Govor

Ja, najprej še eno proceduralno, predsednica. Kaj je namen obravnave tega poročila? Na koncu bo sklep, da smo se seznanili ali ali kaj drugega? Glejte, jaz mislim, da v tej dobi digitalizacije te dokumente poznamo in si jih lahko sami preberemo, ne rabimo se seznanjati na sejah odborov s takimi dokumenti. Namen tega dokumenta in obravnave tega dokumenta bi verjetno na koncu moral biti, da oba odbora sprejmeta neke usmeritve z nekimi konkretnimi aktivnostmi, priporočili vladi, kaj naj v luči teh skupnih evropskih ukrepov na področju oskrbe vlada v prihodnje stori. Ker drugače zelo drago trošimo denar davkoplačevalcev. Tukaj nas je za to mizo kar nekaj. Vse to stane, ne? Da se bomo seznanjali z nekim dokumentom, ki je pač na nivoju neke deklaratorne narave. Moram reči da res je negospodarna raba davkoplačevalskega denarja, najmanj kar je. Tako, da v bodoče, spoštovana predsednica, oba predsednika, predlagam, da so taki odbori vsebinski in da če obravnavamo nek dokument, ki sicer ni še sprejet na nivoju Evropskega parlamenta, ampak bil je sprejet na delovnih telesih, delovnem telesu, se pravi, da v taki ali drugačni obliki bo sprejet, da se pač tudi neka priporočila vladi, kako naj ravna, sprejmejo.

Še posebej zaradi tega, ker, če prav vidim, so bili ti ukrepi v Evropskem parlamentu na odboru obravnavani nekje v obdobju, ko je Golobova koalicija, vlada, ki jo vodi Robert Golob, ustavila izvajanje Zakona o dolgotrajni oskrbi, ki je bil sprejet 9. decembra lani, in v obdobju, ko je ta ista vlada ukinila Urad za demografijo. Ob znanih številkah, ki so za Slovenijo približno nekako na nivoju povprečja Evropske unije glede demografske slike, in ukrepih, ki jih je pač potrebno zaradi te situacije sprejeti danes na jutri, bi bilo nekatere potrebno sprejeti že včeraj, nekateri so bili sprejeti. In namesto, da bi se ti ukrepi, ki so bili sprejeti po dolgih letih prizadevanj, začela dolgotrajna oskrba urejati na nek sistemski način, zagotavljati ljudem oskrbo kot jo beremo tudi v teh priporočilih Evropskega parlamenta, je vlada, katere del je tudi politična skupina, ki ji pripada gospod Brglez, Socialni demokrati, ta zakon ustavila. Edini način, da se ta zakon spravi v življenje je, da gredo ljudje do 5. oktobra podpisati pobudo za referendum in da na referendumu to škodljivo novelo zavrnejo. In to bi moralo biti eno izmed priporočil današnjih obeh odborov, če sem čisto konkreten. Glejte žal je potrebno razpravljati konkretno. Lepe besede ljudem, ki nimajo oskrbe, nič ne pomagajo. Lepe besede ljudem, ki niso bili deležni leta in leta je oskrbe, pa so številni umrli zaradi tega, ker niso bili deležni pravočasne pomoči, številni so imeli težke zdravstvene posledice in so bili zaradi tega v nadaljnjem življenju zelo omejeni in tako naprej, nič ne pomagajo. Del tega zakona je tudi e-oskrba in prejšnja vlada kljub temu, da zakon ni še začel veljati, je poskrbela, da se ta oskrba zdaj izvaja in da od aprila naprej imajo ljudje to storitev gratis. Vsi, ki jo potrebujejo, če jo želijo. Torej nič nam ne pomagajo lepe besede, so dobrodošle predvsem za tiste, ki se mogoče ne zavedajo kaj je potrebno narediti, ampak drugače pa je potrebno v Državnem zboru, predvsem pa na nivoju vlade, sprejemati konkretne ukrepe, ki pomagajo ljudem. In to bi moral biti naš skupen cilj ne glede na to ali sedite nekateri v koaliciji ali sedimo nekateri v opoziciji. Ker verjetno je naš skupen cilj, da delamo v dobro ljudi in da delamo tisto, za kar so nas vse skupaj ljudje volili, se pravi v dobro državljank