Spoštovani predsednik, spoštovane poslanke, poslanci, spoštovani državni svetniki in seveda vsi ostali vabljeni prisotni!
Danes bi vam na hitro predstavil spremembe pravil FIHO, ki so v skladu z Zakonom o lastninskem preoblikovanju Loterije Slovenije, v skladu z akti Fundacije, predloženi Državnemu zboru v potrditev, preden začnejo veljati.
Naj uvodoma povem, da se drugi teden ponovno srečamo, ko bo vaš Odbor obravnaval tudi poročilo o delu Fundacije v letu 2020 in 2021, in vam bom seveda takrat predstavil dodatno tudi delovanje Fundacije in vse povezano.
Danes pa, kot rečeno, predlog sprememb pravil FIHO. Fundacija je bila v zadnjem obdobju, tako seveda cela država, zaradi epidemije pred mnogimi izzivi. In ti izzivi so se pokazali tudi v nekih potrebnih spremembah aktov. Med drugimi so nekatere spremembe aktov vezane tudi na predloge priporočila Računskega sodišča Republike Slovenije in protikorupcijske komisije, in so tudi v nekaterih delih že vključene. Naj povem, da je Fundacija v zadnjem obdobju aktivno pripravila neke nadgradnje tako aktov, pravil delovanja, kjer bomo posebej, kjer posebej sledimo ravno tem dvema inštitucijam. In v nadaljevanju seveda boste tudi prejeli te nove predloge.
Zdaj bi vam pa predstavil predlog, ki je bil sprejet že v mandatu, v prejšnjem mandatu Sveta Fundacije. In sicer je Svet Fundacije sprejel te predloge 24. 2. letos, je pa že meseca junija nastopil nov mandat, ki ga je tudi, ki ste ga imenovali vi, se pravi, 20 svetnikov imenuje Državni zbor Republike Slovenije.
Pa morda kar k spremembam pravil. Torej, pravila se spreminjajo po posameznih področjih, ki so se pokazala podnormirana oziroma, ki jih je potrebno dodatno urediti, nekatere, mnoge od njih, so pa samo redakcijskega značaja. Tako, da jaz bi danes poskušal tiste vsebinske malo vam predstaviti, potem tistih redakcijskih pa pač po potrebi, če boste potrebovali dodatne obrazložitve.
Torej, s spremembami je natančneje definirano nadomeščanje predsednika Sveta FIHO. To je bilo do sedanji ureditvi urejeno le za primer odsotnosti ali po pooblastilu predsednika. V času korona krize in še v nekaterih drugih primerih se je pa ugotovilo, da je potrebno to natančneje definirati. Natančneje se ureja način in izvedba sej sveta FIHO. Podobno, to se je izkazalo, da je bilo podnormirano oziroma ni bilo dovolj urejeno ravno v času epidemije. Potem dnevni red izredne seje se omejuje samo na tiste vsebine, zaradi katerih se seja sklicuje, da ne bi seveda na tistih sejah, ki so namenske, se širilo na vsebine, ki seveda so morda lahko predlog predmet drugih sej. V nadaljevanju se določa način in sprememba sprememb pravil FIHO. Pravila FIHO, kot rečeno, potrjuje Državni zbor Republike Slovenije in ključne akte, ključne akte fundacije se spreminja z dvotretjinsko večino. Zakaj z dvotretjinsko večino? Zato, ker je fundacija financira te, bi rekel, življenjsko pomembne programe za najbolj ranljive prebivalce naše države, se pravi, za programe, ki jih izvajajo humanitarne in invalidske organizacije in tukaj seveda je treba usklajevati interese in potrebe tako tistih, ki izhajajo iz področja dela humanitarnih organizacij in kot tudi dela invalidskih organizacij in ravno zato je tukaj smiselno in potrebno, da se pri teh ključnih zadevah vedno pride do nekega dogovora, konsenza in namen te spremembe je, da se tudi pravila, podobno kot pravilnik o merilih, s katerimi se razdeljujejo sredstva in podobno, da se tudi ta pravila spreminjajo z dvotretjinsko večino. Do sedaj je namreč veljalo, da je to navadna večina.
