Govor

mag. Dejan Židan

Hvala gospa predsednica.

Še enkrat, lep pozdrav poslanke in poslanci!

Pred vami je Predlog za prenovo zakona o varstvu potrošnikov. Takoj na začetku bi želel povedati, da je zakon bil v javni razpravi pred približno letom dni. Ta zakon je bil celo že dvakrat medresorsko usklajen v isti obliki pod prejšnjo Vlado, ampak je očitno časa zmanjkalo, in sedaj pod sedanjo Vlado.

Sam zakon je nastal zaradi, tudi, zaradi prenosa treh direktiv. To je prodajne direktive, OMNIBUS direktive in digitalne, kjer imamo čas za implementacijo pri prodajni direktivi 1. julij 2021, pri OMNIBUS direktivi enako, 1. julij 2021, in pri digitalni direktivi 28. november 2021.

Vendar, da bo takoj jasno, bi želel povedati, da resnični razlog, da danes zakon sprejemamo, ni samo usklajevanje z evropskim pravnim redom, ampak izboljšanje pravice potrošnikov.

Na podlagi tega zakona, ki bo danes sprejeti, se uveljavljajo nove pravice, ki jih tudi slovenski pravni red potrebuje. Takoj na začetku bi želel povedati, da je ministrstvo aktivno sodelovalo tudi pri pripravi usklajevalnih, večinoma nomotehničnih amandmajev skupaj z Zakonodajno-pravno službo parlamenta in poslanskimi skupinami. In zato se tudi Zakonodajno-pravni službi in poslankam in poslancem, ki ste vložili amandmaje, ki pomenijo uskladitev z mnenjem Zakonodajno-pravne službe iskreno zahvaljujem. Prav tako se zahvaljujem, da ste vložili amandmaje, ki jih je pripravilo ministrstvo. Gre pa za amandmaje, mi smo vložili samo tiste, smo prosili, kjer je prišlo do usklajenega pogleda tako Trgovinske zbornice Slovenije in Zveze potrošnikov. Drugih amandmajev mi nismo želeli dodatno vložiti.

Mogoče pa, dovolite da vam predstavim nekaj novosti, ki jih zakon prinese.

Prvič, zakon jasno določa hierarhijo ukrepanja v primeru napake. Prvo je seveda brezplačno popravilo ali zamenjava. Druga stopnja je pa znižanje kupnine ali odstop od pogodbe. Po obstoječem zakonu to ni tako jasno urejeno. Obstoječi zakon prav tako ohranja nekaj kar ni značilnost Evropske unije, to je obvezno garancijo za obdobje enega leta. Po večini evropskih držav imajo prostovoljne garancije. Obstoječi zakon seveda ohranja pravico do zamenjave oziroma ukrepanja ob stvarni napaki. Tukaj je prišlo do uskladitve ko je potrebno ukrepanje na 30 dni. Po posvetu z več deležniki je naš predlog v zakonu, ki je viden tudi iz amandmaja, da je čas potrebnega ukrepanja za katerokoli stopnjo, ki je tukaj danes vpisana 30 dni, govorim o garanciji. V primeru nezmožnosti zaradi nedobavljivosti ali česarkoli podobnega je možen daljši po posebnem postopku, vendar ne daljši kot 15 dni. Tako da ne presegamo 45 dneva, kar je že sedanja zakonodaja po veljavnem zakonu kar se tiče obvezne garancije. Prav tako bi pa želel opozoriti na pravico 30 zamenjave ali zahteve tudi za vračilo kupnine. Zakaj je to pomembno? Če stranka, ki kupi napravo v prvih 30 dnevih ugotovi, da je kakršnakoli napaka potrebna, pa tukaj ne gre po hierarhiji zahtevkov, da je potrebno prvo popravilo, zamenjava in kasneje vračilo kupnine, ampak lahko v prvih 30 dneh neposredno zahteva vračilo kupnine. Sam zakon tudi se prilagaja digitalni dobi. Tako kar se tiče kupnine v digitalni obliki vrednosti možnosti odstopa tudi na ta način, da se podatki stranke izbrišejo iz baz podatkov za obdelavo kupcev. Prav tako pa v bistvu ureja spletno tržnico, preko katere ponudniki v bistvu ponujajo svoje storitve. Prav tako regulira kako je potrebno informirati o ceni, prepoveduje skrito oglaševanje in prepoveduje lažno podajanje ocen in priporočil potrošnikov. Tisto kar je mogoče tudi za naše potrošnike zanimivo, zakon tokrat prepoveduje nepošteno poslovno prakso. Dovolite, da vam povem primer, recimo, če oglaševalci reklamirajo čudežni zdravilni učinek vzmetnice po sedanji zakonodaji, če ne pride do čudežnega učinka to ni razlog za odstop od pogodbe. Lahko je samo to stvar potem tržne inšpekcije. Po novi zakonodaji je to takojšen razlog za odstop od pogodbe. Prav tako ta zakon sedaj prvič prepoveduje dvojno kakovost blaga, kot primer čokolada v enaki embalaži v Sloveniji, Avstriji ali Nemčiji mora vsebovati enako obliko, enake lečnike, enak okus kar v tem trenutku ni tako. Lahko je pa tudi različna, vendar takrat mora biti tudi embalaža različna. Sam zakon posega tudi v čezmejne kršitve in to na način, da prihaja do globe, ki je pa tokrat lahko določena tudi v odstotkih letnega prometa od pol odstotka do 4 odstotke. Ta zakon tudi jasno definira, da pri znižanjih je potrebno, da sta objavljeni dve ceni. Seveda znižana cena in najnižja cena v zadnjih 30 dnevih, kar daje dodatno pristojnost tudi pristojni inšpekciji. Še enkrat, zaključil bi na ta način, mi smo se trudili, da upoštevamo vse tiste pripombe, ki so bile podane že v javni razpravi, ki je bila pred letom dni. Nismo posegali v dodatno vsebino zakona, ker kakor vidite je bila prošnja, da ga obravnavate po nujnem postopku zaradi časovnega pritiska, ki ga imamo in smo našim deležnikom povedali, da ko bo, naša prošnja seveda je, da bo zakon sprejet, smo pripravljeni na širšo razpravo z deležniki o pravicah potrošnikov v Republiki Sloveniji.

Hvala za besedo.