in državljanov, gospodarstva, vseh skupaj. Ampak kot kaže, so pri tej vaši koaliciji trenutno, je mnogo zelo veliko lepih besed pa zelo malo dejanj. Ko se je začela pandemija leta 2020 in smo prišli v situacijo, da so bile podkapacitirane kapacitete v domovih za starejše po sedmih letih vladavine Socialnih demokratov na tem resorju, ki je bil za to odgovoren, takrat je bilo na listi čakajočih za to, da bi prišli v dom za starejših 11 tisoč 818 oseb po podatkih Skupnosti socialnih zavodov Slovenije. Ja, seveda bila cena te pandemije bistveno večja kot bi bila, če bi bile te kapacitete ustrezne in če bi bil kakšen dom zgrajen, kar je omenila prej kolegica Iva Dimic - pa ni bil v teh letih osmih te vladavine Socialnih demokratov na tem resorju. In to je bil potem nekako povod, da so se začeli ukrepi hitreje sprejemati in na koncu te poti se je končno sprejel 9. decembra lani ta Zakon o dolgotrajni oskrbi, ki naj bi končno na nek sistemski način omogočil oskrbo vsem ljudem, ki to storitev potrebujejo. Tako tistim, ki pač ne morejo več biti doma in nimajo možnosti, da bi za njih skrbeli družinski člani ali zunanje institucije ali pa tega niso več sposobni, kot tisti, ki potrebujejo to oskrbo v institucionalnem varstvu. To je bil namen tega zakona. In pot je bila zastavljena in začeti bi ga bilo potrebno s 1. januarjem prihodnje leto izvajati. Ne pa ga ukinjati, kar je Golobova koalicija, katere del so tudi Socialni demokrati, torej gospod Brglez, storila. Zdaj je zelo težko, moram reči, glejte, gospod Brglez, z vsem dolžnim spoštovanjem, poslušati tukaj lepe besede o tem, kaj naj bi naredili, istočasno pa ukinjate storitve ljudem, ki so jim bile z zakonom, ki je bil sprejet 9. decembra lani, že zagotovljene. To je dvoličnost, najmanj kar je. Poglejte se v ogledalo in se vprašajte. Nekaj govorite, drugo pa delate. Ni prav. Ni prav. Niso vas ljudje za to volili, niso vam za to dali mandata. Izvolili so vas zato, da bi delali v njihovo korist. Torej ta pot je bila začeta in prejšnja vlada se je zelo dobro zavedala, ne samo na tem področju, tudi na področju zdravstva, če želite, da je potrebno te sisteme, ki so bili leta in leta podhranjeni, okrepiti. In zaradi tega je tudi znatno pozornost namenila tako kadrovskemu delu, se pravi spodbujanju mladih, da se odločijo za študij na teh poklicih, ki so bili leta in leta podhranjeni. Kot veste, je že prvo leto jeseni 2020 se povečal vpis na programe medicinskih fakultet v Ljubljani in Mariboru za 50 in 40 in na ostale inštitucije, kot pri plačilu ljudi, ki delajo v teh sistemih, ki ga je potrebno nadaljevati in dodatno nagrajevati, ker gre pač za poklice, ki so specifični in terjajo pač ustrezno stimulacijo, da se bodo ljudje zanje tudi odločali. Ker nič nam ne bodo pomagali novozgrajeni domovi, če ne bo ljudi, ki bi v njih delali - kar se zdaj dogaja. Kar nekaj domov, ki je po dolgih letih težav birokratskih bilo zgrajenih, predvsem koncesijskih, ne dobi kadra za to, da bi lahko te domove odprli. Verjetno ministrstva poznajo ta problem. Zdaj se odpira v Pivki recimo eden od takih domov, kjer bo imelo prostora 70 varovancev. Okrog novega leta se bo odprl in glavni problem je, kako dobiti ljudi, ki bodo v tem domu delali. Ljudi, da bodo skrbeli za te oskrbovance, ki nujno potrebujejo te storitve. Torej pot je bila zastavljena. Nadaljevati bi se morala. Ta Zakon o dolgotrajni oskrbi pomeni nadaljevanje te poti in res ne vidim nobenega nekega argumentiranega razloga razen praznih izgovorov, da zakona ni mogoče izvajati, ne, da se