Hvala lepa, gospod predsedujoči, dr. Premk.
Spoštovani poslanke in poslanci!
Kot je predsedujoči rekel, imate pred sabo Poročilo o sodelovanju Republike Slovenije v potekajočih mednarodnih operacijah in misijah kot tudi načrte za prihodnje sodelovanje. Poročilo je Vlada sprejela konec julija. Ministrstvo za zunanje zadeve je poročilo pripravilo skupaj z Ministrstvom za obrambo in Ministrstvom za notranje zadeve, ki sta nosilca večine aktivnosti, naše ministrstvo je pa v vlogi koordinatorja celotnega poročila.
Glede leta 2021 je najprej treba reči, da ga je zaznamovala pandemija, tako kot siceršnje življenje, ki je zaznamovala tudi področje mednarodnih operacij in misij; predvsem je zahtevala prilagoditev tem spremenjenim, zahtevnejšim okoliščinam operativnega delovanja v operacijah in misijah. Sicer je na mednarodni mir, varnost in stabilnost vplivala vrsta kriz, ki trajajo že dlje časa in ki tudi v lanskem letu in še vedno niso našle politične rešitve. Gre predvsem za Sirijo, Libijo in Afganistan, kjer so avgusta lanskega leta oblast ponovno prevzeli Talibani, ter politične razmere v Afriki, predvsem v Sahelu in Afriškem Rogu. V letu 2021 tudi ni bilo nobenega napredka v konfliktu na vzhodu Ukrajine. Nasprotno, kot vsi vemo, od februarja letos poteka ruska agresija na celotno ozemlje Ukrajine in s tem tudi resno ogroža varnost na evropski celini ter sploh vpliva na varnostni položaj v svetu. Napredka ni bilo tudi v odnosih na Bližnjem vzhodu med Palestinci in Izraelci. Nasprotno, tudi na tej fronti je v maju lanskega leta ponovno prišlo do eskalacije nasilja med Izraelom in Gazo. Delno so se poslabšale tudi razmere na Zahodnem Balkanu, kot nam najbližji regiji; ne tako dramatično kot na ostalih področjih, pa vendar zaznamujemo naraščanje napetosti, ki se nadaljujejo tudi v letošnjem letu, kar smo nedavno lahko opazovali na severu Kosova.
Evropska soseščina se je soočala z izzivi glede napredka pri izvajanju reform ter pri stabilizaciji notranjepolitičnega okolja in tranzicij. Predvsem države južne soseščine, Libanon, Libija in Jordanija so se ob tem še naprej soočale s problematiko migracij in begunci, ki so daleč presegli njihove absorbcijske zmožnosti. Terorizem in radikalizacija sta bila tudi izziva, ki sta terjala aktivno pozornost in sprotno odzivanje v zunanjepolitičnih kot tudi notranjepolitičnih procesih držav.
Slovenija je bila v preteklem letu med ključnimi zagovornicami multilateralnega načina urejanja zadev v mednarodni skupnosti ter pomena mednarodnega prava kot glavnega sredstva za miroljubno, pravično in civilizirano reševanje meddržavnih sporov. Kot verodostojna članica mednarodne skupnosti smo tudi v lanskem letu prevzeli svoj del odgovornosti za mednarodni mir in varnost, vključno s sodelovanjem v mednarodnih operacijah in misijah. Aktivno smo sodelovali pri obravnavi posameznih vprašanj in kriznih situacij v različnih forumih, od odprtih razprav v Varnostnem svetu Organizacije združenih narodov kot seveda znotraj Evropske unije in Nata ter znotraj OVSE. Bili smo konstruktivna zaveznica v Natu in tudi sodelovali v njegovih operacijah in misijah ter pri ukrepih odvračanja in obrambe. Prisotnost pa smo okrepili tudi v operacijah in misijah pod okriljem evropske varnostne in obrambne politike.
Za konec z moje strani - preden dam besedo za konkretno predstavitev našega sodelovanja, sodelovanja Slovenske vojske in Ministrstva za obrambo v operacijah – samo še to, da smo aktivno sodelovali pri usklajevanju Programa aktivnosti Centra za izobraževanje in usposabljanje v mirovnih operacijah in misijah, ki deluje znotraj Centra za evropsko prihodnost, kjer smo sodelovali pri izvedbi njegovih aktivnosti.
Toliko z moje strani na kratko. Pa bi prosil kolega z Ministrstva za obrambo za več podrobnosti o njihovem sodelovanju.