Govor

Klemen Boštjančič

Hvala lepa. Spoštovane poslanke, spoštovani poslanci! Pred vami je predlog proračuna za leto 2024, ki je, kot že večkrat povedano, pripravljen v zelo negotovih okoliščinah, ki večinoma izvirajo iz vojne v Ukrajini, najbolj pa se odražajo na področju energetske krize in draginj. Ob odpravljanju posledic več kot 2 leti prisotne epidemije covid-19 in spopadanju z energetsko krizo je izredno zahtevno zagotoviti stabilno okolje za dostojno življenje prebivalcev Slovenije, za nemoteno delovanje gospodarstva in ohranjanje javno finančne stabilnosti. Skladno z jesensko napovedjo Umarja, ki je podlaga za pripravo proračuna za leto 2024, pričakujemo umiritev razmer predvsem na področju cene energentov, kar bo nedvomno pripomoglo k stabilnosti cen in znižanju inflacije. Ob napovedanem stabilnejšemu makroekonomskem okolju Slovenija s predlaganim proračunom izpolnjuje fiskalno pravilo, saj je načrtovan deficit nižji od 3 % BDP. Predlog proračuna vključuje vse zakonske obveznosti zaradi napovedi umiritve razmer in potrebe po oblikovanju dodatnih rezerv za izredne razmere, seveda pa je veliko odvisno dejansko od razpleta situacije v Ukrajini in posledično nepredvidljivega razvoja dogodkov na energetskih trgih. Zato smo se že v proračunskih dokumentih za leto 2023 osredotočili na ukrepe za blažitev posledic covid-19 in draginje, ki bo podprta z ekonomskimi in proračunskimi politikami. S predlogom proračuna za leto 2024 zagotavljamo dovolj varen okvir za nadaljevanje aktivnosti iz leta 2023 in izvajanje ukrepov za krepitev odpornosti gospodarstva, ki bodo podprti zlasti z investicijami. V letu 2024 pričakujemo pospešeno izvajanje načrta za okrevanje in odpornost in zagon projektov, financiranih iz večletnega finančnega načrta 2021-2027. Ker pa še ni sprejetih vseh dokumentov, povezanih s črpanjem evropskih sredstev, je oblikovana rezerva v višini 550 milijonov pri Ministrstvu za finance. Višina načrtovanih sredstev je skladna s projektico SVRK in je pripravljena na podlagi projektov, ki so že v fazi načrtovanja pri posameznih proračunskih uporabnikih. Po sprejemu izvedbenega načrta operativnega programa za izvajanje evropske kohezijske politike za to programsko obdobje bodo sredstva prerazporejena na ministrstva, ki bodo izvajalci operativnega programa.

Ob tem bi želel ponovno izpostavljeno, poudariti usmerjenost v izvedbe strukturnih reform in investicij, ki so načrtovane na področju zdravstva, zelenega prehoda, digitalizacije in usmeritve razvojnih sredstev v sodobne tehnologije, ki bodo dodatno okrepile slovensko gospodarstvo. Vire za to imamo zagotovljene v načrtu za okrevanje in odpornost, v večletnem finančnem okviru 2021 – 2027, dopolnjevali pa jih bomo tudi z lastnimi proračunskimi sredstvi. Prepričan sem, da bomo na ta način se lažje soočili z vsemi prihajajočimi izzivi in nadaljevali z izvajanjem prioritet iz koalicijske pogodbe.

Ravno včeraj smo na Ministrstvu za finance tudi dosegli dogovor s predstavniki lokalnih skupnosti, ki ga sicer morata potrditi še tako Vlada, kot vodstva združenj občin, o višini povprečnine za leti 2023 in 2024. Za obe leti bo višina povprečnine znašala 700 evrov, občine pa imajo za izvajanje projektov na razpolago tudi evropska sredstva. S tem je presežen pomemben zadržek za sprejem predlaganega proračuna. Ministrstvo za finance bo jeseni 2023, skladno s predpisi, pripravilo predlog sprememb proračuna RS za leto 2024, takrat pa bodo makroekonomske razmere za prihodnje leto tudi bolj predvidljive. Ob tem želim izpostaviti tudi namero Vlade, da doseže družbeni dogovor o prioritetah in novem družbenem dogovoru, ki bi omogočil uravnoteženje porabe, ki naj jo financirajo javne finance z davčnim bremenom oziroma davčnim prestrukturiranjem, ki je za to potrebno.

Spoštovani poslanke in poslanci, predlog proračuna za leto 2024 zagotavlja varen javnofinančni okvir za ohranjanje stabilnega delovanja za podjetja in gospodinjstva ter obljublja konkurenčno okolje za vlagatelje.

Najlepša hvala.