Potem v nadaljevanju. Smiselno se ureja pri pogojih za direktorja kriterije, dodaja se izločitveni kriterij, da seveda direktor ne more biti član nadzornega odbora fundacije in praksa je pokazala, da do sedaj se je zahtevalo tako poznavanje dela invalidskih in humanitarnih organizacij v praksi. Seveda je to dobrodošlo, ampak v praksi je pa nekdo svojo karierno pot, ponavadi ima na enem ali drugem področju, redko, redko pa na obeh, direktor pa seveda mu potem skrbi za obe ciljni skupini. Dodajajo se pravne podlage za uporabo skrajšanih imen posameznih komisij. Potem svet v FIHO se dajo pristojnosti za imenovanje občasnih komisij. To se je v preteklem obdobju izkazalo kot potrebno za nemoteno in operativno delo fundacije. Smiselno se ureja mandat članov nadzornega odbora. Do sedaj to ni bilo opredeljeno v aktih fundacije. Ključna, zelo pomembna sprememba je, da se dopolnjujejo pristojnosti nadzornega odbora. Do sedaj je bilo po aktih to omejeno zgolj na odločanje o pritožbah invalidskih in humanitarnih organizacij zoper sklepe sveta FIHO, s katerimi je bilo odločeno o njihovih vlogah na javni razpis za razporeditev sredstev FIHO. S ciljem usklajenosti s preostalimi akti, kakor tudi s priporočili, predlogi, zahtevami Računskega sodišča in tudi KPK, pa smo vključili, se je vključilo v akte, da nadzorni odbor, da je pristojen tudi za obravnavo ugovorov na zapisnik o odpiranju vlog prispelih na javni razpis in pritožbe zoper sklepe o dodelitvi rezervnih sredstev. In vključili so, tudi vključili smo v predlog pravil, da odločajo tudi o morebitnih pritožbah delavcev strokovne službe iz delovno-pravne zakonodaje.
Prav tako smo na podlagi dela narave FIHA kakor tudi ostalih priporočil, vključili da izvaja tudi nadzor nad javnimi naročili fundacije in odprodajo, morebitno odprodajo osnovnih sredstev fundacije. Z dodatno ureditvijo se ureja manjkajoča morebitna razrešitev članov nadzornega odbora, kjer se daje svetu pristojnost, da po postopku podobno za morebitno razrešitev direktorja, se pravi, da se ne izvajajo naloge fundacije, da se lahko podobno ravna tudi pri članih nadzornega odbora. Natančno se določa upravičenost do izplačila sej sejnin članom sveta za udeležbo na posameznih organov FIHO. Pri tem se je sledilo oziroma se je poskušalo odpraviti dilemo o upravičenosti sejnine za vsakega člana sveta FIHO za udeležbo na vsaki seji kateregakoli organa, četudi ni član tega organa. In v tem primeru so svetniki predlagali oziroma ta predlog, ki je danes na mizi, da se določi povišanje sejnin za predsednike organov in častnih komisij z 20 % na 30 % povišanje glede na splošno sejnino, iz razloga povečanega obsega dela, kakor tudi, ker je v akte zdaj vključeno, da predsednik posamezne komisije dela oziroma sodeluje tudi pri delu drugih organov, kjer pa mu ne pripada sejnina; tako so vključili to rešitev.
V nadaljevanju je še nekaj redakcijskih popravkov, od poimenovanja Loterije Slovenije, kakor dejansko je. Nadalje, akti fundacije še vedno uporabljajo termin Urad Vlade Republike Slovenije za invalide, seveda ta ne obstaja več in se je nadomestil s Svetom za invalide Republike Slovenije. In natančneje se je pa opredelilo še, na kakšen način se izvaja finančno poslovanje, seveda ne več preko žiro računa, kakor je bilo včasih, temveč preko bančnih računov, ki morajo biti odprti pri bankah z dovoljenjem Banke Slovenije za poslovanje. Na koncu pa je vključena še določba o uveljavitvi akta.
Naj dodam, da pri teh spremembah smo vodili, kot rečeno, širok dialog z deležniki, tako z Nacionalnim forumom humanitarnih organizacij, z Nacionalnim svetom invalidskih organizacij, seveda tudi z Ministrstvom za delo in ostalimi. Tako upam, da je usklajeno, kar se da, in prosim za vašo podporo oziroma da ga podprete danes.
Hvala lepa.