in vseh ostalih, ki so združeni v sistem zaščite in reševanja. Tako kot je bilo tudi omenjeno v sami uvodni predstavitvi državnega sekretarja, bodo pa naše aktivnosti usmerjene poleg, recimo tega, bistveno bolj angažirani izvedbi investicijskega dela in izobraževalnega dela tudi k oblikovanju ustreznega števila enot in oblikovanj, in oblikovanju ustrezne opremljenosti teh samih enot. V tem pogledu smo dolžni še skladno z zakonom o finančni razbremenitvi občin, morali bi že do konca leta dvaindvajset biti sprejet poseben pravilnik o zavarovanju reševalcev v pogledu nezgodnega zavarovanja, zavarovanja opreme in lastnine, pa to še ni bilo izvedeno, tako da upamo, da bo to tudi tehnično izvedeno v letošnjem letu, kar bi pomenilo v naslednjem letu razbremenitev občinskih proračunov približno za 4 do 5 milijonov evrov v pogledu zavarovanje gasilcev in ostalih reševalcev, ki se sedaj financirajo iz občinskega samega proračuna. Hkrati pa so naše določene aktivnosti vezane tudi na izvedbo sprememb Zakona o dohodnini oziroma ureditvi statusa dohodninskih olajšav za reševalce, ki izvajajo svoje naloge prostovoljno.

Mogoče toliko v tej uvodni predstavitvi.