Najlepša hvala.
Preden odprem razpravo se želim sam javiti k razpravi, s tem gospod minister, da se bo glavnina debat odvija na Odboru za finance, ampak kljub temu po posameznih delih bi imel tudi jaz par vprašanj glede same sestave rebalansa.
Torej, sam ste podal uvod. Tukaj je potrebno povedati da pač del prihodkov bo večji za 544 milijonov evrov iz naslova DDV-ja, več pobranega DDV. To je logično, ker cene so šle gor DDV, do sedaj ostajajo enak DDV dejansko več pobranega tudi zaradi dražjih energentov. Vsaka pač politika si sestavi proračun glede na tudi, se strinjam, geopolitično situacijo, ampak tudi glede na prioriteto političen program, koalicijsko pogodbo. Tako bi vsaj moralo biti. Ampak če preberemo proračun absolutno gre za rekordno višino odhodkov za to leto in tudi v proračunu ste torej navedli odgovore o samem predlogu zakaj. Torej, v prihodnjih štirih mesecih bo bomo očitno v povprečju vsak mesec porabili več kot smo v zadnjih osmih. Torej, v zadnjih osmih mesecih smo porabili 8 milijard, torej milijardo na mesec, v prihodnjih bomo 6, torej milijardo in pol na mesec. To so dejstva.
Glede samega posebnega dela pa imam pa imam par vprašanj vizavi tudi v koalicijski pogodbi. Kar je mene kar je mene zmotilo je, da se recimo službi Vlade Republike Slovenije za zakonodajo jemljejo sredstva zmanjšujejo v višini 8,5 milijonov evrov in znašajo 9 milijonov 762 tisoč evrov. Tukaj naj povem, da je kohezijska politika in skladen regionalni razvoj je res za to državo pomemben. Se pravi, decentralizacija, ki jo moramo absolutno krepiti. Slovenija niso le mestna središča, ampak se pravi tudi slovensko podeželje. In to je to. Vesel sem, recimo, da ni potrebno za kreiranje delovnih mest, da se pač ne dodeljuje nič. Se pravi, imamo zelo nizko brezposelnost. Se pravi, to je bom rekel to je v bistvu doprinos je uspeh. Zdaj ena taka stvar, ki pa je problematična pa zagotovo Ministrstvo za izobraževanje. Torej, za znanstveno raziskovalno dejavnost se namenja kar 22,4 milijone evrov manj finančnih sredstev in se sprašujem zakaj? Zaradi tega, ker to je tudi v nasprotju z zakonom o znanstveno raziskovalni in inovacijski dejavnosti, in sicer da delež javnih sredstev za znanstveno raziskovalno dejavnost postopno doseže 1 % bruto domačega proizvoda, in sicer s povečanjem državnega financiranja za najmanj 0,08 odstotne točke letno do leta 2025. Jaz želim, da smo družba znanja in da čim več finančnih sredstev vlagamo v znanstveno raziskovalne dejavnosti. Tu pač prihaja do tega odklona.
Vizavi koalicijski pogodbi pri tem delu samo še to, za študentske domove se namenja samo 4 tisoč evrov več. Zdaj, ena izmed zavez z vstopom ene izmed strank koalicije je bila tudi ta, se pravi, gradnja novih študentskih domov. Jaz upam, da potem v novem predlogu za naslednje leto z rebalansom, pa za naslednji dve leti, bomo priče obratni situaciji, tako za prvo stvar, znanstveno raziskovalno dejavnost, kot za drugo stvar, študentske domove.
Pri Ministrstvu za zdravje je boleče, da se za dolgotrajno oskrbo namenja 64,2 dva milijona evrov manj. Glejte, to kaže na urejanje dolgotrajne oskrbe, ne vem, da ni ravno med prioritetami Vlade, ali se pa motim. Ampak tu imam res vprašanje - to bo tudi vprašanje zagotovo za ministra za zdravje na samem odboru ob predstavitvi proračuna -, zakaj je tako. Tu lahko rečem, da je dolgotrajna oskrba ena izmed bolj perečih stvari, ki smo jih obravnavali v preteklosti tudi na tej komisiji, kako jo lahko uredimo. Tu se sredstva iz tega naslova zmanjšujejo.
Nadalje ne morem mimo tega, danes je bil minister za infrastrukturo na vlaku in se je vozil vlakom Slovenskih železnic. In je rekel, v četrtek bo zastonj prevoz z vlakom in dajmo uporabljati Slovenske železnice v večji meri. Moram reči, da se z Ministrstvom za infrastrukturo in državno sekretarko tu popolnoma strinjam. Vendar se pa res ne morem strinjati s tem, da se na postavki Slovenske železnice izrazito jemljejo sredstva, tu gre za minus 160 milijonov evrov za investicije v slovensko železniško omrežje. Torej, mi se bomo vozili z vlaki, ampak po stari infrastrukturi. Tu so bile v preteklosti rekordne investicije. Naj povem, da je ogromno evropskih sredstev neporabljenih, ki se bi jih dalo vlagati v železniško infrastrukturo dodatno, tudi RRF sklad in tako dalje. Ampak, žal, ena izmed stvari, ki jih je imel minister za infrastrukturo na predstavitvi pred matičnim odborom na infrastrukturi, je dejal, zeleni prehod, ja, to, zeleni prehod moramo narediti, seveda, na energetskem delu in tudi na infrastrukturnem delu. In rekel je, da je železniški promet treba okrepiti tako navzven kot znotraj, da se bodo ljudje vozili po železnicah, ne pa več v zasebnih avtomobilih. O tem govorimo že dolgo časa, ampak naša železniška infrastruktura spominja na muzej na prostem, takšna kot je, in ljudje se po njej ne bodo vozili, če ne bomo šli v prenovo železniške infrastrukture. Torej, to je taka stvar, ki je izrazit odklon tudi od same koalicijske pogodbe in zavez v koalicijski pogodbi glede zelenega prehoda v tem delu. Ja, tudi nasploh direkciji se zmanjšujejo sredstva in tako dalje. Povečuje se integriran sistem javnega potniškega prometa, se pravi, za samo integracijo, ampak za samo investicijsko vzdrževanje, železniški promet in infrastruktura, pa je boleč padec. Tu bi prosil pojasnilo, kako bomo mi dosegli zeleni preboj na ta način.
To je to, kar je z moje strani, spoštovani minister.
Glede matičnega delovnega telesa, ki pokriva Računsko sodišče, pa lahko rečem, da smo imeli že prej debato, poročilo Računskega sodišča, in sicer, da se zagotavlja še naprej tudi finančno avtonomnost samemu Računskemu sodišču, kar je izredno pomembno. In v bistvu vizavi temu sledi tudi ta odbor, da se to v bodoče res še naprej zagotavlja s finančnimi sredstvi, da bo imelo Računsko sodišče dovolj resursov za nemoteno delovanje, za izvajanje revizij in drugih nalog iz zakona.
Zdaj pa odpiram razpravo. Naj povem, da glavni del pride, da bo zelo podobna razprava med nami in Odborom za finance, zaradi tega sem jaz bil danes krajši, samo bistvene stvari sem želel izpostaviti, ker na Odboru za finance bo bolj široka razprava v soboto, če se ne motim, je seja že sklicana.
Poslanke in poslanci, odpiram razpravo. Izvolite, gospod Horvat.