Govor

Tilen Božič

Spoštovana predsednica, spoštovane poslanke, spoštovani poslanci, tudi strokovni sodelavci in ostali!

Najlepša hvala, da ste nas že kar hitro sprejeli s tem Predlogom. Gre za določene ukrepe, za katere Vlada ocenjuje, da bi jih bilo nujno sprejeti še pred nastopom kurilne sezone.

Kot rečeno, gre za enega izmed ukrepov. Ta se dotika področja davka na dodano vrednost. Gre za, se pravi, komplementaren ukrep drugim ukrepom, s katerim ocenjujemo, da bi lahko do določene mere omejili draginjo, ki se dejansko dogaja.

Dovolite mi, da na kratko predstavim poglavitne rešitve tega Predloga. Gre za zakon o nujnem ukrepu na področju davka na dodano vrednost za omejitev dviga cen energentov. In tega je Vlada predložila tudi Državnemu zboru v obravnavo in sprejem po nujnem postopku, za kar se Vam zahvaljujem tudi potrdili.

Predlog zakona predvideva začasno znižanje stopnje davka na dodano vrednost na 9,5 odstotkov iz obstoječih 22 za dobavo električne energije, zemeljskega plina, daljinskega ogrevanja in lesa za kurjavo, od katerih se po trenutni ureditvi kot omenjeno plačuje DDV po stopnji 22 odstotkov. Začasni ukrep je predviden za obdobje od 1. septembra do vključno zadnjega maja leta 2023 in bo veljal tako za gospodinjske kot tudi poslovne odjemalce. Glede na hude motnje, ki smo jih zaznali na trgu pri gibanju cen predvsem električne energije in zemeljskega plina - pri čemer ne gre za redna sezonska nihanja – je cilj predloga zakona, da se z začasnim znižanjem stopnje DDV za omenjene energente zagotovi, da so potrošniki v času največje porabe energentov v tako imenovani kurilni sezoni dodatno razbremenjeni posledic podražitve energentov. Vlada s svojim predlogom zakona ureja problematiko nižjih stopenj DDV za energente, za vse vrste energentov, ki se uporabljajo za ogrevanje in za katere je za Direktivo o DDV sploh možna nižja stopnja DDV. Kot je Vlada že napovedala pa je ukrep nižjih stopenj DDV le eden izmed ukrepov. Vlada je pred uredila tudi regulacijo cen električne energije pa tudi zemeljskega plina. Le ob regulaciji cen je lahko učinkovit ukrep nižanja stopnje DDV, da se zagotovi, da se znižanje stopnje DDV tudi odrazi v nižjih dobro prodajnih cenah in se ne preliva v marže. S tem ukrepom se bo tako komplementarni ukrep v regulacije cen posameznih energentov predvsem stroškovno razbremenilo končne potrošnike, saj se v tem primeru nižja stopnja DDV neposredno odrazi v nižji ceni energenta za potrošnika. Dvig cen električne energije in zemeljskega plina pa neposredno vpliva tudi na dvig cen daljinskega ogrevanja in lesa za kurjavo, zato je ne glede na to, da trenutno ni predvidena regulacija cen tudi za te energente določena nižja stopnja DDV tudi zanje. Bo pa Vlada pozorno spremljala dviganje cen energentov na trgu in vpliv vplivanja nižanja stopenj DDV na drobno prodajne cene ter po potrebi predlagala tudi dodatne ukrepe kot na primer razširitev regulacije cen. Ravno v tem zvezi v teh dneh se predlaga študija na Ministrstvu za infrastrukturo, ki bo zaključena do konca avgusta, v kateri se bo tudi analitično pregledalo kje bi še lahko, kaj bi še lahko postorili se pravi kaj bi bilo še smiselno regulirati ravno zaradi tega, da bi dosegli ugoden učinek v skladu z cilji, ki si jih je zastavila Vlada na potrošnike. Vlada ocenjuje, da bo predvideno začasno znižanje stopnje DDV za dobave električne energije, zemeljskega plina, daljinskega ogrevanja in lesa za kurjavo v obdobju veljavnosti torej devetih mesecev znižalo prihodke državnega proračuna iz naslova DDV v višini 130 milijonov evrov.

Zaradi velikih nihanj cen na energetskem trgu ter negotovih razmer pri dobavi energentov in nadaljevanja vojne v Ukrajini se v predlogu zakona ureja pooblastilo Vladi, da bi lahko s sklepom podaljšala veljavnost s tem zakonom določenih ukrepov, v kolikor so seveda sočasno tudi regulirani. Ker se s predlogom zakona predvideva za zavezanca ugodnejša stopnja DDV torej nižja stopnja 9,5 za energente že od 1. septembra 2022, kar je seveda zelo kmalu in gre za prehod že med obstoječima stopnjama DDV je predviden začetek veljavnosti zakona že naslednji dan po objavi v Uradnem listu, saj bi na ta način lahko dejansko tudi zagotovili veljavo s 1. 9. Davčni zavezanci so s predvideno spremembo predpisa že seznanjeni s poročili o sredstvih javnega obveščanja, zato se predlaga, da se sprejem zakona obravnava po nujnem postopku, da bi se zakon lahko začel uporabljati že 1. septembra kot omenjeno 22.

Spoštovane, poslanke in poslanci, upoštevaje navedeno Vlada seveda predlaga, da Predlog Zakona o nujnem ukrepu na področju davka na dodano vrednost za omilitev dviga cen energentov tudi podprete.

Za vsa nadaljnja pojasnila sem pa tukaj seveda na razpolago strokovnim sodelavcem.

Hvala.