Govor

Tjaša Vidic

Ja, hvala lepa za besedo.

Spoštovana gospa predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci in ostali prisotni!

Državni svet je, kot je bilo povedano, v zakonodajni postopek vložil Predlog zakona o spremembi in dopolnitvi Zakona o nujnih ukrepih na področju zdravstva, h kateremu je Vlada sprejela mnenje ter vložila predloga amandmajev. Vlada uvodoma ugotavlja, da je bil ZNUPZ pripravljen z namenom, da Ministrstvo za zdravje skladu zagotovi ustrezna finančna sredstva, ki bodo namenjena kritju stroškov sklada, ki jih bo imel zaradi izvajanja ukrepov štipendijske politike na področju zdravstva.

Uvodoma bi rada najprej pojasnila določbo zakona, torej 19. člena določbe, kjer piše, da Ministrstvo za zdravje lahko zagotovi sredstva za te štipendije in ugotavljamo, da tudi po ponovnem amandmaju Državnega sveta se je ta beseda ponovno pojavila notri. Zdaj, jaz bi rada razložila stališče ministrstva, ta beseda pomeni, da mi pač kot ministrstvo to lahko izpeljemo, lahko pa tudi ne. Mi se s takšno določbo seveda, ker zakon je bil sprejet julija 2021, torej je bilo predvideno že za študijsko leto kot je tudi gospod Požun povedal 2021-2022. Sedaj, ko smo mi prejeli pobudo, smo seveda člen proučili in ugotovili, da pravzaprav zaveza lahko drži lahko pa tudi ne. Mi smo sprejeli stališče kot Vlada in tudi pač ministrstvo, ki je podalo mnenje, da je ukrep tak sam po sebi izjemno pomemben za področje zdravstva in kadrov v zdravstvu in da ta zaveza ne more biti opcijska, ampak mora biti zaveza takšna kot je torej, da se štipendije v resnici razpišejo. Za to smo predlagali, da se beseda lahko črta, kar pomeni, da Ministrstvo za zdravje je zavezano k temu, da se te štipendije razpišejo. Med drugim je bil predlog v amandmaju tudi, da se ministrstvu naloži sprejem pravilnika v roku dveh mesecev po sprejemu pač amandmaja. Naše strokovne službe vključno s Službo Vlade za zakonodajo so sprejele stališče, da dodaten pravilnik ni potreben, ker je celotna materija opredeljena v Zakonu o štipendiranju. Naj na tem mestu povem, da po potrditvi oziroma ko bomo imeli veljavno zakonsko podlago po teh spremembah imamo na ministrstvu predvideno, da skličemo sestanek s Štipendijskim skladom, Ministrstvom za šolstvo in Ministrstvom za delo, družino, socialne zadeve ter nami in se o podrobnostih in v detajlih, ki so bili sicer izpostavljeni, da niso, da jih zakon ne zajema recimo vsa odprta vprašanja, ki so bila navedena, da pač jih točno in jasno določimo. Poleg tega pa je potrebno povedati, da v amandmaju našem je oziroma mnenju tudi predvideno, da se vsako leto z javnim razpisom dejansko ugotovi stanje in potrebe po teh štipendijah. Tako da, jaz na tem mestu moram zagovarjati stališče, da se ne strinjamo s tem, da nič na tem področju se ne dela. Bi pa vseeno želela poudariti, da v resnici od sprejema zakona julija 2021 aktivnosti, ki bi lahko že bile izvedene na ministrstvu niso še bile izvedene, razen dopisa, ki je bil poslan izvajalcem. Po mojih oziroma po naših podatkih je seveda Štipendijski sklad tudi podal mnenje, ki ga je že tudi gospod Požun povedal. Mi to mnenje seveda smo skušali upoštevati do te mere, da skozi dogovor z njimi in potem tudi z dodatno zaposlitvijo, kar je tudi razumljivo za takšen obseg dela zagotovimo sredstva. Lahko tudi pač potrdim, da sredstva za te štipendije na ministrstvu so, so zagotovljena in so tudi rezervirana. Se je pa ministrstvo pridržalo in zato je tudi amandma predlagan, da se podaljša rok, kar pomeni, da nikomur ne bomo zmanjševali pravic. Je pa res, da se je eno leto izgubilo lani in eno se bo še letos, pri čemer bomo skušali skozi javni razpis to, bom rekla, to časovno luknjo upoštevati do te mere, da tudi tisti, ki bi resnično letos lahko prišli že do štipendije bodo pač naslednje leto in bomo našli način ali bila ta masa večja oziroma… Skratka, da to, dajmo reči, tej luknji zadostimo.

Finančne posledice, ki se nanašajo na štipendije so vezane na delovno področje ministrstva in so za leto 2023 na 364 tisoč evrov. Dodala bi pa samo še to, da se, tako kot sem prej omenila, težko se vnaprej določi poklice, za katere bi veljal ta ukrep, zato se s predlogom amandmaja k temu členu daje pooblastilo ministru za zdravje, da poklice in število štipendij za posamezni poklic v zdravstveni dejavnosti določi vsako leto upoštevajoč potrebe prebivalstva po zdravstvenih storitvah. To je prvi kriterij. Mrežo javne zdravstvene službe in podatke iz registra zdravstvenih delavcev. Namreč, naša želja je bila, da zadevo zapeljemo v tej smeri, da ne bi slučajno, zaradi hitenja in zaradi tega, ker smo pač amandma prejeli junija postavili dijake in študente v neenakopraven položaj, ker bi morali zelo na hitro povzeti komu štipendije ja in komu ne. Tako da, to sem pač želela poudariti.

Javni razpis sem omenila in skozi javni razpis bodo tudi vsa ta odprta vprašanja pač jasno naslovljena.

Kar se nas tiče, je predlog, da se pač podaljša veljavnost tega člena do leta 2031. Vsekakor dobrodošle in bi tudi želeli, da se v tem smislu potrdi.

Hvala lepa.