Hvala, gospa predsednica. Hvala, za besedo.
Spoštovani člani odbora.
V zadnjih letih se vse bolj zavedamo, da neprestana rast motoriziranega prometa prinaša vse višjo rabo energije in vrsto negativnih vplivov na okolje, v katerem živimo. Celostno prometno načrtovanje je pristop, ki ga je razvila Evropska komisija za države članice in njegov osnovni namen je preseči ne trajnostne prakse in prispevati k zmanjševanju emisij iz prometa, zmanjševanju rabe energije v prometu in doseči tudi večjo kakovost bivanja za vse državljane.
Nov pristop k načrtovanju prometa, ki ga predlaga predlog zakona bo dosledno upošteval uravnoteženost vseh prometnih podsistemov in prednostno obravnaval upravljanje prometa. S tem želimo preseči dosedanjo prasko, s katero smo le stregli vedno večjemu povpraševanju s strani motoriziranega prometa in se bomo postopoma preusmerili na pot uresničevanja ciljev Evropskega zelenega dogovora.
ZCPN definira temeljne pojme na področju celostnega prometnega načrtovanja, ureja cilje in načela celostnega prometnega načrtovanja v okviru prostorskega načrtovanja, vrste in vsebino celostnih prometnih strategij, sofinanciranje ukrepov in finančne spodbude za izvajanje ukrepov na podlagi tega zakona ter informiranje, ozaveščanje in izobraževanje na področju trajnostne mobilnosti.
K pripravi zakona je Ministrstvo za infrastrukturo pristopilo pred tremi leti v okviru evropskega projekta, sofinanciranega s strani Direktorata Evropske komisije za strukturne reforme. Zakon je bil v javni obravnavi pozitivno sprejet in naknadno tudi medresorsko usklajen. Predlog ZCPN je identičen tistemu, ki ga je pripravilo ministrstvo in ni prišel do vladne obravnave v letu 2021.
Vlada predlog zakona podpira, če bodo sprejeti amandmaji, ki jih je predlagala. Vladni amandmaji so bili pripravljeni z namenom izboljšati in olajšati izvajanje določb, hkrati pa vsebujejo tudi prilagoditve, ki sledijo mnenju Zakonodajno-pravne službe Državnega zbora. Vlada predlaga 19 amandmajev, med njimi so ključni naslednji. Pri pripravi celostnih prometnih strategij se upošteva podnebno-energetske cilje, sprejete z Nacionalnim energetskim in podnebnim načrtom. Občinske strategije se opredelijo kot sedemletni načrti, podobno kot državna in regionalne. Manjšim občinam se omogoča, da sprejmejo skupno celostno prometno strategijo; ukine se zunanje pooblaščene presojevalce kakovosti in to nalogo prevzema ministrstvo, pristojno za prometno politiko; določa se najvišji delež sofinanciranja iz državnega proračuna za izdelavo strategij in ostalih strateških načrtov, to so mobilnostni načrti in načrti upravljanja parkirne politike, načrti upravljanja mestne logistike, ter vsebino in višino sofinanciranja s časovno omejitvijo. Ker je bil postopek sprejemanja zakona ustavljen pred enim letom, z nekaterimi amandmaji odpravljamo tudi neskladnosti zaradi sprememb, ki so se zgodile v vmesnem času.
Kot rečeno, Vlada podpira predlog zakona, vendar je predlog treba dopolniti z vloženimi amandmaji Vlade, zato članom odbora predlagamo, da amandmaje Vlade podprejo.
Hvala.