Spoštovana predsednica, hvala za besedo.
Spoštovane poslanke, poslanci, pa seveda tudi drugi!
Danes je pred vami Predlog sprememb in dopolnitev Zakona o trošarinah, s katerim primarno oziroma recimo kronski del se nanaša na obarvano gorivo za dejavnost kmetov, gozdarjev, pa tudi čebelarjev.
Ta zakon prinaša marsikaj, pa bi ga na kratko predstavil. Moram pa povedati že uvodoma in si tudi obetam potem eno tako bogato razpravo, ker je bilo veliko pomislekov, razmislekov v zvezi s tem, kaj se da, kako se da, tudi glede na tehnične omejitve, tudi na marsikaj drugega.
In zagotovo s socialnimi partnerji je bil zelo dober in konstruktiven dialog in nam tudi pomagal, da smo prišli do nekih dognanj in razumevanj, ki jih morda prej še nismo imeli, da smo lahko potem pripravili takšne rešitve, kot so danes pred vami, za katere ocenjujemo, da so dobre in rešujejo marsikakšno težavo in izziv, ki velja v povezavi s trenutnim režimom nižjih trošarin za kmete.
Tako da, prva reč, se pravi, kaj je dejansko tukaj pravica, ki se ureja. Pravica do vračila trošarine za kmetijsko in gozdarsko mehanizacijo se nadomešča s pravico do nakupa davčno označenega goriva za kmetijstvo, gozdarstvo in seveda čebelarje z neposredno oprostitvijo plačila dela trošarine, in to bi veljalo že od 1. januarja 2023.
Sočasno, ravno zaradi tega, ker gre za eno gorivo, ki je, bi vsaj v teoriji lahko bilo drugačno od tistega, kot se uporablja za pogon, se sedaj tudi definira, da se uporablja standard goriva, ki velja za pogonska goriva. Tehnično, kaj to pomeni? Tehnično to pomeni dejansko, da se bo uporablja lahko popolnoma ista ročka, kot se danes uporablja za lahko kurilno olje. Gre tudi za iste rezervoarje, ki so pod oziroma v tleh. Gre v bistvu za čisto isto, lahko rečemo vso tehnološko opremo, ki jo potrebujemo, je že ta. In istočasno to pomeni tudi, da ni potrebne neke dodatne infrastrukture, tudi zdaj ti vidika, razen tiste podpore, ki jo bo mogel seveda pripraviti FURS oziroma jo bo mogla pripraviti Finančna uprava. Tako da, od 1. 1. 2023 bo tako veljala obveznost plačila trošarine za gorivo za kmetijstvo v višini plinskega olja, se pravi za ogrevanje, s čimer se trošarina za gorivo za kmetijstvo zmanjšuje iz trenutnih 30, se pravi 70 odstotkov po trenutnem režimu se vrne leto po tem, ko dejansko do teh stroškov pride, se ta zniža na 24 odstotkov te trošarine za di…, ki velja za dizelsko gorivo.
Zdaj, kar je tukaj tudi dokaj pozitivnega, je v tem, da ta uvedba označenega goriva za kmetijstvo omogoča takojšnjo in neposredno trošarinsko ugodnost že ob nakupu goriva in ne več z zamikom, v obliki zahtevka za vračilo trošarine, kot je veljalo do sedaj, ki se je praviloma vlagalo za preteklo leto. Kaj zdaj to pomeni? Z vidika posledic zagotovo, če pogledamo denarni tok, je prva zadeva ta, ki je nam pomembna, da že takoj z naslednjim letom, ko bo nekdo prišel pa kupil takšno gorivo, bo plačal nižjo ceno, poleg nižje trošarine, ker je seveda že osnova nižja, bo nižji tudi DDV. Poleg tega k temu gorivu ni treba primešavati biokomponente. Iz tega razloga je tudi cena tega goriva, ki je modelska cena, lahko potem nižja.
Se pravi, gre za kar nekaj pozitivnih posledic, ki jih to prinaša in glede na draginjo, ki se trenutno poraja, se pravi, v prihodnjem letu bo prišlo do, enkratni učinek je seveda to, da bo sočasno možno, prvič, da nekdo kupi gorivo po nižji ceni, po drugi strani bodo pa tudi prejeli vračilo trošarine za letošnje leto, kar potem upamo, da glede na neko akutno situacijo, ki jo trenutno imamo, bi dodatno pomagalo kmetom, gozdarjem oziroma čebelarjem, da to obdobje lažje prebrodijo.