to ne nadaljuje. Nekaj podobnega smo poslušali zadnjič na tem odboru, ko smo obravnavali novelo Državnega sveta, ker je bil v interventnem zakonu lani junija sprejet en člen, da se omogoči dodatne štipendije za zdravstvene poklice. Pa je birokracija ugotovila, da tega ne more izvajati, ker manjka in manjkajo sredstva za plačilo človeka, ki bo ta razpis peljal. Torej manjka 20 tisoč evrov na letnem nivoju. Nekaj podobnega se zdaj dogaja s temi izgovori za Zakon o dolgotrajni oskrbi. Glejte, neresno je to, neodgovorno. In zdaj obravnavamo mi novelo tega zakona, ki bo ta sredstva zagotovil. Lepo vas prosim, pa najboljše, da še sistemizacije teh inštitucij, ki so za to zadolžena, obravnavamo v tem Državnem zboru ali kaj? Torej mislim, da je potrebno preiti od teh lepih besed k dejanjem. Predlagam, da tudi koalicija razmisli določene poteze, ki so, da tudi koalicija razmisli določene poteze, ki jih je naredila v preteklih mesecih, da jih ponovno prevetri in da določene napačne odločitve spremenite. Ker ne gredo v prid ljudem. Glejte, čas je tudi verjetno pokazal svoje tukaj. Imamo na mizi neke usmeritve Evropskega parlamenta, ki govorijo o tem, da je potrebno področje, ki se mu reče dolgotrajna oskrba, pa še številna druga področja, ki so s tem povezana, okrepiti na vseh nivojih, tako kot je bilo to storjeno v mandatu 2020–2022, ko je vlado vodil gospod Janša. Tako v Reactu, dodatnih sredstev sedanje perspektive 2014–2020 kot v Načrtu za okrevanje kot v bodoči kohezijski ovojnici je bil temu področju dan poseben poudarek. V Reactu, kot veste, dve tretjini za zdravstvo in socialno varstvo. Preko 100 milijonov evrov za obe infekcijski, za obnovo posameznih sedanjih objektov javnega zdravstva, največ sredstev, preko 50 milijonov, za celovito prenovo UKC-ja in za 18 domov za starejše, ki so zdaj trenutno v gradnji, ker morajo biti te investicije končane do zaključka prihodnjega leta. V načrtu za okrevanje nekaj podobnega, približno pol milijarde evrov približno tretjina sredstev, ki so na voljo Sloveniji za celotno obdobje do konca leta 2026. In seveda interventni zakon oziroma interventni zakon, zakon, ki je bil sprejet z namenom krepitve javnega zdravstvenega sistema, posledično tudi področja dolgotrajne oskrbe, ki namenja do leta 2030 2 milijardi evrov investicij v javno zdravstvo. Vse te stvari je pač treba nadaljevati, ne jih ustavljati, ker ljudje to potrebujejo. Seveda pa tudi vse ostalo, kar bo omogočilo, da bodo ti sistemi sploh lahko funkcionirali, se pravi krepitev kadrovskega potenciala in vse ostalo. Tako, da s tem, kar imamo danes tukaj v obravnavi, seveda nimamo težav, daleč od teg. Hvala bogu, da so ti ukrepi, da se ti ukrepi obravnavajo in da je da Evropa prepoznala, v katero smer je potrebno iti, vendar pa žal imam jaz zelo veliko težavo, ko te ukrepe, ki gredo v pravo smer, zagovarja nekdo, ki je del koalicije, ki jih na drugi strani ruši. Tukaj imam zelo veliko težavo s to dvoličnostjo.

Tako da predlagam, da se pogledate v ogledalo in da tam, kjer lahko še kaj popravite, popravite. Najmanj kar je, bi bilo prav, da se čim prej pripravite na izvajanje Zakona o dolgotrajni oskrbi. Ker, če bo referendum in če bo uspešen, bo v takem obdobju, ko potem ne bo mogoče v enem mesecu zakona začeti izvajati. Boste imeli zelo veliko težavo. Tako, da neodgovorno bi bilo čakati s tem. Povedal sem vam, da je prejšnja vlada celo nekatere elemente tega zakona že implementirala v veljavo kljub temu, da zakon ni veljal. Se pravi, da se da, če se hoče.

Toliko zaenkrat. Hvala.