Kar se tiče upravičencev za nakup goriva za kmetijstvo, bodo nosilci kmetijskih gospodarstev ali člani agrarne skupnosti, ki imajo v uporabi kmetijska in gozdna zemljišča in njihova letna normativna poraba goriva znaša vsaj 540 litrov za kmetijsko zemljišče in gozd ali 150 litrov za gozd ali imetniki vsaj 41. čebeljih panjev, ki so v registru čebelnjakov evidentirali premike čebel v skladu s kmetijsko zakonodajo. Za upravičenost do nakupa goriva za kmetijstvo bo za ostale, bo za tekoče koledarsko leto ugotavljala Finančna uprava na dan 30. 6. preteklega leta, se pravi za naslednje leto. Letošnji, 30. 6., pride v poštev. Cenzusi, se pravi za vstop v sistem ostajajo nespremenjeni.
Potem od tukaj, kar se tiče še upravičencev, v koledarskem letu bo možno nabaviti količine za goriva za kmetijstvo brez omejitve količin goriva. V tem, se pravi, novem sistemu, ki ga imamo, je dejansko zadeva taka, da nekatera tveganja, ki so se, ki se pojavljajo pri obstoječem sistemu, jih ni treba več obvladovati s tem, da se zamejuje navzgor kvote. Zaradi tega, ker to gorivo bo obarvano, se ga bo lahko sledilo in po pravici povedano, če bi nekdo, nek kmet se odločil, da nekaj več njiv zaorje oziroma obdela, je to iz vidika samooskrbe ali pa preskrbe lahko zgolj boljše, ne pa slabše, ne. Ker v tem trenutku, kot velja režim, lahko to gorivo, je v bistvu to gorivo, za katerega se vrača trošarina, to, ki ga trenutno točimo, to je navaden dizel, tudi za avte, in seveda to gorivo lahko posledično zaide marsikam. Kot zanimivost naj omenim, da, se pravi, so ti računi se nam zgodili tudi na avtocestah, kar je sila nenavadno, glede na to, da s traktorjem načeloma na avtocesto ne moreš zaiti.
Kar se tiče potem identifikacije, pri nakupu tega plinskega olja za kmetijstvo se bo upravičenec izkazal z identifikacijsko oznako in osebnim dokumentom. Trgovec z gorivom za kmetijstvo bo moral pred nakupom preveriti upravičenost do tega nakupa. Tu bo šlo za sinhroniziran sistem s Finančno upravo, povezan z njihovim informacijskim sistemom, kar to pomeni, da ne bo neke administracije s tem kakorkoli povezane.
Drugače še druge stvari, ki se nekako urejajo, je tudi s področja, rečemo poenostavljeno, tobaka, da se s tem predlogom zakona z namenom administrativnih poenostavitev za zavezance opušča obveznost uveljavljanja odpusta trošarine v režimu odloga plačila trošarine, v nekaterih primerih, vzpostavlja pravica do vračila plačane trošarine, za osebe, ki dobavljajo oziroma odpremijo ta tobak iz Republike Slovenije v drugo državo članico, gre pa za tobak za segrevanje in elektronske cigarete, v tem primeru.
Za, se pravi, vsebina je usklajena tudi s pravnim redom Evropske unije. Zdaj, če pogledamo še nekoliko finančne učinke. Glede na podatke, ki jih imamo za leto 2021 in kar si obetamo, da bi lahko ta režim trošarinski prinesel, je, da bi znotraj tega kolača, če rečemo, s prihodkovne strani trošarine na pogonska goriva predstavljajo kar 1,5 oziroma vse trošarine predstavljajo kar 1,5 milijarde evrov. To je preko 13 %, če se tako, javnofinančnih prihodkov, ki jih dejansko imamo. In ta sprememba bo nekako odnesla približno 1,5 milijona evrov, odnesla pa seveda na tak način, da tisti, ki bodo to gorivo uporabljali za točno določeno mehanizacijo, bodo doprinesli, kot rečeno, k neki samooskrbi, k upravljanju oziroma poslovanju z gozdovi, pa tudi kar se tiče reje čebel.
Za dodatna vprašanja pa sem na razpolago tudi tukaj s sodelavko. Vloženi so bili tudi nekateri amandmaji, na katere se bomo pa verjetno odzivali kasneje.
Hvala.